• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • mithrandil
    miracle maker skrev 2011-06-09 09:39:28 följande:

Sousafon, K Kavat och Tootoolah:

tack för era svar!
    Mango, banan och melon är i princip de enda frukterna vi ger henne och det har hon aldrig haft minsta reaktion mot. Päron har hon ju som sagt reagerat på, men inte med eksem... 
    Laxallergi misstänkte vi redan när hon var tre månader då hon fick otäcka eksem efter amningen när jag ätit lax. Hon pricktestades då negativt mot "fisk" -som läkaren sa- men när jag ringde mottagningen och dubbelkollade resultatet nu så hade de bara testat torsk, inte lax... så trött man kan bli! Men jag ska testa med lite lax igen om någon vecka och se hur hon reagerar då, och sen ska hon även testas mot lax vid nästa besök på allergimottagningen i augusti.

Vad tror ni om att provocera med mjölk när hon har 1,22 på RAST?

Och en annan fråga: är det någon som har koll på ursprunget till glukossirapen i Piggelin?

Hur mår hon i övrigt tro?
    Tänker mig att man kan vara väldigt känslig mot mjölk trots låga resultat på RAST och då känns det ju extremt onödigt att provocera. svårt att avgöra eftersom man inte vet hennes reaktioner hon haft på mjölk innan?

När jag var på allergimott sista gången med min dotter sa de att vi inte fick provocera henne med mjölk förrens hon är 2 år. Vår läkare sa att han var väldigt känslig mot mjölk för att hon får blåsbildningar av mm stor ostbit på huden, klarar varken nutramigen eller althera men samtidigt så visar hon inget på provet ändå.
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-06-09 11:06:28 följande:
    Kavat: Vi köpte risentas bovetemjöl och på baksidan står det att den kan innehålla spår av soja.
    Det var inte risdrycken jag menade som innehöll något, utan bovetemjölet. Hittar inga risprodukter här i närheten. Får kanske åka till halmstad eller något för att hitta det eller köpa på mig när vi är hemma hos mamma.

Nu är barnen i sthlm med sin pappa så jag får försöka tänka ut något tills att de kommer hem ikväll eller imorn.
    VA!? Gick och dubbelkollade här i skåpen. Risentas boveteflingor och krossat bovete är ok. De är ju till och med särnärmärka.
  • Kavat
    Kavat skrev 2011-06-09 11:23:24 följande:
    VA!? Gick och dubbelkollade här i skåpen. Risentas boveteflingor och krossat bovete är ok. De är ju till och med särnärmärka.
    Bovetemjölet likaså. Särnärmärkt, står inget om soja.

Du har inte köpt i lösvikt eller? Låter märkligt... Du kan väl dubbelkolla vid tillfälle på din påse? Är det verkligen Risenta?
  • annakoh1209

igår fick jag veta att min sambo tål knappt ingenting angående gräs allt som har med löv o sånt att göra, inte ens pälsdjur o nu misstänker dem mjölkallergi på han

sen våran 2åring tål ej pälsdjur heller och vi var in till barnakuten med 2åringen den 25:e maj

• miracle maker

KAVAT: Klurigt att allergiprover är så osäkra! Jag ska testa att gehenne lite lax igen om ett tag och se hur det går. Känns lite stressigt att reda ut allt inför dagisstarten i augusti, det är mycket vi misstänker att hon inte tål men som hon bara fått vid enstaka tillfällen och som vi därför osäkra på. Sen har hon varit sjuk mest hela tiden och kanske haft 'falska' reaktioner pga. Det, o nu när hon väl är frisk och börjar hämta igen förlorad vikt vill jag inte göra henne dålig genom att provocera med saker hon kanske inte tål... Trist att piggelin innehåller vete, finns det någon glass utan mjölk ägg och vete? Druvsocker av vete klarar hon iaf inte så. Piggelinen får vi nog också undvika då. MITHRANDIL: nej jag har ingen aning om hur hon reagerar på mjölk nun eftersom hon bara fick via bröstmjölken de första två månaderna. Det är 15 månader sen nu och hon har aldrig fått i sig mjölk direkt via sin egen kost så just därför ä det jun extremt ovisst hur hon skulle reagera.men det kanske kan vara en ide att testa på huden först eller med ett eget lapptest? ursäkta mitt dåliga språk, skriver från en urkass mobil

