• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Kavat
    Molina skrev 2011-06-04 20:08:16 följande:
    Ansökte nu Kavat men skrev bara troll77 många av er känner nog igen mitt nick.

Hua den 8:e ska Moa göra en mjölkprovning på barn nervös som bara den, gör ni alla här 1 provocering varje år på era bars allergier?
    Insläppt! Solig
  • LillSkruttet
    Kavat skrev 2011-06-04 19:36:07 följande:
    Stängda allergitråden. För oss som har barn med allergier och hänger i den här tråden och skriver då och då. Vet vi vilka ni är så släpper jag in er, men är ni nya får ni hänga här med oss ett tag först.

www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/allergitrade...
    Lade också in en ansökan med bara mitt nick. Vet inte om jag kanske fortfarande räknas som ny här.....
    Tyra 21/3-2007 och Leonard 2/9-2010
  • Molina
    Kavat skrev 2011-06-04 20:30:16 följande:
    Insläppt! Solig
    Tack goa Kavat

En fråga som gäller mig själv, jag har ju äggallergi men har endast reagerat med krampliknande smärta/illamående tills nu, tar jag i ägg känns det som jag kan klia sönder mina händer, kan det vara så illa att man i vuxen ålder utvecklar kontaktsmitta?
  • Kavat
    LillSkruttet skrev 2011-06-04 20:56:23 följande:
    Lade också in en ansökan med bara mitt nick. Vet inte om jag kanske fortfarande räknas som ny här.....
    Du är insläppt du med så klart!
  • LillSkruttet
    Kavat skrev 2011-06-04 21:07:08 följande:
    Du är insläppt du med så klart!
    Tack! Ja, man lär ju hänga här ett tag.....jag menar, all er hjälp och stöttning är ju fantastisk när man emellanåt känner sig ensammast i hela världen med funderingar kring allergier, utslag, andningsproblem etc etc
    Tyra 21/3-2007 och Leonard 2/9-2010
  • mithrandil

Nä, klarar inte det här längre!
    Amanda är skrikig som fan, skiker hela dagarna om man inte har 120% uppmärksamhet på henne och låter henne klättra över en. Magen funkar inte alls. Vägrar sova. Jag förstår inte. Vad kan jag ge henne att äta? Hur får jag ordning på magen?

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Tibell

Mithrandil : usch vad jobbigt :( humöret känns igen. Bella är helt hopplös just nu.. Antagligen en fas för våran del.
    Angående magen. Inga tänder på gång ? Vad exakt äter hon i dagsläget? Skriv upp allt så vi alla får sätta på oss dektektivmössan och börja luska ;)

Ett tips till alla. Om ni har fler barn som är allerska. Se då till att de INTE får i sig fel mat samtidigt. Sitter uppe med två ledsna töser.. Hoppas att de tänkt sova snart :(

• t0va

Jag sitter också uppe med en ledsen liten, kollade i hans mun och det syns 2 små vita prickar men jag vet inte ifall det är dem eller pannkakan, muffinsen eller brödet han provade idag. Vi provbakade lite allergimat. 

Någon som har en aning? Pannkakan gjorde vi på bovetemjöl och färdigpulvret frutti eller vad det heter. Hittar inget på det som ska vara fel, majs tål han.

Sen gjorde jag bananmuffins fast utan banan,

2,5 dl Maizena majsstärkelse
    1 dl potatismjöl
    2 tsk bakpulver
    1 dl socker
    ½ dl ljus sirap
    3 bananer
    1 dl Carlshamns flytande margarin 
      där är det bara sirap han inte ätit innan. 

sen blev det tefflimpa fast utan solrosfrön och med sirap. Av det är det sirap, teff, fibrex och lailas som han inte provat innan. 

50 g jäst för söta degar
    1 tsk salt
    4 dl ljummet vatten
    ½ dl farinsocker eller sirap
    ½ dl olja, tex raps, solros
    ½ dl solrosfrön
    1 dl fibrex
    2 dl teffmjöl
    2 tsk bakpulver
    ca 4 dl Lailas naturligt glutenfria mjölmix

Han fick bara små provbitar så inget stort, pannkakan fick han 3 små typ 5cm bitar fast det mesta hamnade på golvet. Är det något här som kan vara mer misstänkt än något annat?

