• Anonym (Hår)

Trichotillomani

Finns det fler här som lider av denna sjukdom? Skulle vilja veta hur ni har det och om någon blivit botad av detta.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-30 21:45
    "Botad från detta" ska det ju stå.
    Kan tänka mig att man nästan är helt ensam om detta sjukdom. Men men. Skulle va intressens om någon iaf hade det.

• Svar på tråden Trichotillomani
  • Anonym (Hår)
    Anonym (trichy) skrev 2010-10-03 22:12:14 följande:
    Jag plockar nästan ingenting nu. De få tillfällen jag gör det hamnar jag inte "i trans" utan kan avbryta ganska snabbt. Och jag plockar inte "omedvetet" längre, alltså rycker hår medan jag läser eller tittar på tv utan att tänka på det förrän jag gjort det en stund. 
    Hur klarar du det? Hur tänker du för att klara det?
  • Anonym (trichy)

Har fått öva mig i att bli medveten om impulserna och stå ut med obehaget, samt att identifiera risksituationer och komma på strategier för att inte åka dit (t ex läsa medan jag håller boken med båda händerna. Men terapin innehåller en del självkännedom och motivationsträning och även att man får lära sig alternativa strategier.

Men sen är det ju så att när man slutat blir impulserna svagare och svagare. Så knepet är att inte åka dit på att vara ouppmärksam, för börjar man igen bli impulserna starkare. 

• Anonym (less)
    Anonym (trichy) skrev 2010-10-04 12:53:10 följande:
    Har fått öva mig i att bli medveten om impulserna och stå ut med obehaget, samt att identifiera risksituationer och komma på strategier för att inte åka dit (t ex läsa medan jag håller boken med båda händerna. Men terapin innehåller en del självkännedom och motivationsträning och även att man får lära sig alternativa strategier.

Men sen är det ju så att när man slutat blir impulserna svagare och svagare. Så knepet är att inte åka dit på att vara ouppmärksam, för börjar man igen bli impulserna starkare. 
    Kan tänka mig att det är mycket krävande att bli symptomfri, just nu känns det som att det är omöjligt att sluta - hade man kunnat genom enbart viljestyrka hade man ju gjort det för hundra år sedan. Men uppenbarligen krävs andra resurser..

Nu är jag inbokad för ett första besök på Cereb, men det kostar ju skjortan där - 1200 kr per 45 minuters session!

VIll du berätta lite mer om behandlingen, kanske ge tips och råd på hur man själv kan träna vore jag jättetacksam. Kan skriva här igen efter mitt besök för er andra som vill veta hur ett sådant förstabesök kan se ut när jag har varit där. Har tid om en vecka.
  • Anonym

Skulle vara intressant att höra om det funkar.

• Anonym

Om man var tvungen att skriva ett inlägg här för varje hårsstrå då kanske man skulle sluta för att det blev för jobbigt att skriva, skriva å skriva

• Anonym (trichy)

Muäh, jag hade ett återfall igår och ryckte ögonbryn. Inte bra, var trött, sur och omotiverad. Men jag lyckades bryta det så det är väl en cm av ögonbrynet som åkt. Ryckte ett par strån på morgonen också, men har inte haft några fler impulser. Så länge jag undviker att fastna framför spegeln eller känna på håren så borde det vara lugnt för den här gången. Men nu måste jag vara mer uppmärksam, för nu har jag "väckt monstret" så att säga. Måste komma ihåg vad som är viktigt för mig, och hur mycket tid och energi trichotillomani faktiskt stjäl. Och jag tänker inte klanka på mig själv för att jag var svag.

(Skriver det här för jag tänkte någon kunde ha nytta av det tänk jag fick lära mig under terapin) 

• Anonym (svag)

Det tråkiga är när man lyckats hålla upp länge och tror man är "botad" och sedan ramlar tillbaka ORDENTLIGT, vilket jag gjort nu och är halvskallig...

• Anonym (less)
    Anonym (trichy) skrev 2010-10-07 19:35:48 följande:
    Muäh, jag hade ett återfall igår och ryckte ögonbryn. Inte bra, var trött, sur och omotiverad. Men jag lyckades bryta det så det är väl en cm av ögonbrynet som åkt. Ryckte ett par strån på morgonen också, men har inte haft några fler impulser. Så länge jag undviker att fastna framför spegeln eller känna på håren så borde det vara lugnt för den här gången. Men nu måste jag vara mer uppmärksam, för nu har jag "väckt monstret" så att säga. Måste komma ihåg vad som är viktigt för mig, och hur mycket tid och energi trichotillomani faktiskt stjäl. Och jag tänker inte klanka på mig själv för att jag var svag.

(Skriver det här för jag tänkte någon kunde ha nytta av det tänk jag fick lära mig under terapin) 
    Det är bra att du inte klankar ner på dig själv! Om tillvaron är en kamp att motstå frestelsen är du ju jätteduktig somm klarar av att motstå merparten av tiden och bara hade ett litet återfall.

Kan tänka mig att spegeln är farlig om man man rycker fransar och bryn. Själ har jag bara huvudhår och det kan jag göra närsom, hemma, jobbet, t-banan, ute på krogen (är omedveten om det så jag gör det överallt, närsomhelst).

Går du fortfarande i terapi? Du skriver att den började i februari, hur länge pågick den om den har slutat?
  • Anonym (less)
    Anonym (svag) skrev 2010-10-07 20:44:37 följande:
    Det tråkiga är när man lyckats hålla upp länge och tror man är "botad" och sedan ramlar tillbaka ORDENTLIGT, vilket jag gjort nu och är halvskallig...
    Höll du upp av ren viljestyrka eller genom några särskilda tankar, eller hjälp av terapi? Vore intressant att veta. Har själv aldrig fått eller sökt hjälp och bara försökt att sluta när jag är medveten om att jag rycker men det har gått väldigt dåligt...
  • Anonym (hälen)

WOW, man behöver tydligen hitta Familjeliv för att fatta att man är "störd".

Jag har alltid bitit på naglarna, men sen jag lyckades sluta tillfälligt så har jag börjat riva mig på hälarna istället. Det började väl med någon inbillad förhårdnad och nu är dom helt söndertrasade. Ibland river jag mig så hälarna blöder och det gör ont att gå. Fattade ju liksom själv att det inte riktigt är normalt, men inte att det var en "riktig" sjukdom och att det är ångestdämpande. (har haft problem med ångest men känt mig bättre)

Svar på tråden Trichotillomani