• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Allrona

Ja Ikea är kanon att äta på Vi äter oftast på nån hamburgerkedja när vi äter, där vet vi vad hon kan äta. Tycker det är lite läskigt med restauranger där man inte vet om de har koll. Men i sommar på semestern så får vi nog ta oss över den tröskeln för inte tänker jag äta på mc varje dag

• Sousafon
    miracle maker skrev 2011-06-09 22:18:37 följande:
    Nu vet jag inte alls hur känslig hon är mot mjölk eftersom hon inte utsatts för det sedan hon var två månader gammal och då endast via bröstmjölken. Däremot vet jag att jag fuskade med ett par chokladbitar vid ett par tillfällen så sent som vid 10-månaders ålder och då fick hon jätteont i magen efter amningen, så hon är nog känsligare mot mjölk än vad din son är mot torsk då i alla fall, trots lägre resultat på RAST...

Håller med om att det är förvirrande med dessa siffror! Men 90 på ägg är ju otroligt högt! Har han någonsin fått i sig rent ägg, och hur har han i så fall reagerat då? Min dotter reagerade med nässelutslag, eksem och blåsor i underlivet om jag åt en äggpenslad småkaka och ammade henne, och nu reagerar hon även luftburet på rått ägg. Läkaren har sagt att vi får ge henne något som "kan innehålla spår av" ägg.
    Ja, visst är 90 skrämmande högt! Jag märkte aldrig något under amningen, men han var ett ganska skrikigt barn som verkade ha ont i magen en del, och i efterhand kan jag ju tänka att det kanske berodde på ägg... Första gången jag gav honom ägg som smakis kräktes han direkt. Sedan fick han inte mer rent ägg, men mat som innehöll ägg, för det verkade funka. När han var 1,5 tills att han var två var han konstant lös i magen. Efter ett antal tester konstaterades äggallergi. Men värre än så var det inte. Känslig hud med lite småeksem har han alltid haft. Han har aldrig reagerat luftburet vad jag har märkt.

Men nu vet jag inte. Siffrorna är högre nu och dessutom fick han några kraftiga reaktioner förra sommaren. Dock tror jag att det var nötter med i bilden i alla de situationerna, men en gång när vi var på café och åt en bulle som "skulle vara ok" så fick han en kraftig reaktion. Nässelutslag, dålig känsla i munnen, blev trött och kändes slö, kräktes, blev hostig och ansträngd i andningen. När vi kom hem fick han aerius och betapred och
    sedan blev det snabbt bättre. Så antagligen är detta inte något som räknas som anafylaxi, men efter detta tiggde jag till mig epipen för att ha med när vi inte har nära till sjukhus. Jag misstänker att bullen var penslad med ägg, eller berörts av något med ägg.
  • Sousafon
    Allrona skrev 2011-06-10 14:07:21 följande:
    Ja Ikea är kanon att äta på Vi äter oftast på nån hamburgerkedja när vi äter, där vet vi vad hon kan äta. Tycker det är lite läskigt med restauranger där man inte vet om de har koll. Men i sommar på semestern så får vi nog ta oss över den tröskeln för inte tänker jag äta på mc varje dag
    Ah, Ikea! Skönt att höra att man kan våga äta där!
  • Tibell

Mithrandil : Härligt att barnen är lite gladare nu =) Tagit bort sädesslagen , mjölk och ägg på Alexander nu då?
    Har Amanda haft några fler astmasymtom?

Här hemma är det sååå mycket bättre nu när det är sämre väder..vilken skillnad. Får se hur det går när solen kommer tillbaka..
    Är riktigt deppad över att barnen ska ha sina pollenbesvär. De är så små dessutom, de ska kunna vara ute och leka som alla andra barn =(
    Men sist vi råkade glömma ge Bella allergimedicin på morgonen såg hon alldeles sjuk ut efter några timmar ute. Snoret rann, ögonen var blanka och alldeles illröd runt om. Till och med svärmor ( som tycker jag är hypokondriker ) trodde Bella blivit sjuk i feber,,så dålig såg hon ut att vara.
    Astman är också bättre nu när det regnar, Nästan så man inte saknar solen ;)

Var på utvecklingssamtal på Tildes avdelning idag. Och de tog också upp detta med att hon aldrig är still.. Inte ens vid samlingar eller matstunder =/ Hon ålar sig, klättrar, studsar mm. Förklarade att de upplever henne som orolig i kroppen
    Jag berättade om mina misstänkar om allergier och att det kanske beror på magont när hon gör sådär men det köpte inte fröken.
    Min man tror ju inte heller på det så han blev själaglad över att någon mer än han tycker jag är nojig.
    Den svullna magen skyller de på att hon kanske äter mycket..
    Får era barn så stor mage av att äta ??
    Saken är den är att hon inte alls äter bra.. Och någon storviktare är hon knappast med sina 14-15 kg..
    Så nu vet jag inte alls hur jag ska göra. Jag kanske bara ser saker som inte ens finns ??

• 2små2stora
    Tibell skrev 2011-06-10 20:59:39 följande:
    Mithrandil : Härligt att barnen är lite gladare nu =) Tagit bort sädesslagen , mjölk och ägg på Alexander nu då?

