Anonym (finns hjälp?) skrev 2010-10-28 09:53:35 följande:
Min mamma brukar säga det...
Jag försökte prata med henne om det här igår, men fick responsen "Alla gör så där! Klipp av det om det är så jobbigt!"
Tror inte riktigt att hon förstår min situation.
nej folk förstår inte om man inte trycker upp ett informationsblad om sjukdomen i ansiktet på dem, kanske inte ens då! du kan ju maila en länk till henne kanske, med information om trichyn...
jag tänker lite på en kompis jag hade för några år sedan som var bulimiker. hennes föräldrar visste inget (unga föräldrar, obildade, allmänt omedvetna om något annat än sig själva) och en dag hade min kompis bulimi gått så långt att hon svimmade eller tuppade av på något sätt när hon satt på biblioteket och pluggade, så folk sprang fram och hjälpte henne. hon berättade om detta för mig när hon kom hem (vi bodde tillsammans då) och jag hade då länge uppmanat henne att prata med sina föräldrar för att få stöd. när hon inget gjorde och jag inte längre kunde stå på och titta utan att göra något bestämde jag mig för att kontakta hennes föräldrar. pappans respons var lite såhär "jaha, det är en sjukdom alltså? att kräkas upp mat man har ätit?"
han hade ju NOLL koll, jag blev så arg att han inte fattade eller tog det på allvar.
så kontentan av detta är väl egentligen att har man aldrig förstått det destruktiva i att hetsäta/rycka hår/pilla på hud eller vad det nu rör sig om, då behöver man INFORMERAS. det kanske tar ett tag innan de fattar allvaret, men ge dem en chans att begripa. jag visade länkar på nätet för min mamma och sambo, det gav bra resultat...
nu menar jag såklart inte att din mamma är obildad, trichyn är ju så sällsynt, iallafall kännedomen om den. men att inte veta vad ätstörningar är, det för mig är att vara väldigt obildad eler omedveten om vilken värld man lever i.