• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Soffifi

Hejhej!

Har försvunnit i flytten ett tag. Nu är vi på ny adress och internet är uppe. :)

Börjar undra om jag inbillade mig reaktionen med päron. I lördags åt Amanda päron, fast skuret i bitar så hon fick ingen saft runtom munnen. Hon åt inte jättemycket iofs men reakionen uteblev helt.

Återkommer sporadiskt närmsta veckan sen bär det av till Grekland! 

• The Luckiest

Just det, vet inte om någon skrivit om det innan men finns det någon risgrädde som man kan vispa?

Har ju sett att det finns carlshamns risgrädde till matlagning (har dock inte hittat den någonstans här i affärena ännu) men skulle så gärna vilja ge E vispad grädde med någon frukt om hon nu tål något gott såhär till fest o lite sommardessert. Någon som vet?

• Tibell

Fy vad trist natten var =/ Bella fick tag på en liten liten bit kaka igår, gjord på vetemjöl och kunde innehålla spår av hasselnöt..
    Hon hade sååå ont i magen i natt. Och denna lilla dam brukar väldigt sällan klaga. Men nu skrek hon oavbrutet länge. Ingenting hjälpte. Masserade hennes mage en del och tillslut blev det ett enda stort pruttkalas. Lät som om hon hade raketer i rumpan.. Men sen släppte det och hon sov hyffsat under natten. Idag är hon tokprickig i nacken/ryggen, precis som hon blev sist av spår av hasselnöt..

Och Tilde fick i sig mjölk,,en HEL kaka =/ Var dock bara överdraget som innehöll mjölk men ändå..
    Idag ser hon ut såhär
    Är taget med mobilen så lite dåligt kanske det syns. Men en del eksem i nacken som kliar såååå.
    Hon rev och rev hela natten..
    Skyllde först på soleksem. Trots att hon haft håret utsläppt och solhatt på sig. Men sen berättade mannen att hon mumsat kaka i smyg..
    Det senaste året hon fått i sig mjölk har hon ju fått eksem..
    För ni ser det med va ?? Borde väl vara pga av mjölken ?? ( obs. hon är INTE så röd på axlarna som bilden visar, vet inte varför det blev så ? )

Och som om inte detta vore nog. Mannen glömde ge barnen pollenallergimedicin i morse.
    Och jag reste iväg med barnen på marknad och blev så deppig när barnen snorade och såg så sjuka ut. De var nämligen nyss sjuka. Bella var så illröd runt ögonen att jag trodde hon hade feber, men icke. och hon snorade på, astman var/är bajs. När jag kommer hem och klagar inser mannen sin miss..stackars små =/
    AVSKYR allergier just nu =/

• tes 75
    The Luckiest skrev 2011-06-06 20:13:06 följande:

Just det, vet inte om någon skrivit om det innan men finns det någon risgrädde som man kan vispa?

Har ju sett att det finns carlshamns risgrädde till matlagning (har dock inte hittat den någonstans här i affärena ännu) men skulle så gärna vilja ge E vispad grädde med någon frukt om hon nu tål något gott såhär till fest o lite sommardessert. Någon som vet?

du kan vispa kokosgrädde, särskilt den som heter Coconut Cream från Blue Dragon. Vispa den varm tills den blir pösig, ställ sedan i kylen att stelna & kallna. sedan har Miralicia gjort en risvariant på grädde också! (jag har dock inte testat den)
  • tes 75
    tes 75 skrev 2011-06-06 20:30:04 följande:
    du kan vispa kokosgrädde, särskilt den som heter Coconut Cream från Blue Dragon. Vispa den varm tills den blir pösig, ställ sedan i kylen att stelna & kallna. sedan har Miralicia gjort en risvariant på grädde också! (jag har dock inte testat den)
    "rumsvarm", alltså, inte uppvärmd =)
  • tes 75
    Tibell skrev 2011-06-06 20:28:47 följande:
    Fy vad trist natten var =/ Bella fick tag på en liten liten bit kaka igår, gjord på vetemjöl och kunde innehålla spår av hasselnöt..
    Hon hade sååå ont i magen i natt. Och denna lilla dam brukar väldigt sällan klaga. Men nu skrek hon oavbrutet länge. Ingenting hjälpte. Masserade hennes mage en del och tillslut blev det ett enda stort pruttkalas. Lät som om hon hade raketer i rumpan.. Men sen släppte det och hon sov hyffsat under natten. Idag är hon tokprickig i nacken/ryggen, precis som hon blev sist av spår av hasselnöt..

Och Tilde fick i sig mjölk,,en HEL kaka =/ Var dock bara överdraget som innehöll mjölk men ändå..
    Idag ser hon ut såhär
    Är taget med mobilen så lite dåligt kanske det syns. Men en del eksem i nacken som kliar såååå.
    Hon rev och rev hela natten..
    Skyllde först på soleksem. Trots att hon haft håret utsläppt och solhatt på sig. Men sen berättade mannen att hon mumsat kaka i smyg..
    Det senaste året hon fått i sig mjölk har hon ju fått eksem..
    För ni ser det med va ?? Borde väl vara pga av mjölken ?? ( obs. hon är INTE så röd på axlarna som bilden visar, vet inte varför det blev så ? )

Och som om inte detta vore nog. Mannen glömde ge barnen pollenallergimedicin i morse.
    Och jag reste iväg med barnen på marknad och blev så deppig när barnen snorade och såg så sjuka ut. De var nämligen nyss sjuka. Bella var så illröd runt ögonen att jag trodde hon hade feber, men icke. och hon snorade på, astman var/är bajs. När jag kommer hem och klagar inser mannen sin miss..stackars små =/
    AVSKYR allergier just nu =/

inte för att vara kritisk, men ni borde nog inte ha några bakverk innehållande sädesslag hemma alls! det är ju så lätt att barnen petar i sig när ingen ser.
  • Allrona

Kan tipsa er som har barn som tål havre. Gjorde glass idag, i sånna formar med glasspinnar i, av oatley smothie eller om den heter havredryck med apelsin och mango. Barnen tyckte det var supergott. Perfekt mellis varma dagar som denna

• Tibell
    tes 75 skrev 2011-06-06 20:34:20 följande:
    inte för att vara kritisk, men ni borde nog inte ha några bakverk innehållande sädesslag hemma alls! det är ju så lätt att barnen petar i sig när ingen ser.
    Vi brukar inte ha det..
    Men nu bygger vi altan och grabbarna som hjälper till fikade ute igår. Så hon hittade en liten bit i gräset
    Den ungen hittar allt ;)
    Nu ska sädesslagen bort även för Tilde så nu kommer vi absolut inte ha något sådant hemma.
    Idag har hon bara ätit en macka till frukost, inga fler sädesslag och magen såg redan mindre ut =0
    Ska verkligen bli spännande att se hur det kommer gå i sommar..
  • The Luckiest
    tes 75 skrev 2011-06-06 20:30:04 följande:
    Tack, super har dock aldrig provat cocosmjölk eller sådant men det ska göras snarast :)