• Anonym (Hår)

Trichotillomani

Finns det fler här som lider av denna sjukdom? Skulle vilja veta hur ni har det och om någon blivit botad av detta.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-30 21:45
    "Botad från detta" ska det ju stå.
    Kan tänka mig att man nästan är helt ensam om detta sjukdom. Men men. Skulle va intressens om någon iaf hade det.

• Svar på tråden Trichotillomani
  • Anonym (svag)
    Anonym (bitis) skrev 2010-10-09 23:15:08 följande:
    Tack vare denna tråd har jag kommit på att jag nog lider av dermatillomani! Jag biter på mig. Konstant. På fingrarna. Utan att tänka på det. Ser jag nån ojämnhet så måste jag bita, pilla etc. Blir galen. =( Ojämnheter på övriga ställen pillas bort. Känner liksom tillfredsställelse när jag "lyckas". Inte sexuell dårå, men ni fattar nog.

Nån mer som känner igen detta? 
    Min bror har det.

Jag har inte det så illa men finnar och sår pillar jag på så att dom aldrig läks.
  • Anonym (trichy)

Jo behandlingen fick jag gratis, men mina erfarenheter av trichotillomani kom till priset av mycket ångest.

• Anonym (less)
    Anonym (trichy) skrev 2010-10-10 18:08:24 följande:
    Jo behandlingen fick jag gratis, men mina erfarenheter av trichotillomani kom till priset av mycket ångest.
    Ja såklart, jag tolkade dyrköpt som att du hade betalat men självlart kan man betala med annat än pengar = /
  • Anonym (less)

Idag var jag på Cereb för ett första besök, fick berätta om hur min trichotillomani uttrycker sig, andra tankar och tvångstendenser man kan tänkas ha.. ska dit igen om en vecka och göra en utredning, och sedan eventuellt påbörja ett behandlingsprogram som numera finns.

Om någon är intresserad att eta kan jag uppdatera igen om en vecka..

• Anonym (svag)
    Anonym (less) skrev 2010-10-12 21:05:15 följande:
    Idag var jag på Cereb för ett första besök, fick berätta om hur min trichotillomani uttrycker sig, andra tankar och tvångstendenser man kan tänkas ha.. ska dit igen om en vecka och göra en utredning, och sedan eventuellt påbörja ett behandlingsprogram som numera finns.

Om någon är intresserad att eta kan jag uppdatera igen om en vecka..
    Absolut!
  • Anonym (derma)

Jag lider av dermatillomani och darmatofagi (mest av de sistnämnda). Just nu utreds jag för ev. adhd/add och har funderat lite på om det kan finnas något samband.

• Anonym (less)
    Anonym (derma) skrev 2010-10-12 23:50:16 följande:
    Jag lider av dermatillomani och darmatofagi (mest av de sistnämnda). Just nu utreds jag för ev. adhd/add och har funderat lite på om det kan finnas något samband.
    googlade på darmatofagi men hittade inget, och hittade bara konstiga sökresultat (utländska) på dermatofagi. vad är det, vill du berätta..?
  • Anonym (trichy)

trichotillomani är vanligare hos folk med npf som ADD/ADHD, Tourette's eller autismspektrumstörningar. Själv har jag även lindrig Tourette's och Aspergers syndrom.

• Anonym (derma)
    Anonym (less) skrev 2010-10-13 12:21:00 följande:
    googlade på darmatofagi men hittade inget, och hittade bara konstiga sökresultat (utländska) på dermatofagi. vad är det, vill du berätta..?
    Dermatophagia stavas det på engelska. Det innebär att man biter bort hud. Vanliga ställen är runt naglarna, knogarna, läpparna samt insidan av kinderna (jag biter på alla dessa ställen).
Svar på tråden Trichotillomani