• Anonym (Hår)

Trichotillomani

Finns det fler här som lider av denna sjukdom? Skulle vilja veta hur ni har det och om någon blivit botad av detta.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-30 21:45
    "Botad från detta" ska det ju stå.
    Kan tänka mig att man nästan är helt ensam om detta sjukdom. Men men. Skulle va intressens om någon iaf hade det.

• Svar på tråden Trichotillomani
  • Anonym (bitis)
    Anonym (derma) skrev 2010-10-17 01:03:53 följande:
    Dermatophagia stavas det på engelska. Det innebär att man biter bort hud. Vanliga ställen är runt naglarna, knogarna, läpparna samt insidan av kinderna (jag biter på alla dessa ställen).
    jag med! Mest fingrarna som sagt! Men det går även så långt att jag (äckelvarning?) skär eller klipper bort hud på fötterna... =(  Jättejobbigt! 
  • Anonym (finns hjälp?)
    Anonym (less) skrev 2010-10-08 21:53:53 följande:
    Ja jag gör det, tuggar på hårrötterna, extra bra är det om hårrötterna är ganska tjocka och har den där vita hinnan runt. De hårstrån som är lite grövre och skrovliga tuggar jag alltid på.
    Jag har sedan några år insett att jag lider av trichotillomani, men inte utrett det. Drar/rycker hårstrån från en punkt på huvudet (till viss del från andra ställen på kroppen med). Känner även som citerade ovanstående, också ett "tvång" att tugga på dem, oftast.

Jag känner mig så himla sjuk, störd och äcklig Rynkar på näsan  Gråter Jag får verkligen hålla i mig för att inte göra det ute bland folk, för jag inser ju hur äckligt det är. Men det är verkligen tvångsmässigt. Känns skönt att ha hittat lite annat folk som har det ungefär likadant. Fortsätter gärna prata om det.
    Alltså, jag känner mig för "störd" för att få hjälp. Är det någon som sökt hjälp för det och fått gensvar?

Har märkt att ju mer aktiv och "stimulerad" jag är, desto mindre av det här beteendet. Så nu, med heltidsjobb, stickning, målning m.m. så har jag minskat. Men jag har ju fortfarande tankarna kvar Obestämd
  • Anonym (less)
    Anonym (finns hjälp?) skrev 2010-10-17 05:05:04 följande:
    Jag har sedan några år insett att jag lider av trichotillomani, men inte utrett det. Drar/rycker hårstrån från en punkt på huvudet (till viss del från andra ställen på kroppen med). Känner även som citerade ovanstående, också ett "tvång" att tugga på dem, oftast.

Jag känner mig så himla sjuk, störd och äcklig Rynkar på näsan  Gråter Jag får verkligen hålla i mig för att inte göra det ute bland folk, för jag inser ju hur äckligt det är. Men det är verkligen tvångsmässigt. Känns skönt att ha hittat lite annat folk som har det ungefär likadant. Fortsätter gärna prata om det.
    Alltså, jag känner mig för "störd" för att få hjälp. Är det någon som sökt hjälp för det och fått gensvar?

Har märkt att ju mer aktiv och "stimulerad" jag är, desto mindre av det här beteendet. Så nu, med heltidsjobb, stickning, målning m.m. så har jag minskat. Men jag har ju fortfarande tankarna kvar Obestämd
    Om du läser hela tråden kan du se att anonym trichy har berättat lite om sin kbt-terapi. Även jag har börjat gå nu och kommer att berätta lite om mina terapisessioner här om folk vill läsa.
  • Anonym (trichomani)
    Anonym (less) skrev 2010-10-12 21:05:15 följande:
    Idag var jag på Cereb för ett första besök, fick berätta om hur min trichotillomani uttrycker sig, andra tankar och tvångstendenser man kan tänkas ha.. ska dit igen om en vecka och göra en utredning, och sedan eventuellt påbörja ett behandlingsprogram som numera finns.