Här hemma är det sååå mycket bättre nu när det är sämre väder..vilken skillnad. Får se hur det går när solen kommer tillbaka..
    Är riktigt deppad över att barnen ska ha sina pollenbesvär. De är så små dessutom, de ska kunna vara ute och leka som alla andra barn =(
    Men sist vi råkade glömma ge Bella allergimedicin på morgonen såg hon alldeles sjuk ut efter några timmar ute. Snoret rann, ögonen var blanka och alldeles illröd runt om. Till och med svärmor ( som tycker jag är hypokondriker ) trodde Bella blivit sjuk i feber,,så dålig såg hon ut att vara.

Var på utvecklingssamtal på Tildes avdelning idag. Och de tog också upp detta med att hon aldrig är still.. Inte ens vid samlingar eller matstunder =/ Hon ålar sig, klättrar, studsar mm. Förklarade att de upplever henne som orolig i kroppen
    Jag berättade om mina misstänkar om allergier och att det kanske beror på magont när hon gör sådär men det köpte inte fröken.
    Min man tror ju inte heller på det så han blev själaglad över att någon mer än han tycker jag är nojig.
    Saken är den är att hon inte alls äter bra.. Och någon storviktare är hon knappast med sina 14-15 kg..
    Så nu vet jag inte alls hur jag ska göra. Jag kanske bara ser saker som inte ens finns ??
    Hur gammal är hon? Orolig i kroppen kan de bli av airomer.
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Tibell
    2små2stora skrev 2011-06-10 21:27:40 följande:
    Hur gammal är hon? Orolig i kroppen kan de bli av airomer.
    Hon är 4 snart.
    Vad är det för något ??
  • Kavat
    Tibell skrev 2011-06-10 20:59:39 följande:

Tro på dig själv! Man blir INTE så svullen av att äta mat som man tål. Hon är uppblåst. Det blir man inte av mat man tål helt. Och skulle hon nu äta så mycket som din man säger så borde hon inte vara så liten. Visst att hon verkar röra sig mycket, men tro på dig själv.
    Jag tycker absolut att ni ska ta bort det och dokumentera allt som jag skrev och visa din man "nu tar jag foto" till dokumentationen, övertydlig. Och sen skriva ner hur hon är.

Visst kan det vara annat, men magen går inte att skylla ifrån på något annat. Måste inte vara vete förstås, men det är ju det absolut troligaste eftersom du märker sådan skillnad efter pasta t.ex.

Har du frågat honom varför han inte vill att hon ska må bra. Det är väl värt ett försök för att se om det blir skillnad. Det är ju inte att ni tar bort för evigt - om hon nu inte reagerar på det. Ni måste ju ta bort för att se skillnaden och kunna provocera. Och det är ju just när ni provocerar som ni kommer se den stora skillnaden från en dag till en annan (eller timme till en annan). Där är det superviktigt att fota och skriva ner hur närmaste tiden varit.

Kram och stå på dig! Det är ju din dotter, hon har rätt att må bra! Hjärta
  • Kavat

Mellankillen fick prova Filur, GBs glass.
    Jag har för mig att det kan vara spår av annat, men står inget under glassen på hemsidan... Faktum är att jag tror att den funkade. Denna gång. Det är i alla fall värt att prova igen någon gång! Solig

gb.se/produkter/filur/

Innehåll
    Apelsinfruktis och is med hallonsmak.

Ingredienser
    Vatten, apelsinjuice framställd av koncentrat (17%), socker, fruktsocker,
    syra (citronsyra), stabiliseringsmedel (fruktkärnmjöl), arom, färgämne (betanin, kurkumin, antocyaner).

11.Om det jag är allergisk mot inte finns med i ingrediensförteckningen kan jag då vara säker på att inga spår av ämnet finns i glassen?

Vi kan ej garantera till 100% att en glass inte innehåller spår av ingredienser från en annan tillverkning då många olika sorters glassar tillverkas i samma fabrik. Man ska även vara observant på att innehållet i en styckesaksglass kan skilja sig åt från samma glass som finns i multipack. Läs därför alltid innehållsförteckningen noga på den aktuella glassen! Om receptförändringar sker ger alltid den aktuella förpackningens ingrediensförteckning korrekt information om innehållet.

• Allrona

Kkavat - är han känslig mot sojasläktingar? I så fall kanske jag kan testa den på min dotter också! Hon klarar ju en glass från hemglass med både guar och fruktkärnmjöl fast hon reagerar på piggelin.

• Kavat
    Allrona skrev 2011-06-11 10:46:33 följande:
    Kkavat - är han känslig mot sojasläktingar? I så fall kanske jag kan testa den på min dotter också! Hon klarar ju en glass från hemglass med både guar och fruktkärnmjöl fast hon reagerar på piggelin.
    Han tål Fette Crochantis spår av soja. Men har kunnat äta mindre mängder någon gång. När vi ger på mer regelbunden basis har det inte funkat. Så han verkar ju tåla mindre mängd.
    Sen har vi inte testat sedan förra sommaren för han har ju fått i sig saker var och varannan vecka på dagis...

Hade varit underbart om det fanns en glass som funkade vid enstaka tillfällen.
    Dock provade vi Piggelin på dottern (känsligare för soja och tål inte apelsin därav att vi inte testade Filur på henne,  men det funkade inte lika bra...)
    Men det är ju supersvårt. Vi kan ju bara gå på sena reaktioner, ont i magen, klåda, eksem osv..