Jag lider av Tri sedan många år tillbaka. Jag är nu över 40 år och sjukdomen har förstört mitt liv totalt. Min fd sambo var oerhört svartsjuk o uppmärksamhetskrävande o jag kände att jag aldrig räckte till i det förhållandet. Det ledde slutligen till skilsmässa för några år sedan när våra barn var i övre tonåren. Min sambo såg aldrig min sjukdom utan allt som hade med den att göra tolkades av honom med svartsjuka o anklagelser. När jag klev upp kl fyra på morgonen o stod på toa i tre timmar och försökte sminka en svart kajalrand för att dölja avsaknaden av fransar så fick jag skäll för att "vem fan stod jag o gjorde mig fin för då när jag var uppe så tidigt?". Eller när jag drog mig undan för att jag inte ville ha honom nära för att jag skämdes över hur jag såg ut så fick jag frågan "är det nån annan?"... Ständiga utfrågningar, ständigt ifrågasättande, stress, oro, svårt att sova, vilket resulterade i att jag drog fler fransar o ekorrhjulet gick runt, runt. För ett år sedan, innan min skilsmässa, hjälp sökte jag hjälp på vårdcentralen. Jag hade bara två val kändes det som, antingen att ta livet av mig eller få hjälp att bli frisk. Doktorn sa när hon lyssnat på mig att hon var förvånad och glad att jag satt där, levande o hade ork att söka hjälp, trots det pressande liv jag haft. Hon förstod direkt att jag måste få hjälp för att överleva. Jag fick medicin och fick gå hos en psykolog i ett halvår ca . Det och skilsmässan räddade mig från att ta livet av mig. Jag är friskare idag och lever själv o barnen bor varannan vecka hos mig. Men jag har ständigt återfall och när jag har återfall blir jag nedstämd, ledsen, arg och stänger in mig i min lägenhet och vill bara dö... Min nya kille var väldigt förstående i början av vårt förhållande men nu när jag stänger in mig är han "på" och ska pressa mig att gå på bio, umgås med honom o andra, tjatar o stressar... Och jag har fullt sjå att ens ta mig till jobbet, eller ta hand om mina barn de veckor de är hos mig när jag har ryckt ögonfransar och mår som sämst. Ibland känns det som om jag brinner upp inifrån. Jag kommer knappt ur sängen när det är som värst, äter knappt, sover dåligt och så fort jag kommer hem från jobbet mina barnlediga veckor går jag och lägger mig... Min nya kille och jag bor i var sitt boende och det känns väldigt långt borta att vi någonsin ska kunna flytta ihop. Du som har Tri eller något annat som du lider av måste söka hjälp. Det är ett steg i rätt riktning o när man får hjälp ska man inte förvänta sig ett under o att när du vaknar dagen efter besöket hos läkaren så vaknar du frisk o fri från sjukdomen. Du måste acceptera återfall som en del av tillfrisknandet. Inte som ett misslyckande. Du måste försöka peppa dig själv o se att idag är det bättre än igår. Den bästa coachen är du själv. Du kan välja att sänka dig vid ett misslyckande o nedvärdera dig själv för att du misslyckats, eller du kan välja att klappa dig själv på axeln och säga att i morgon blir det bättre... Jag har dagar då jag lyckas klappa mig själv på axeln och jag försöker tvinga mig att se framåt ist för bakåt. Men jag har också dagar då jag bara vill dö. Att träffa någon som är i samma situation som jag för att få prata skulle kanske hjälpa, man skulle kunna peppa varandra o ge varandra stöd, men jag känner ingen som har samma sjukdom så det blir nog aldrig av. Men jag tror att det skulle vara positivt för oss att få träffas. Skickar en kram till er alla som behöver styrka att fortsätta kämpa mot sjukdomen. Sök hjälp och bestäm er för att vinna över sjukdomen. Även om man inte kan veta hur frisk man kan bli så är det mening att söka hjälp för att bli bättre. Man får bättre förståelse för sig själv o sitt handlande o man får verktyg i sin kamp mot sjukdomen.