Om någon är intresserad att eta kan jag uppdatera igen om en vecka..
    ja jag intresserad vad får man lära sig på terapin att inte dra sig i håret? jag har också trichomani min medicin funkar lite bara till och från de känns så tråkigt men har hopp om att jag ska sluta detta fula betende det kommer alltid när jag läser, sitter vid datan eller tittar på tv och då blir jag upptagen med det!!! annars på dagen när man gör aktiviteter blir det stört. så himmla less på detta hör av er! använder förövrigt peruk ,hur gör ni? tack för svar!
  • Anonym (trichomani)
    Anonym (finns hjälp?) skrev 2010-10-17 05:05:04 följande:

jag funderar också på att börja sticka garn?, kanske hjälper kanske lite? har du fler metoder känner igen mig jag har samma problematik, det händer när man får en vilopaus från allt annat!
  • Anonym (finns hjälp?)
    Anonym (trichomani) skrev 2010-10-20 06:59:35 följande:
    jag funderar också på att börja sticka garn?, kanske hjälper kanske lite? har du fler metoder känner igen mig jag har samma problematik, det händer när man får en vilopaus från allt annat!
    Jag har börjat virka, speciellt när jag ser på tv. Har satt igång med ett jätteprojekt för säkerhets skull Flört
    Korsord har jag testat med, och pianospelande. Och bakning. Och Tetris Tungan ute Vad som helst egentligen som håller fingrarna igång Drömmer
    När jag läser är det värre, då måste händerna ta vägen någonstans... Oftast måste jag ha en hårtofs tillgänglig, och helt enkelt sätta upp håret för att jag inte ska börja dra.

Jag känner verkligen detta som ett handikapp. Jag har jättefint, långt hår. Om det inte vore för ett parti som är helt misshandlat ut. Jag vågar inte gå och klippa mig, för jag vet hur för jävligt det ser ut. Någon som har tips på hur man bäst "döljer" det fula i kalufsen?
  • Anonym (svag)
    Anonym (finns hjälp?) skrev 2010-10-24 23:40:41 följande:
    Jag har börjat virka, speciellt när jag ser på tv. Har satt igång med ett jätteprojekt för säkerhets skull Flört
    Korsord har jag testat med, och pianospelande. Och bakning. Och Tetris Tungan ute Vad som helst egentligen som håller fingrarna igång Drömmer
    När jag läser är det värre, då måste händerna ta vägen någonstans... Oftast måste jag ha en hårtofs tillgänglig, och helt enkelt sätta upp håret för att jag inte ska börja dra.

Jag känner verkligen detta som ett handikapp. Jag har jättefint, långt hår. Om det inte vore för ett parti som är helt misshandlat ut. Jag vågar inte gå och klippa mig, för jag vet hur för jävligt det ser ut. Någon som har tips på hur man bäst "döljer" det fula i kalufsen?
    Är det skalligt eller bara slitet?

Toppik är annars rätt bra.
  • Anonym (finns hjälp?)

Slitet... väldigt slitet. Skäms kortare och helt "avtufsat".
    Vad är Toppik??

• Anonym (svag)
    Anonym (finns hjälp?) skrev 2010-10-25 08:01:45 följande:
    Slitet... väldigt slitet. Skäms kortare och helt "avtufsat".
    Vad är Toppik??
    http://www.toppik.se/

Det skumma är att det funkar och jag kan inte vara utan det (nej jag är inte sponsrad...tyvärr )

Dyrt men drygt.

Det är mest till för om man har tunt hår vilket jag har till och från...
  • Anonym (oj då)

Så det är alltså en sjukdom att man gör så. Jag klämmer på allt som går att klämmas på. Biter på naglar och skinnet på fingrarna. I perioder så ger jag mig på mina hälar och drar bort skinn samt klipper och tuggar sedan på det. Biter av skinnet på läpparna så att det blöder. Biter sönder insidan av kinderna.
    Jag ger mig gärna på andra också kan inte med när ungarna har finnar i ansiktet så då vill jag dit och klämma till följd att sonen blir förbannad. Har hänt att jag klämt på hans finnar när han somnat. Helt sjukt inser jag nu. Ser jag någon ute med finnar så vill jag bara dit och klämma men jag gör det ju inte så klart.

Svar på tråden Trichotillomani