• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • mithrandil

älsklingen: Jobbigt! Nä, jag vet inte vad det är här hemma alls. Tycker vi äter ungefär samma som alltid fast sen har hon fått prova massa olika saker hemma hos mamma fick jag veta idag. Saker hon aldrig ätit innan.
    Hon får bara ut små små harpluttar här hemma och spyr mer och mer. Vill inte äta och bara gnäller.
    Gett henne 3ml lactulos morgon + kväll i 3 dagar nu men enda bättringen är att hon fått bajsa 3 gånger idag fast det är fortfarande stenhårt.

Hon brukar äta neocate, rapsolja, mjölkfritt margarin, ris, kött, äpple, päron, majs, gurka. det har funkat som en klocka fram tills nu.
    Oftast äter vi köttfärssås och ris här hemma, otroligt fantasilöst, men vad gör man? förut åt vi mycket korvstroganoff men nu går inte det eftersom hon "reagerar" på havreprodukterna och risgrädde och sådär får man inte tag på här där vi bor.

Hemma hos mamma hade hon fått jordgubbar, tomat, lax, glutenfri pasta som visst innehöll ärtprotein och bovetemjölsvälling som innehöll spår av soja. Lailas gula och no egg. Men även dagar hon inte får i sig något så är hon ju inte bra alls.

kavat: Stort tack! Jag har faktiskt kört fast helt. skulle helst vilja ge henne enbart neocate för att få fart på henne men hon vill inte ha och blir svinsur om hon inte får vanlig mat också.
    Innerst inne känns det som om det måste bli baskost ändå, men jag vet inte. Blir så rådvill, förstår ju ingenting. Vad tycker du vi ska göra? Hur går man vidare för att få henne bra så fort som möjligt?

Nån som har bra tips på välling som inte berikas med ersättning? Den måste vara lite lik hans vanliga välling för annars vill han inte ha. maizena blandat med havredryck ratade han direkt.
    Gjorde bovetemjölsvälling till alex blandat med rismjölk och han älskade den, men så såg jag ju att den innehöll spår av soja och det är kanske lämpligast att utesluta precis allt tills de är helt bra igen?

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • mithrandil

Verkar som om laktulosen gjort nytta här nu. Idag kom det två småkulor och sen lite bra konsistens.

Vad gör vi, slutar ge laktulos eller ska vi dra ner på dosen lite (3ml morgon och kväll) eller hålla kvar samma ett tag till?

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Tibell

Mithrandil : håll kvar på det nån dag till tills du tror att hon klarar sig utan!

Angående hennes kost tycker jag redan den ser rätt stram ut.. Finns inte så mycket att anmärka på där.
    Men eftersom hon mår dåligt de dagar hon inte fått i sig något kanske det inte alls beror på allergi alls ?
    Hon kanske har ont någonstans ? Tänder på gång ? Öronen ?
    Jobbigt pga av värmen ?
    Vet hur jobbigt det är. Bella är helt hopplös just nu. Man får INTE lämna hennes sida och helst ska hon sitta på en mest hela tiden...
    Vi får helt enkelt hoppas våra små gnällrumpor börjar tycka om livet igen :)

• miracle maker

Är det någon här vars barn reagerat mot lax? Dottern fick det för första gången igår och har nu fått riktigt hemska eksem på benen, har kliat sig hela natten. Dock fick hon också en burk päron-mangopuré hos mormor och morfar igår och päron har hon tidigare reagerat mot genom att bli röd i underlivet. Hon har mig veterligen inte fått eksem av det förut, och hon är inte det minsta röd i underlivet nu, därför misstänker jag laxen. Vad tror ni?