Hade inte en tanke på att bara ge en sak idag, ville se så han inte ratade det helt.

Men han har varit jättegrinig ikväll, klängig och nu på kvällen somnade han i ca 30min vaknade och gick inte att få att sova igen, men då var klockan bara 19:30 så han fick komma upp, sen somnade han igen kring 23, men vaknade av att pappa hostade och då var det kört. Han vägrar ligga i sängen och gråter men somnar till då och då. 

V tog precis beslutet att ge lite alvedon, och nu sitter han i sin säng  och äter lite ersättning och leker med sin briohund. Tänkte gå in och lägga mig, många gånger så somnar han själv när han fått leka lite i sängen. 
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-06-05 23:41:51 följande:
    Nä, klarar inte det här längre!
    Amanda är skrikig som fan, skiker hela dagarna om man inte har 120% uppmärksamhet på henne och låter henne klättra över en. Magen funkar inte alls. Vägrar sova. Jag förstår inte. Vad kan jag ge henne att äta? Hur får jag ordning på magen?
    Hjärta Ring om du behöver prata!!! Har inga planer under dagen.

Annars undrar jag också vad hon äter?
    Gå ner på lite mindre utbdud ett tag?

Här kör vi samma mat x 2 varje dag till liten. Potatis, rapsolja, mjölkfrittmargarin, carlshamns risdryck och nötkött. Han mår inte dålig av det, tvärtom.
    Sen äter han vårat korvbröd/frallor (ligger i mina recept i bloggen, men det är bovete, teff, ris och potatismjöl) och Carlshamns feta mjölkfria margarin.

Och så Neocatevälling. Ungsbakad potatis i rapsolja, timjan. Och lite gurka som tidsfördriv. Det är nog hela hans meny.
    Blåbär och banan har han också testat vid några tillfällen men nu blev han kass efter att ha smaskat hundmat.. Suck! (Var fisk och soja i) så nu pausade vi lite.
    Hallon verkade inte funka. Kyckling är vi osäkra på. Men ska testas snart igen.
  • Kavat
    t0va skrev 2011-06-06 00:56:13 följande:
    Jag sitter också uppe med en ledsen liten, kollade i hans mun och det syns 2 små vita prickar men jag vet inte ifall det är dem eller pannkakan, muffinsen eller brödet han provade idag. Vi provbakade lite allergimat. 

Någon som har en aning? Pannkakan gjorde vi på bovetemjöl och färdigpulvret frutti eller vad det heter. Hittar inget på det som ska vara fel, majs tål han.

Sen gjorde jag bananmuffins fast utan banan,
    2,5 dl Maizena majsstärkelse
    1 dl potatismjöl
    2 tsk bakpulver
    1 dl socker
    ½ dl ljus sirap
    3 bananer
    1 dl Carlshamns flytande margarin 
      där är det bara sirap han inte ätit innan. 

sen blev det tefflimpa fast utan solrosfrön och med sirap. Av det är det sirap, teff, fibrex och lailas som han inte provat innan. 

50 g jäst för söta degar
    1 tsk salt
    4 dl ljummet vatten
    ½ dl farinsocker eller sirap
    ½ dl olja, tex raps, solros
    ½ dl solrosfrön
    1 dl fibrex
    2 dl teffmjöl
    2 tsk bakpulver
    ca 4 dl Lailas naturligt glutenfria mjölmix

Han fick bara små provbitar så inget stort, pannkakan fick han 3 små typ 5cm bitar fast det mesta hamnade på golvet. Är det något här som kan vara mer misstänkt än något annat?

Hade inte en tanke på att bara ge en sak idag, ville se så han inte ratade det helt.

Men han har varit jättegrinig ikväll, klängig och nu på kvällen somnade han i ca 30min vaknade och gick inte att få att sova igen, men då var klockan bara 19:30 så han fick komma upp, sen somnade han igen kring 23, men vaknade av att pappa hostade och då var det kört. Han vägrar ligga i sängen och gråter men somnar till då och då. 

V tog precis beslutet att ge lite alvedon, och nu sitter han i sin säng  och äter lite ersättning och leker med sin briohund. Tänkte gå in och lägga mig, många gånger så somnar han själv när han fått leka lite i sängen. 
    Vad är det för sirap? Inte malt i?

Annars så är det nog bara att ge en sak i taget.