• Anonym (Hår)

Trichotillomani

Finns det fler här som lider av denna sjukdom? Skulle vilja veta hur ni har det och om någon blivit botad av detta.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-30 21:45
    "Botad från detta" ska det ju stå.
    Kan tänka mig att man nästan är helt ensam om detta sjukdom. Men men. Skulle va intressens om någon iaf hade det.

• Svar på tråden Trichotillomani
  • Bemidii

Åh, herregud. Inser efter att jag googlar lider av detta. Även av Trichotillofagi. Visste inte ens att det var en sjukdom. Usch vad jobbigt det blev nu

• Anonym
    Bemidii skrev 2012-03-23 23:24:25 följande:
    Åh, herregud. Inser efter att jag googlar lider av detta. Även av Trichotillofagi. Visste inte ens att det var en sjukdom. Usch vad jobbigt det blev nu
    Ja, det där vet jag allt om (tyvärr) . 
  • Bemidii

Nu har jag läst tråden och det blev ju inte bättre, tuggar och sliter i nagelbanden och på alla förhårdnader också "suck"

• jsw
    Anonym (Trichy) skrev 2012-02-06 21:45:52 följande:
    Hej!
    Jag lider också av trich. Jag är 30 år och det började någon gång under mellanstadiet.

Just nu har jag hamnat i en period där jag rycker dagligen. Jag känner inte igen mig i att man hamnar i trans, utan är mycket medveten när jag rycker. När jag hittar skadade hårstrån med konstiga texturer blir jag glad. Då brukar det kännas okej, till och med rätt, att jag rycker dem.

Jag utvecklade en liten "teknik" för att slippa få kala fläckar på huvudet Jag bryter av hårstråna istället för att rycka ut dem med rot. Det resulterar såklart i massa hårstubbar och det syns tydligt när jag speglar mig. Men det var mitt försvar från att bli kal...

Vidare försöker jag hindra mig själv från att bryta många hårstrån för fort genom att leka det brutna hårstrået. Jag drar det mellan tum- och pekfingernaglarna tills hårstrået delar upp sig, bildar konstiga texturer eller kluvningar. Därefter drar jag isär alla kluvna hårdelar... På så vis kan jag sitta ganska länge med ett hårstrå innan jag bryter nästa...

Jag funderar på att söka hjälp. Men vill gärna också veta om det är några som har lyckats bli av med det? Jag drar mig för att söka hjälp för att jag inte vill bli "registrerad" och finnas i några system. :( Men det är kanske bara löjligt
    Känner igen mej. Det där med konstiga texturer och att "leka" med hårstrået är precis vad jag också gör. Själv har jag försökt söka hjölp i ca 10 år men har fortfarande inte fått den hjäp och det stöd jag behöver.
  • Anonym (Trichy)

Jaaaaaa! Jag är inte ensam!!! Vad skönt att veta. Beundrar att du har försökt skaffa hjälp under så lång tid. Jag har inte vågat mig på det än.

• IsDimma
    Bemidii skrev 2012-03-23 23:36:18 följande:
    Nu har jag läst tråden och det blev ju inte bättre, tuggar och sliter i nagelbanden och på alla förhårdnader också "suck"
    Du är som min mamma *s* 

Själv lider jag av dermatillomani men låter snällt bli mina nagelband och mina naglar (har sett hur fula dom blivit efter ett helt liv av det med min mor). Däremot kan jag inte låta bli mina sår, och har jag inga så skapar jag mig några, min hårbotten är den som tar mest stryk - där syns det inte att man har sår Jag kan omöjligt låta bli finnar och andra ojämnheter på kroppen. Och han jag bor med blir tokig på mig ibland för jag kan inte låta bli honom heller Drömmer
    The less you open your heart to others, the more your heart suffers.
  • Bemidii

Ja, herregud. Tur man kan skämta om eländet. Knåpar också på alla sår :( Tyvärr har jag ett barnbarn som också biter på nagelbanden, han verkar inte lätt sig av mormor ;)

• Anonym
    IsDimma skrev 2012-04-02 08:52:47 följande:
    Du är som min mamma *s* 

Själv lider jag av dermatillomani men låter snällt bli mina nagelband och mina naglar (har sett hur fula dom blivit efter ett helt liv av det med min mor). Däremot kan jag inte låta bli mina sår, och har jag inga så skapar jag mig några, min hårbotten är den som tar mest stryk - där syns det inte att man har sår Jag kan omöjligt låta bli finnar och andra ojämnheter på kroppen. Och han jag bor med blir tokig på mig ibland för jag kan inte låta bli honom heller Drömmer
    Samma här. Sår i hårbotten och pormaskar på ryggen (som blir till sår av allt mitt pillande). Jag känner mig så dum och naiv som tycker att det är mer ok bara för att jag inte ser resultatet, men såhär har jag hållit på sedan mellanstadiet och det sitter så djupt.
    De flesta gångerna jag sitter och pillar på huden märker jag det inte ens.
    Men varje kväll står jag och klämmer mig i ansiktet framför en förstorande spegel. Blir nästan hög på det.
  • Anonym (Jävla skit)

Fan vad jag hatar detta tillstånd. Har nu haft ett jätteskov och det syns rejält nu. Det blir mer som man blir triggad och kan verkligen inte sluta. Hur bryter jag det här?????

• Mijas Mamma

Hej jag hoppar in här med en liten fråga, hur gamla var ni när ni började ? Min son rycker och äter hår och har gjort ett par månader nu, men det har eskalerat! Han äter allt hår han kommer över oavsett vems det är, ofta tar han ett tugga i kattens päls! Jag börjar oroa för att detta är ett beteende som till sist inte kommer gå att bryta!

Svar på tråden Trichotillomani