Behöver även hjälp att tolka resultatet från senaste RAST. Hon hade 1,22 på mjölk, vilket läkaren tyckte var så lågt att vi kunde börja provocera direkt?! På skalan blir det ju en 2:a (=måttlig allergi) så då känns det inte riktigt bra att börja provocera än, eller?
    På ägg hade hon 30, vilket jag förstår är ganska högt (4:a på skalan). Hur kan vi förvänta oss att hon kommer reagera den dagen hon av misstag får i sig något med ägg? Någon som har ungefär samma resultat som varit med om det?

• miracle maker
    miracle maker skrev 2011-06-07 11:22:34 följande:
    Behöver även hjälp att tolka resultatet från senaste RAST. Hon hade 1,22 på mjölk, vilket läkaren tyckte var så lågt att vi kunde börja provocera direkt?! På skalan blir det ju en 2:a (=måttlig allergi) så då känns det inte riktigt bra att börja provocera än, eller?
    På ägg hade hon 30, vilket jag förstår är ganska högt (4:a på skalan). Hur kan vi förvänta oss att hon kommer reagera den dagen hon av misstag får i sig något med ägg? Någon som har ungefär samma resultat som varit med om det?
    Just det, någon som har några erfarenheter av kraftig äggallergi och MPR-vaccinet? Har ni vaccinerat, och hur har barnen i så fall reagerat?
  • t0va

Hoppas era barn mår bättre snart. 

Igår gav vi lite mer tefflimpa och natten var som vanligt, inte jättebra men inte kaos som natten innan. Så det var kanske tänderna eller värmen som skapada kaosnatten. Är skönt att ha något mjukt bröd och pålägg att ge nu, inte bara riskex.

Imorgon ska vi åka till mina föräldrar, så blir det kalas också. Ska bli spännande att se ifall han blir dålig, släktingarna har lite svårt att hålla sig ifrån att ge Theo mat.  

• The Luckiest
    t0va skrev 2011-06-07 14:36:03 följande:
    Hoppas era barn mår bättre snart.

Igår gav vi lite mer tefflimpa och natten var som vanligt, inte jättebra men inte kaos som natten innan. Så det var kanske tänderna eller värmen som skapada kaosnatten. Är skönt att ha något mjukt bröd och pålägg att ge nu, inte bara riskex.

Imorgon ska vi åka till mina föräldrar, så blir det kalas också. Ska bli spännande att se ifall han blir dålig, släktingarna har lite svårt att hålla sig ifrån att ge Theo mat.
    Men vad jobbigt! Tänker dom inte på att han far illa? Här är det typ tvärtom, ingen som vågar ge henne något alls så hon blir alltid utan om vi inte har med något till kalasen.
  • saffe

Hejsan! Har en liten fundering som jag gärna vill ha respons på! Båda våra tjejer har helt plötsligt fått många kliande utslag, den ena på kroppen och den andra i ansiktet. Inget har ändrats i kosten och dom har inte heller varit på dagis så det kan inte vara nåt dom fått i sig/på sig där. Det enda nya är plastpoolen vi köpte och invigde i söndags. Utslagen kom antingen samma kväll eller dagen efter. Kan det vara en reaktion på kemikalier i plasten? Någon som råkat ut för samma? Det kan ju vara till viss del att dom blivit torra i huden av själva badandet, men kan inte tänka mig att alla utslag kommer sig av torrhet om man säger så...

• Kavat
    miracle maker skrev 2011-06-07 14:29:21 följande:
    Just det, någon som har några erfarenheter av kraftig äggallergi och MPR-vaccinet? Har ni vaccinerat, och hur har barnen i så fall reagerat?
    Min 4 åring är den jag vet är mest allergisk  mot ägg och han vaccinerad och det hände inget. Men är det verkligen odlat i ägg numera?

Däremot så tog vi inte influensasprutan av den anledningen...
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-06-06 23:07:45 följande:
    älsklingen: Jobbigt! Nä, jag vet inte vad det är här hemma alls. Tycker vi äter ungefär samma som alltid fast sen har hon fått prova massa olika saker hemma hos mamma fick jag veta idag. Saker hon aldrig ätit innan.
    Hon får bara ut små små harpluttar här hemma och spyr mer och mer. Vill inte äta och bara gnäller.
    Gett henne 3ml lactulos morgon + kväll i 3 dagar nu men enda bättringen är att hon fått bajsa 3 gånger idag fast det är fortfarande stenhårt.

