• Anonym (Hår)

Trichotillomani

Finns det fler här som lider av denna sjukdom? Skulle vilja veta hur ni har det och om någon blivit botad av detta.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-30 21:45
    "Botad från detta" ska det ju stå.
    Kan tänka mig att man nästan är helt ensam om detta sjukdom. Men men. Skulle va intressens om någon iaf hade det.

• Svar på tråden Trichotillomani
  • Anonym

ni som har detta äter ni hår med?

• Anonym (svag)
    Anonym (less) skrev 2010-10-07 22:26:34 följande:
    Höll du upp av ren viljestyrka eller genom några särskilda tankar, eller hjälp av terapi? Vore intressant att veta. Har själv aldrig fått eller sökt hjälp och bara försökt att sluta när jag är medveten om att jag rycker men det har gått väldigt dåligt...
    Nej jag bara slutade, jag har uppehåll ibland, lägre och kortare, omedvetna, det bara blir så.

Jag kan triggas igång av vad som helst, att jag fadtar med ett hårstrå som åker av eller om någon annan drar av ett.
  • Anonym (svag)
    Anonym skrev 2010-10-07 22:44:43 följande:
    Nej jag äter inte hår.

Jag tar bara från huvudet och dom hårstråna som är långa nog "måste" jag knäcka av.
  • Anonym (trichy)

Terapin var i princip tio sessioner med hemläxor mellan varje gång (c:a en gång i veckan) och sedan uppföljning efter en månad. Det är svårt att sätta fingret på exakt vad som fungerar. Men jag är mer medveten om att förebygga situationer där jag riskerar att börja rycka och när man väl lyckats sluta är det jätteviktigt. Annars sitter man där och läser och börjar fingra på hårstråna utan att tänka på det, och vips så har man ryckt utan att reflektera över det. Sen är det rutschkana liksom.

Något som varit avgörande för mig är att sluta tänka "allt eller inget". Om jag ryckt så att det syns ordentligt brukade mitt mönster vara att jag blev så arg och uppgiven att jag fortsatte för att "det spelar ju ingen roll nu". Nu slutar jag även halvvägs och lider igenom att mitt symmetrisinne är alldeles upprört. Efter en stund släpper det. Och just att inte hacka på sig själv är viktigt, annars blir det nästan att jag tycker att jag inte förtjänar att må bättre än jag gör och skulle jag falla tillbaka i att vara självdestruktiv.

Men jag har fortfarande "pet - och pill"beteenden; jag biter på naglarna, bryter kluvna hårtoppar och rycker lös hud om någon finns (händer, näsa, fötter). Jag har även problem med att inte ge mig på pormaskar och liknande. Men inget av dessa beteenden har konsumerat så mycket tid och gett mig så mycket ångest som trichotillomanin, så jag gör inget åt dem i nuläget, jag fokuserar på att inte få ett trich-återfall istället. Min terapeut sa att man får se trichotillomani lite som ett beroende; man blir aldrig riktigt frisk, men man avstår beteendet, och det finns alltid en återfallsrisk. Då får man resa sig upp, borsta av sig, fortsätta framåt och inte fastna i självanklagelser. 

• Anonym (svag)
    Anonym (trichy) skrev 2010-10-08 09:03:56 följande:
    Något som varit avgörande för mig är att sluta tänka "allt eller inget". Om jag ryckt så att det syns ordentligt brukade mitt mönster vara att jag blev så arg och uppgiven att jag fortsatte för att "det spelar ju ingen roll nu". Nu slutar jag även halvvägs och lider igenom att mitt symmetrisinne är alldeles upprört. Efter en stund släpper det. Och just att inte hacka på sig själv är viktigt, annars blir det nästan att jag tycker att jag inte förtjänar att må bättre än jag gör och skulle jag falla tillbaka i att vara självdestruktiv.
    Hmm..känner igen det där, att fortsätta och rycka så att det inte är så assymetriskt, det blir ALDRIG symetriskt om man fortsätter, fast jag måste få min hjärna att fatta det.

Ibland kan jag sluta för stunden när jag intalar mig själv att det blir bättre utseendemässigt (även om det ser konstigt ut nu) än om jag fortsätter rycka.
  • Anonym (less)
    Anonym skrev 2010-10-07 22:44:43 följande:
    Ja jag gör det, tuggar på hårrötterna, extra bra är det om hårrötterna är ganska tjocka och har den där vita hinnan runt. De hårstrån som är lite grövre och skrovliga tuggar jag alltid på.
  • Anonym (less)
    Anonym (trichy) skrev 2010-10-08 09:03:56 följande:
    Terapin var i princip tio sessioner med hemläxor mellan varje gång (c:a en gång i veckan) och sedan uppföljning efter en månad. Det är svårt att sätta fingret på exakt vad som fungerar. Men jag är mer medveten om att förebygga situationer där jag riskerar att börja rycka och när man väl lyckats sluta är det jätteviktigt. Annars sitter man där och läser och börjar fingra på hårstråna utan att tänka på det, och vips så har man ryckt utan att reflektera över det. Sen är det rutschkana liksom.

Men jag har fortfarande "pet - och pill"beteenden; jag biter på naglarna, bryter kluvna hårtoppar och rycker lös hud om någon finns (händer, näsa, fötter). Jag har även problem med att inte ge mig på pormaskar och liknande. Men inget av dessa beteenden har konsumerat så mycket tid och gett mig så mycket ångest som trichotillomanin, så jag gör inget åt dem i nuläget, jag fokuserar på att inte få ett trich-återfall istället. Min terapeut sa att man får se trichotillomani lite som ett beroende; man blir aldrig riktigt frisk, men man avstår beteendet, och det finns alltid en återfallsrisk. Då får man resa sig upp, borsta av sig, fortsätta framåt och inte fastna i självanklagelser. 
    Vad intressant.. Lite som alkoholism eller ätstörningar. Känner igen det där "allt eller inget" från mina bulimidagar, när jag rycker hår och drar en hel bunt åt gången känns det verkligen som att ett strå hit eller dit spelar noll roll, därför fortsätter jag.

Ja det ska bli intressant att se hur första mötet på Cereb går. Ska uppdatera här efteråt!

Tack för att du delar med dig, det uppskattar iallafall jag jättemycket!

= )
  • Anonym (trichy)

Nån nytta ska jag väl lyckas klämma ut ur mina dyrköpta erfarenheter :)

• Anonym (less)
    Anonym (trichy) skrev 2010-10-09 18:44:01 följande:
    Nån nytta ska jag väl lyckas klämma ut ur mina dyrköpta erfarenheter :)
    Aha du fick betala alltså? Trodde du hade förmånen att få vara försökskanin gratis under någon slags provbehandling.. var fick jag det ifrån?
  • Anonym (bitis)

Tack vare denna tråd har jag kommit på att jag nog lider av dermatillomani! Jag biter på mig. Konstant. På fingrarna. Utan att tänka på det. Ser jag nån ojämnhet så måste jag bita, pilla etc. Blir galen. =( Ojämnheter på övriga ställen pillas bort. Känner liksom tillfredsställelse när jag "lyckas". Inte sexuell dårå, men ni fattar nog.

Nån mer som känner igen detta? 

Svar på tråden Trichotillomani