• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • ViFrånLandet
    mithrandil skrev 2011-06-09 23:03:38 följande:
    Japp, har dubbelkollat. Risentas bovetemjöl och där står på högra sidan av baksidan, kan innehålla spår av soja.
    Va!? Hmm, konstigt... Har inget bovetemjöl hemma nu men däremot boveteflingor och på den påsen står det inget sånt iaf. Kikade på risentas hemsida om det skulle stå något där men icke... Mycket mysko med tanke på att de särnärmärkta!
  • t0va

Igår var jag nära på att bli totalt galen. Jag och sonen var hos min farmor och hälsade på, hon är lätt dement och jag sa femtielva gånger att han inte får äta mjölk, hon undrade vad hon kunde bjuda honom på så jag förklarade att jag har med gott till honom. Han ska ju inte äta en massa kakor ändå, utan han fick fruktpuree och kex. 

Sen skulle vi äta glass och persika och jag förklarade att han kan få smaka persika men det var han inte jätteförtjust i utan kröp runt istället och hamnade i farmors knä, då tar hon en stor sked glass och är påväg att trycka in i Theos mun, jag hann precis  stoppa henne. Då blev hon lite sur och tyckte att han kunde få lite persika istället och tar sin sked där glassen varit på och ska plocka upp persika med än en gång hann jag stoppa henne och då började hon tjaffsa om att han inte alls är allergisk utan jag är en hysterisk morsa som överreagerar och så. 

*suck* hade hon inte varit lite dement så skulle jag tagit honom och gått, vi skulle ändå gå ca 10min senare. Hon ville hålla honom medans jag gick ut i bilen för att hämta extrakläder men jag såg till att duka utan  glassen och våra tallrikar innan jag gick iväg. 

Varför vill man ens chansa, nu har han inte fått i sig mjölk på ca 6månader vad vi vet men om han fortfarande blir dålig är det värt att chansa för att han ska få smaka lite glass? Knappast, speciellt inte som vi är 35mil hemmifrån och jag ska köra bil själv med sonen på söndag. Vill gärna ha fått sova lite, för att inte tala om att han får så ont i magen och bara gallskriker.

Nu har han alternativ som fungerar, piggelin klarar han av och sånna där fruktpurrer man kan köpa i påsar älskar han. Så det har vi till honom när vi äter glass eller är på kalas. Annas älskar han banan över allt annat men det blir lite kladdigt.

Imorgon ska vi på kalas jag kommer ju ha stenkoll på Theo vad han stoppar i sig och inte. Är faktiskt lite skönare med svärmor och sambons moster, de har i alla fall förstått att Theo har verkliga allergier och frågar innan de ger något.  

• Tibell

På min bovetepåse står det inget om spår av soja. Bella är dessutom extremt känslig för soja och reagerar på spår av så det hade vi märkt isåfall..

Hur mår barnen annars ?? Hoppas det är lite bättre i allafall ! Kram

• SanTan

"spår av" behöver ju inte betyda att det är nått i maten. KAN INNEHÅLLA SPÅR AV brukar det ju stå.
    Det kan ju faktiskt vara så att man har fått tag på en produkt som INTE innehåller några spår (även om det KAN vara så) så det är ju svårt att svara på om ma inte fått en reaktion på grunda av så små mängder eller att det faktiskt inte innehöll några spår....

• mithrandil
    Tibell skrev 2011-06-10 10:15:14 följande:
    På min bovetepåse står det inget om spår av soja. Bella är dessutom extremt känslig för soja och reagerar på spår av så det hade vi märkt isåfall..

Hur mår barnen annars ?? Hoppas det är lite bättre i allafall ! Kram
    Okej.. men då är ju det bara bra. då ska jag leta reda på en påse det inte står så på för alex älskade bovetemjölsvällingen. enda vällingen han godtagit hittills som inte innehåller massa han inte ska ha.
    Tycker det är lite underligt att det står så på min påse men inte på er andras, dessutom står det inget om det på risentas hemsida heller.

