Anonym (finns hjälp?) skrev 2010-10-24 23:40:41 följande:
Jag känner verkligen detta som ett handikapp. Jag har jättefint, långt hår. Om det inte vore för ett parti som är helt misshandlat ut. Jag vågar inte gå och klippa mig, för jag vet hur för jävligt det ser ut. Någon som har tips på hur man bäst "döljer" det fula i kalufsen?
Det här med att dölja fläckarna/de korta hårtussarna har jag nog blivit lite av en expert på. Hårnålar, spännen, uppsättningar av alla dess slag som döljer fläckarna har jag ägnat mig åt genom åren. Fick dessutom alopecia som pricken över iet för några år sedan och då kan vi snacka kala fläckar, så utsläppt hår har jag inte haft på åratal. Ja hemma då, men inte ute bland folk. Gör inte saken bättre att hårbotten lyser vit mot mitt svarta hår!
Lovade ju att uppdatera här efter mitt andra Cereb-besök så en liten update kommer här. Vi talade om bakgrunden till KBT, och terapeuten ritade upp ett trekantsschema där känslor, tankar och beteende utgjorde varje hörn av triangeln. Hon pratade om hur allt hänger ihop, tankar kan leda till en vss känsla; känslor kan leda till beteenden, beteenden kan leda till en tanke osv.
Själva trichotillomanin delas upp i medvetet och omedvetet ryckande, och när man rycker omedvetet är det för att impulsen från att vilja rycka till handling går blixtsnabbt, och att man ska försöka hitta vilken känsla det är som infinner sig där emellan för att försöka styra om beteendet. Jag hade fått fylla i ett självskattningsformulär första gången som jag lämnade in nu andra gången, som handlade om när och hur jag rycker. Frågor om vilka känslor jag upplever innan/när jag rycker skulle besvaras. Tyckte de var svåra att besvara för att jag själv inte anser mig känna något särskilt när jag rycker. Men terapeuten menade på att det är någon känsla som man upplever, men att det ofta går så snabbt från impuls till handling att man själv inte är medveten om vad man egentligen känner där emellan.
Har desstom varit till landstingets psykiatriska mottagning för att förhoppningsvis få remiss till en kbt-terapeut där för att få hjälp med trichyn, för att slippa betala svindyra pengar för varje Cereb-besök. Men jag väntar på att höra ifrån landstinget nu, det är nog långa väntetider för att få komma i kontakt med en kbt-terapeut, det är väl väldigt många som vill gå hos dem och slippa betala privata avgifter för sessionerna, så jag fortsätter hos Cereb tills jag vet hur det blir.
Är det någon annan här som har sökt hjälp som vill följas åt?