Hon brukar äta neocate, rapsolja, mjölkfritt margarin, ris, kött, äpple, päron, majs, gurka. det har funkat som en klocka fram tills nu.
    Oftast äter vi köttfärssås och ris här hemma, otroligt fantasilöst, men vad gör man? förut åt vi mycket korvstroganoff men nu går inte det eftersom hon "reagerar" på havreprodukterna och risgrädde och sådär får man inte tag på här där vi bor.

Hemma hos mamma hade hon fått jordgubbar, tomat, lax, glutenfri pasta som visst innehöll ärtprotein och bovetemjölsvälling som innehöll spår av soja. Lailas gula och no egg. Men även dagar hon inte får i sig något så är hon ju inte bra alls.

kavat: Stort tack! Jag har faktiskt kört fast helt. skulle helst vilja ge henne enbart neocate för att få fart på henne men hon vill inte ha och blir svinsur om hon inte får vanlig mat också.
    Innerst inne känns det som om det måste bli baskost ändå, men jag vet inte. Blir så rådvill, förstår ju ingenting. Vad tycker du vi ska göra? Hur går man vidare för att få henne bra så fort som möjligt?

Nån som har bra tips på välling som inte berikas med ersättning? Den måste vara lite lik hans vanliga välling för annars vill han inte ha. maizena blandat med havredryck ratade han direkt.
    Gjorde bovetemjölsvälling till alex blandat med rismjölk och han älskade den, men så såg jag ju att den innehöll spår av soja och det är kanske lämpligast att utesluta precis allt tills de är helt bra igen?
    Min fundering är hur länge hon varit helt utan "provoceringar" av nya saker? Får hon i sig något nytt som inte funkar varje vecka så är det kanske inte så konstigt att hon inte blir bra.. Men samtidigt vill man ju utöka matutbudet. Skitsvårt rent ut sagt. Men kanske ni ska göra en gemensam lista på saker som är ok, som även din mamma får använda sig av så att hon blir "stabil" och sen att enbart du t.ex provocerar med nya saker någon då och då så ni VET exakt vad hon ätit och när.
    Enbart Neocate är nog synd, men potatis, palsternacka, ris, nötkött mm är ju sällan de får reaktioner på. Kolla Miralicias blogg om baskost så får du fler idéer! Den är toppen!

Du har inte missat något...? Funderar....
    Här hemma funkar som sagt Carlshamns risdryck (men inte testat Ricedream ens pga spår av korn)
    Vi har enbart särnär märkta mjöler som bovete, ris och majs från Risenta eller GoGreens. (Saltå Kvarn funkade inte när vi testade.)
    I kokosmjölk finns ibland guarkärnmjöl, fruktkärnmjöl osv. Vi köper Santa Marias 5 dl tetra (ceriselila förpackning) som enbart innehåller kokos och vatten och inte en massa tillsatsämnen och förtjockningsmedel. Den gör jag glass av, såser av, risgrynsgröt osv. *gillar*

Mina tål ju inte konserveringsmedel E202 heller och försöker köra så rena produkter som vi kan,  vi kör enbart och alltid på Carlshamns mörkblå- vit randiga smörgåsmargarin t.ex.

Välling som inte berikas.... Ärligt talat, kan du inte koka på risdryck, och något mjöl bovete/ris t.ex och använda Neocate?
    Vad är det för soja i risdrycken??? Carlshmans bör funka! Bovetemjöl innehåller ju inte soja... Men jag tycker att du absolut ska berika hans med Neocate också! Så mycket äter han väl inte att du inte kan nalla lite på syrrans till ni har utrett klart hans allergier?