• Sousafon
    miracle maker skrev 2011-06-09 09:39:28 följande:

Sousafon, K Kavat och Tootoolah:

tack för era svar!
    Mango, banan och melon är i princip de enda frukterna vi ger henne och det har hon aldrig haft minsta reaktion mot. Päron har hon ju som sagt reagerat på, men inte med eksem... 
    Laxallergi misstänkte vi redan när hon var tre månader då hon fick otäcka eksem efter amningen när jag ätit lax. Hon pricktestades då negativt mot "fisk" -som läkaren sa- men när jag ringde mottagningen och dubbelkollade resultatet nu så hade de bara testat torsk, inte lax... så trött man kan bli! Men jag ska testa med lite lax igen om någon vecka och se hur hon reagerar då, och sen ska hon även testas mot lax vid nästa besök på allergimottagningen i augusti.

Vad tror ni om att provocera med mjölk när hon har 1,22 på RAST?

Och en annan fråga: är det någon som har koll på ursprunget till glukossirapen i Piggelin?

Ville bara tillägga att min pojke tål torsk, men inte lax. Testet ger utslag på torsk också, men det har vi provat, så det tål han. Så visst kan man tåla den ena och inte den andra. Och vad siffrorna säger är alltså inte hela sanningen.
  • Sousafon

Tootoolah: tack för svaret om RAST. Då är det helt enkelt det som min son har tagit. Men även om han har skyhögt på ägg (90), så tål han tydligen de spår av ägg i Barilla-pastan som vi brukar äta. Måste nog prata med läkaren om det här... Min son verkar vara tvärtom mot många andra här i tråden: han får höga siffror på RAST men kan äta en del av de sakerna ändå utan att bli dålig. Torsk fick han nog ungefär 5,0 på, men det kan han äta. Till skillnad från miracle maker's barn som hade 1,22 på mjölk men verkar vara jättekänslig. Så kanske betyder inte 90 så mycket här? Förstår fortfarande inte detta. Men har som sagt inte låtit honom få i sig ägg eller nötter alls på mer än ett halvår.

• miracle maker
    Sousafon skrev 2011-06-09 21:29:42 följande:
    Tootoolah: tack för svaret om RAST. Då är det helt enkelt det som min son har tagit. Men även om han har skyhögt på ägg (90), så tål han tydligen de spår av ägg i Barilla-pastan som vi brukar äta. Måste nog prata med läkaren om det här... Min son verkar vara tvärtom mot många andra här i tråden: han får höga siffror på RAST men kan äta en del av de sakerna ändå utan att bli dålig. Torsk fick han nog ungefär 5,0 på, men det kan han äta. Till skillnad från miracle maker's barn som hade 1,22 på mjölk men verkar vara jättekänslig. Så kanske betyder inte 90 så mycket här? Förstår fortfarande inte detta. Men har som sagt inte låtit honom få i sig ägg eller nötter alls på mer än ett halvår.
    Nu vet jag inte alls hur känslig hon är mot mjölk eftersom hon inte utsatts för det sedan hon var två månader gammal och då endast via bröstmjölken. Däremot vet jag att jag fuskade med ett par chokladbitar vid ett par tillfällen så sent som vid 10-månaders ålder och då fick hon jätteont i magen efter amningen, så hon är nog känsligare mot mjölk än vad din son är mot torsk då i alla fall, trots lägre resultat på RAST...

Håller med om att det är förvirrande med dessa siffror! Men 90 på ägg är ju otroligt högt! Har han någonsin fått i sig rent ägg, och hur har han i så fall reagerat då? Min dotter reagerade med nässelutslag, eksem och blåsor i underlivet om jag åt en äggpenslad småkaka och ammade henne, och nu reagerar hon även luftburet på rått ägg. Läkaren har sagt att vi får ge henne något som "kan innehålla spår av" ägg.
  • mithrandil
    Kavat skrev 2011-06-09 11:25:35 följande:
    Bovetemjölet likaså. Särnärmärkt, står inget om soja.

Du har inte köpt i lösvikt eller? Låter märkligt... Du kan väl dubbelkolla vid tillfälle på din påse? Är det verkligen Risenta?
    Japp, har dubbelkollat. Risentas bovetemjöl och där står på högra sidan av baksidan, kan innehålla spår av soja.
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23