Barnen har varit isthlm med sin pappa i ett par dagar men nu idag har de varit goa och glada. Amanda var stenhård i magen igår men gav henne lite mer laktulos igårkväll och idag är det normalt igen. Antar hon får hålla sig på lite laktulos tills vi varit hos dietisten den siste.

Hur har ni det?
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • mithrandil
    miracle maker skrev 2011-06-09 15:27:23 följande:
    KAVAT: Klurigt att allergiprover är så osäkra! Jag ska testa att gehenne lite lax igen om ett tag och se hur det går. Känns lite stressigt att reda ut allt inför dagisstarten i augusti, det är mycket vi misstänker att hon inte tål men som hon bara fått vid enstaka tillfällen och som vi därför osäkra på. Sen har hon varit sjuk mest hela tiden och kanske haft 'falska' reaktioner pga. Det, o nu när hon väl är frisk och börjar hämta igen förlorad vikt vill jag inte göra henne dålig genom att provocera med saker hon kanske inte tål... Trist att piggelin innehåller vete, finns det någon glass utan mjölk ägg och vete? Druvsocker av vete klarar hon iaf inte så. Piggelinen får vi nog också undvika då. MITHRANDIL: nej jag har ingen aning om hur hon reagerar på mjölk nun eftersom hon bara fick via bröstmjölken de första två månaderna. Det är 15 månader sen nu och hon har aldrig fått i sig mjölk direkt via sin egen kost så just därför ä det jun extremt ovisst hur hon skulle reagera.men det kanske kan vara en ide att testa på huden först eller med ett eget lapptest? ursäkta mitt dåliga språk, skriver från en urkass mobil
    Ja, det vore en bra ide.
    Vår allergolog sa att vi skulle smeta in mjölk på underarmen på amanda första gången vi provade.
    fick hon rådnad skulle vi avvakta med att provocera mer men om hon inte fick någon som helst reaktion så skulle vi försöka ge pyttelite mjölk och sen hålla på så.
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • miracle maker
    SanTan skrev 2011-06-10 10:48:27 följande:

Läste i morgontidningen idag:

www.corren.se/ostergotland/motala/?articleId=...=

Bra grej!

Kanon!

Men jag blir ändå lite less på att det alltid bara är gluten och laktos i fokus. Särskilt som personer med intolerans inte riskerar att få lika allvarliga reaktioner som allergiker. Men självklart är det ändå bra att specialkost sätts på agendan!

Har funderat lite kring faran med att laktos- och glutenfria produkter blir allt vanligare. En konsekvens av det verkar vara att folk, som inte själv har allergi/intolerans, plötsligt tror att de har så bra koll och vet exakt vad de kan ge ens barn. När jag säger att min dotter är mjölkproteinallergiker tror de flesta att laktosfritt går bra. Och när jag säger att hon är allergisk mot vete tror de att det är ok med glutenfritt. Till och med på restauranger! Och sen Livsmedelsverket som hävdar att veteallergiker inte kan reagera på proteinresterna i glukossirap/druvsocker/dextros! Gah, jag blir tokig! Ibland känns det bara hopplöst och idag är en sån dag för mig. Ursäkta mitt gnäll...
  • SanTan
    miracle maker skrev 2011-06-10 13:01:07 följande:
    Kanon!

Men jag blir ändå lite less på att det alltid bara är gluten och laktos i fokus. Särskilt som personer med intolerans inte riskerar att få lika allvarliga reaktioner som allergiker. Men självklart är det ändå bra att specialkost sätts på agendan!

