Anonym (Trichy) skrev 2012-02-06 21:45:52 följande:
Hej!
Jag lider också av trich. Jag är 30 år och det började någon gång under mellanstadiet.
Just nu har jag hamnat i en period där jag rycker dagligen. Jag känner inte igen mig i att man hamnar i trans, utan är mycket medveten när jag rycker. När jag hittar skadade hårstrån med konstiga texturer blir jag glad. Då brukar det kännas okej, till och med rätt, att jag rycker dem.
Jag utvecklade en liten "teknik" för att slippa få kala fläckar på huvudet Jag bryter av hårstråna istället för att rycka ut dem med rot. Det resulterar såklart i massa hårstubbar och det syns tydligt när jag speglar mig. Men det var mitt försvar från att bli kal...
Vidare försöker jag hindra mig själv från att bryta många hårstrån för fort genom att leka det brutna hårstrået. Jag drar det mellan tum- och pekfingernaglarna tills hårstrået delar upp sig, bildar konstiga texturer eller kluvningar. Därefter drar jag isär alla kluvna hårdelar... På så vis kan jag sitta ganska länge med ett hårstrå innan jag bryter nästa...
Jag funderar på att söka hjälp. Men vill gärna också veta om det är några som har lyckats bli av med det? Jag drar mig för att söka hjälp för att jag inte vill bli "registrerad" och finnas i några system. :( Men det är kanske bara löjligt
Känner igen mej. Det där med konstiga texturer och att "leka" med hårstrået är precis vad jag också gör. Själv har jag försökt söka hjölp i ca 10 år men har fortfarande inte fått den hjäp och det stöd jag behöver.