• Anonym (Hår)

Trichotillomani

Finns det fler här som lider av denna sjukdom? Skulle vilja veta hur ni har det och om någon blivit botad av detta.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-30 21:45
    "Botad från detta" ska det ju stå.
    Kan tänka mig att man nästan är helt ensam om detta sjukdom. Men men. Skulle va intressens om någon iaf hade det.

• Svar på tråden Trichotillomani
  • Anonym

Jag har detta också. Jag klöser huden runt tummarna tills det blöder. I många år bet jag på naglarna och då behövde jag inte klösa på huden, men nu när jag slutat så har huden fått ta mycket stryk. Jag vill bli FRI från detta. Jag är ständigt blodig, med hudslamsor som hänger, det är vidrigt och min man hatar detta beteende. Min syster gör precis samma sak, men hon har aldrig bitit på naglarna.

Det enda som hjälper mig är att sticka (med garn och stickor alltså) för då har jag händerna upptagna och jag kan helt enkelt inte klösa sönder mig.

Jag ser ut så här, men mycket värre
    farm2.static.flickr.com/1206/707786795_b1e00bfd2c.jpg

• Anonym

Det är verkligen tröttsamt det här med triko och jag blir förbannad på mig själv varje gång jag rycker men åh vad hjälper det. Det är så lätt att börja rycka men ack så svårt att sluta, varför kunde det inte varit tvärtom?!
    Jag skulle gärna vilja ha mejlkontakt med någon som också lider av trikotillomani och inte finner någon väg ut och bara prata om det.. Kanske kan vi finna någon lösning och hjälpa varann? Ni kan gärna mejla mig på lagenhet1@gmail.com, det vore underbart.

• Anonym

Jag kommer få leva med det resten av mitt liv.

Jag kommer aldrig få vackert hår.

Jag har prövat alla medel på markknaden och gått hos psykolog.

• Anonym (Hår)

Åhh vad många som skrivit. har glömt bort min egen tråd.

jag biter och bort skinn på mina fingrar, mest drabbade e mina tummar, dom kan se riktigt förjävliga ut.

• Anonym (less)

Upptäckte denna tråd idag först, är det någon som fortfarande läser här?

Jag har också trichotillomani, har haft det i 16 år, insåg för 5 år sedan att beteendeet hade ett namn.

Drar hår från huvudet, och kan inte sluta.
    Vill också gärna maila med folk som har samma problem. Har aldrig varit i kontakt med någon som har problemet eller ens varit och pratat med någon om det. Som TS skrev, trodde i alla år att jag bara var störd.

Väntar och kollar om ngn skriver i tråden igen...

• Anonym

Jodå, det finns dom som läser forfarande...

Jag har långt hår nu...men det är inte långt över hela huvudet, bara där jag lyckats att inte dra

• Anonym (trichy)

Jag har trichotillomani, fransar och bryn. Är 28 nu, har haft det med bara några månaders uppehåll sen jag var 12. Det har dock blivit mycket bättre sen jag gick i Acceptance Commitment Therapy. Finns bl. a att få privat via Cereb, jag hade tur och hamnade i en "provgrupp" medan psykologerna där utbildades, dvs jag var både patient och "undervisningsredskap". Det var c:a tio sessioner med hemläxor och annat KBTliknande, men jag har faktiskt bara haft två små återfall sen jag började terapin i februari, och de slutade inte heller som det brukar med att jag inte hade något kvar. Rekommenderar det, även om terapin kan vara rätt krävande.

• Anonym (less)
    Anonym skrev 2010-10-02 15:30:29 följande:
    Jodå, det finns dom som läser forfarande...

Jag har långt hår nu...men det är inte långt över hela huvudet, bara där jag lyckats att inte dra
    ska vi ha en egen liten terapigrupp här eller mailas privat kanske..
  • Anonym (less)
    Anonym (trichy) skrev 2010-10-03 02:16:53 följande:
    Jag har trichotillomani, fransar och bryn. Är 28 nu, har haft det med bara några månaders uppehåll sen jag var 12. Det har dock blivit mycket bättre sen jag gick i Acceptance Commitment Therapy. Finns bl. a att få privat via Cereb, jag hade tur och hamnade i en "provgrupp" medan psykologerna där utbildades, dvs jag var både patient och "undervisningsredskap". Det var c:a tio sessioner med hemläxor och annat KBTliknande, men jag har faktiskt bara haft två små återfall sen jag började terapin i februari, och de slutade inte heller som det brukar med att jag inte hade något kvar. Rekommenderar det, även om terapin kan vara rätt krävande.

Dem känner jag till, mailade dem i helgen för att boka en tid...

Märker du att du plockar mindre nu eller på vilket sätt är det bättre? Vill gärna höra mer om behandlingen!

• Anonym (trichy)

Jag plockar nästan ingenting nu. De få tillfällen jag gör det hamnar jag inte "i trans" utan kan avbryta ganska snabbt. Och jag plockar inte "omedvetet" längre, alltså rycker hår medan jag läser eller tittar på tv utan att tänka på det förrän jag gjort det en stund. 

Svar på tråden Trichotillomani