Anonym (trichy) skrev 2010-10-07 19:35:48 följande:
Muäh, jag hade ett återfall igår och ryckte ögonbryn. Inte bra, var trött, sur och omotiverad. Men jag lyckades bryta det så det är väl en cm av ögonbrynet som åkt. Ryckte ett par strån på morgonen också, men har inte haft några fler impulser. Så länge jag undviker att fastna framför spegeln eller känna på håren så borde det vara lugnt för den här gången. Men nu måste jag vara mer uppmärksam, för nu har jag "väckt monstret" så att säga. Måste komma ihåg vad som är viktigt för mig, och hur mycket tid och energi trichotillomani faktiskt stjäl. Och jag tänker inte klanka på mig själv för att jag var svag.
(Skriver det här för jag tänkte någon kunde ha nytta av det tänk jag fick lära mig under terapin)
Det är bra att du inte klankar ner på dig själv! Om tillvaron är en kamp att motstå frestelsen är du ju jätteduktig somm klarar av att motstå merparten av tiden och bara hade ett litet återfall.
Kan tänka mig att spegeln är farlig om man man rycker fransar och bryn. Själ har jag bara huvudhår och det kan jag göra närsom, hemma, jobbet, t-banan, ute på krogen (är omedveten om det så jag gör det överallt, närsomhelst).
Går du fortfarande i terapi? Du skriver att den började i februari, hur länge pågick den om den har slutat?