• Anonym (Hår)

Trichotillomani

Finns det fler här som lider av denna sjukdom? Skulle vilja veta hur ni har det och om någon blivit botad av detta.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-30 21:45
    "Botad från detta" ska det ju stå.
    Kan tänka mig att man nästan är helt ensam om detta sjukdom. Men men. Skulle va intressens om någon iaf hade det.

• Svar på tråden Trichotillomani
  • Linda Nök

Nja det vet jag inte riktigt om jag är. Men jag har hunnit bli 37 år och orkar inte gömma mig bakom saker hela tiden eller bry mig så mycket om att andra tycker jag är konstig.

Nu försökte jag hitta en bild där man ser mina kala fläckar men dom vekar ha försvunnit från datorn väldigt snabbt. Får leta lite mer sedan. Någon ska jag väl kunna hitta.

• Anonym (svag)

Jag håller med dig när det gäller frisörerna.

Det var många år sedan jag var hos en frisör , bemötandet är inte trevligt.

"Vad har du GJORT, detta var inte snyggt, drar du av dig håret?, det får du sluta med, det blir ju fult, tänk om det inte växer tillbaka, vill du ha det så?"

Ingen mer frisör för mig tills dom utbildad dom i vad trich är...

• Paoula

Linda Nök, 
    Jag läser ditt inlägg, det skulle lika gärma med vara jag som skrivit det, exakt så gör jag oxå.
    Men jag har inte kommit ut med det, jag har haft trich i 12 år, och jag är nu 23 år.

ett sett som funkat för mig att sluta är när jag går in och läser om sjukdomen, och ser vad folk skriver om den.
    Det blir lite som att jag påminner mig själv om vad det är jag gör, och därför slutar dra hår på ett tag, sen när jag märker att jag börjar dra igen, så måste jag gå in och läsa om det igen. sen  så har jag även börjat med att räkna dagarna på hur länge jag inte dragit något hårstrå, kom upp till 120 dagar, sen när jag drog hår, så var jag tvunget att börja om från början, så jag inte gör om det.

jag tror att alla kan hitta på sina egna knep som fungerar.

• Anonym (Hår)
    Paoula skrev 2010-11-29 23:16:16 följande:
    Linda Nök, 
    Jag läser ditt inlägg, det skulle lika gärma med vara jag som skrivit det, exakt så gör jag oxå.
    Men jag har inte kommit ut med det, jag har haft trich i 12 år, och jag är nu 23 år.

ett sett som funkat för mig att sluta är när jag går in och läser om sjukdomen, och ser vad folk skriver om den.
    Det blir lite som att jag påminner mig själv om vad det är jag gör, och därför slutar dra hår på ett tag, sen när jag märker att jag börjar dra igen, så måste jag gå in och läsa om det igen. sen  så har jag även börjat med att räkna dagarna på hur länge jag inte dragit något hårstrå, kom upp till 120 dagar, sen när jag drog hår, så var jag tvunget att börja om från början, så jag inte gör om det.

jag tror att alla kan hitta på sina egna knep som fungerar.

Himla bra knep där.

Jag har börjat komma ut med min sjukdom nu. Har berättat för min nya pojkvän, mamma, syster och vänner. Det känns så befriande. och dom reagera inte alls som jag hade tänkt mig. Dom blev alla väldigt ledsna för att JAG mår dåligt och inte över vad jag gör
  • Anonym (EM)

Hej, finns ni kvar här i tråden? Jag lider också av trichotillomani sedan 12-årsåldern. Tror att det bröt ut i samband med att mina föräldrar separerade och jag mådde väldigt dåligt. Jag är idag 34 år och det har fortfarande inte "gått över". Har inte berättat för någon att jag lider av det här, skäms alldeles för mycket för det. Så jag har heller inte sökt någon hjälp. Är det någon här i tråden som lyckats sluta med sitt "beteende" och hur?

• Anonym

KBT. Exponering och responsprevention. Bäst forskningsstöd. Lycka till!

• Anonym (värre än nånsin)

Har nu läst igenom tråden och är också nyfiken på hur det har gått. Speciellt för dem som genomgått behandlingar. Är 40 år och har lidit av detta sen jag var 12 och det är INTE roligt. För mig är det fransar och bryn och som jag skrev - nu är det värre än nånsin. Det är lite konstigt för på många plan i livet är jag mer tillfreds med livet än jag varit på länge. Är just nu mammaledig och har två underbara små pojkar.

En sida som jag ofta besökt och läst är:
    www.triko.dk

• Anonym (Trichy)

Hej!
    Jag lider också av trich. Jag är 30 år och det började någon gång under mellanstadiet.

Just nu har jag hamnat i en period där jag rycker dagligen. Jag känner inte igen mig i att man hamnar i trans, utan är mycket medveten när jag rycker. När jag hittar skadade hårstrån med konstiga texturer blir jag glad. Då brukar det kännas okej, till och med rätt, att jag rycker dem.

Jag utvecklade en liten "teknik" för att slippa få kala fläckar på huvudet Jag bryter av hårstråna istället för att rycka ut dem med rot. Det resulterar såklart i massa hårstubbar och det syns tydligt när jag speglar mig. Men det var mitt försvar från att bli kal...

Vidare försöker jag hindra mig själv från att bryta många hårstrån för fort genom att leka det brutna hårstrået. Jag drar det mellan tum- och pekfingernaglarna tills hårstrået delar upp sig, bildar konstiga texturer eller kluvningar. Därefter drar jag isär alla kluvna hårdelar... På så vis kan jag sitta ganska länge med ett hårstrå innan jag bryter nästa...

Jag funderar på att söka hjälp. Men vill gärna också veta om det är några som har lyckats bli av med det? Jag drar mig för att söka hjälp för att jag inte vill bli "registrerad" och finnas i några system. :( Men det är kanske bara löjligt att tänka så?

Svar på tråden Trichotillomani