Har funderat lite kring faran med att laktos- och glutenfria produkter blir allt vanligare. En konsekvens av det verkar vara att folk, som inte själv har allergi/intolerans, plötsligt tror att de har så bra koll och vet exakt vad de kan ge ens barn. När jag säger att min dotter är mjölkproteinallergiker tror de flesta att laktosfritt går bra. Och när jag säger att hon är allergisk mot vete tror de att det är ok med glutenfritt. Till och med på restauranger! Och sen Livsmedelsverket som hävdar att veteallergiker inte kan reagera på proteinresterna i glukossirap/druvsocker/dextros! Gah, jag blir tokig! Ibland känns det bara hopplöst och idag är en sån dag för mig. Ursäkta mitt gnäll...
    Jag förstår dig... Det är OK att gnälla! Skönt att ha ett ställe att göra det där alla förstår dig!

Väl lite samma sak att man inte kan beställa ägg-fri mat på flyg, glutenfritt, laktosfritt, vegetariskt, ja det finns, men inte ägg fritt. Inte ens på barnmenyerna, där det trots allt är ganska vanligt med ägg-allergi.

När det ändå är uppe:
    Vi besökte en väggkrog i helgen och tänkte äta lite. Det har blivit rätt mycket MC donalds och Max på senaste tiden med pommes och annan "skit" så nu tänkte vi stanna för att äta lite "RIKTIGT" mat.
    Men vad fanns på barnmenyn:
    * Korv med pommes
    * Pannkakor med sylt och grädde
    * Köttbullar med sås och potatis
    * Pannbiff med lök och potatis

Endast en av rätterna var äggfri!!!  Så klart, korv med pommes... Vi åkte till en annan vägkrog.... Där fanns spagetti med köttfärssås med en god sallad till!

Nu ska väl inte jag klaga då vi har så lite allergier i familjen till skillnad från alla andra här, men det får en att tänka efter lite... Lider med er som har multi-allergier i familjen. Ägg, nötter och jordnötter känns ändå överkomligt.....
  • miracle maker
    SanTan skrev 2011-06-10 13:22:43 följande:
    Jag förstår dig... Det är OK att gnälla! Skönt att ha ett ställe att göra det där alla förstår dig!

Väl lite samma sak att man inte kan beställa ägg-fri mat på flyg, glutenfritt, laktosfritt, vegetariskt, ja det finns, men inte ägg fritt. Inte ens på barnmenyerna, där det trots allt är ganska vanligt med ägg-allergi.

När det ändå är uppe:
    Vi besökte en väggkrog i helgen och tänkte äta lite. Det har blivit rätt mycket MC donalds och Max på senaste tiden med pommes och annan "skit" så nu tänkte vi stanna för att äta lite "RIKTIGT" mat.
    Men vad fanns på barnmenyn:
    * Korv med pommes
    * Pannkakor med sylt och grädde
    * Köttbullar med sås och potatis
    * Pannbiff med lök och potatis

Endast en av rätterna var äggfri!!!  Så klart, korv med pommes... Vi åkte till en annan vägkrog.... Där fanns spagetti med köttfärssås med en god sallad till!

Nu ska väl inte jag klaga då vi har så lite allergier i familjen till skillnad från alla andra här, men det får en att tänka efter lite... Lider med er som har multi-allergier i familjen. Ägg, nötter och jordnötter känns ändå överkomligt.....
    Tack!! Skönt att få gnälla av sig lite

Vi var på Max förra helgen och hade då med oss en barnmatsburk till dottern. När vi satt där började jag fundera på hur vi ska lösa matsituationen när dottern blir lite äldre och inte längre vill ha burkmat. Det enda som funkar på hamburgerkedjor är nog grönsallader, men hur många barn vill ha det? Möjligtvis att det kan funka med pommes, har inte riktigt satt mig in i hur fritöserna hanteras ännu. Men jag antar att det är lättare på "riktiga" restauranger, där man kan beställa in ris eller potatis och rent kött eller kyckling. Kan förresten slå ett  slag för IKEA som satsat på en allergivänlig köttfärssås till barnen. Tror den var fri från nästan allt, och med potatis till funkade det även för vår lilla. Mer sånt vill vi se!