• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Kavat
    Tibell skrev 2011-06-10 20:59:39 följande:
    Mithrandil : Härligt att barnen är lite gladare nu =) Tagit bort sädesslagen , mjölk och ägg på Alexander nu då?
    Har Amanda haft några fler astmasymtom?

Här hemma är det sååå mycket bättre nu när det är sämre väder..vilken skillnad. Får se hur det går när solen kommer tillbaka..
    Är riktigt deppad över att barnen ska ha sina pollenbesvär. De är så små dessutom, de ska kunna vara ute och leka som alla andra barn =(
    Men sist vi råkade glömma ge Bella allergimedicin på morgonen såg hon alldeles sjuk ut efter några timmar ute. Snoret rann, ögonen var blanka och alldeles illröd runt om. Till och med svärmor ( som tycker jag är hypokondriker ) trodde Bella blivit sjuk i feber,,så dålig såg hon ut att vara.
    Astman är också bättre nu när det regnar, Nästan så man inte saknar solen ;)

Var på utvecklingssamtal på Tildes avdelning idag. Och de tog också upp detta med att hon aldrig är still.. Inte ens vid samlingar eller matstunder =/ Hon ålar sig, klättrar, studsar mm. Förklarade att de upplever henne som orolig i kroppen
    Jag berättade om mina misstänkar om allergier och att det kanske beror på magont när hon gör sådär men det köpte inte fröken.
    Min man tror ju inte heller på det så han blev själaglad över att någon mer än han tycker jag är nojig.
    Den svullna magen skyller de på att hon kanske äter mycket..
    Får era barn så stor mage av att äta ??
    Saken är den är att hon inte alls äter bra.. Och någon storviktare är hon knappast med sina 14-15 kg..
    Så nu vet jag inte alls hur jag ska göra. Jag kanske bara ser saker som inte ens finns ??
    Sen måste jag säga att hur i hela friden tror sig dagispersonalen veta att hon inte är allergisk!? Dagispersonalen lär ju inte ha några djupare kunskaper i sena reaktioner! Eller? (Sen är det ju jobbigt för dem om hon skulle vara allergisk...) Sen vill väl ingen ha allergiska barn, om man hade fått välja...
    Och ja, visst kanske de inte kan sitta still ändå av andra orsaker, men den svullna magen glömde ni nog i diskutionen samt övriga symptom?

Ni måste väl ändå testa att ta bort för att få ett svar?
  • Miralicia
    Allrona skrev 2011-06-11 10:46:33 följande:
    Kkavat - är han känslig mot sojasläktingar? I så fall kanske jag kan testa den på min dotter också! Hon klarar ju en glass från hemglass med både guar och fruktkärnmjöl fast hon reagerar på piggelin.
    Fast piggelin är det väl gummi arabicum (E414) i och inte frukt- eller guarkärnmjöl som sojasläkting - om jag inte minns helt fel
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Miralicia
    VARNING!!!!!!

Köpte en minipåse (40g) med OLWs Lättsaltade chips till dottern ikväll.
    När hon kom till botten av påsen så säger hon: "nån har ju lagt i sånt här som jag inte tål"
    När jag kikar i påsen så får jag syn på att det ligger 4 halva jordnötter bland chipssmulorna i botten av påsen.

40g påse lättsaltade chips från OLW, med datumtryck på framsidan : 10 10 2011 E    19:44

Så se upp, kolla igenom vad det står för datum och även kolla igenom innehållet i chipspåsarna om ni har barn/ni själva som är känsliga för jordnötter eller soja/andra baljväxter.

Har mailat till deras konsumentkontakt (men av förklarliga skäl inte fått svar än) och tänker skicka in påsen till dem imorgon. Ska även bort till affären och be dem ta bort kvarvarande påsar med samma märkning så snart de öppnar i morgon bitti. Lägger även ut en varning via Matnyttigs facebook-sida.
  • Tibell
    Miralicia skrev 2011-06-11 21:13:01 följande:
    VARNING!!!!!!

Köpte en minipåse (40g) med OLWs Lättsaltade chips till dottern ikväll.
    När hon kom till botten av påsen så säger hon: "nån har ju lagt i sånt här som jag inte tål"
    När jag kikar i påsen så får jag syn på att det ligger 4 halva jordnötter bland chipssmulorna i botten av påsen.

40g påse lättsaltade chips från OLW, med datumtryck på framsidan : 10 10 2011 E    19:44

Så se upp, kolla igenom vad det står för datum och även kolla igenom innehållet i chipspåsarna om ni har barn/ni själva som är känsliga för jordnötter eller soja/andra baljväxter.

Har mailat till deras konsumentkontakt (men av förklarliga skäl inte fått svar än) och tänker skicka in påsen till dem imorgon. Ska även bort till affären och be dem ta bort kvarvarande påsar med samma märkning så snart de öppnar i morgon bitti. Lägger även ut en varning via Matnyttigs facebook-sida.
    Usch fy =(
    Hur mår hon nu ?? Hoppas verkligen inte det blir några allvarliga komplikationer för tösen =/
    Bra att du varnar!!
  • Tibell

Kavat : Nää du, fråga mig inte hur varken personal eller man tänker.
    Just nu vet jag knappt vad jag själv tycker och tänker om allt.
    Hennes jämnåriga kompis var här och lekte idag. De hade klätt av sig till bara trosor och sprang runt här hemma, de var nämligen på " stranden"
    Och hennes mage var helt platt =0. Tildes mage blev helt plötsligt väldigt stor när de stod jämte varandra. Och då väger kompisen flera kg mer än Tilde.
    Ska ta ett ordentligt snack med mannen snart och se hur vi ska göra.
    Sen kommer ju allt problem med alla andra runt omkring. Känner mig redan som en hypokondriker och svärmors blickar och ord kommer INTE göra saken bättre...

Ett plus i kanten är att deras pollenallergi är bättre nu när vädret är helkass.. Synd bara att man ska behöva hoppas på regn hela sommaren ;)

• 2små2stora

Har en lätt prickig och kräkig bebis idag  Maken och dottern åt kokt ägg till frukost. Jag misstänker att det är så att han har reagerat på att de tagit i handen på honom och han sedan stoppat handen i munnen. 

~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Tibell
    Tibell skrev 2011-06-10 21:32:20 följande:
    Hon är 4 snart.
    Vad är det för något ??
    Passar på att fråga dig 3Busfrön nu när du ändå är här =)

Fy stackars liten =( Brukar det gå över fort ??
  • 2små2stora
    Tibell skrev 2011-06-11 21:36:04 följande:
    Passar på att fråga dig 3Busfrön nu när du ändå är här =)

Fy stackars liten =( Brukar det gå över fort ??
    Jag stavar som en kratta airomir/ventoline/salbutamol skulle det stå.

Då väger hon skapligt ändå. J har klättrat upp till otroliga 17kg hon har fyllt 4 år.
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Tibell
    2små2stora skrev 2011-06-11 21:40:03 följande:
    Jag stavar som en kratta airomir/ventoline/salbutamol skulle det stå.

Då väger hon skapligt ändå. J har klättrat upp till otroliga 17kg hon har fyllt 4 år.
    Aha =) Tilde får ingen airomir. Så något annat är det som gör henne så otroligt orolig i kroppen..

Nä Tilde väger inte jätte dåligt.. mellan 14-15 kg =)
    Härligt att J växer på bra. Jag hoppas att Bella tänkt växa på sig lite hon med..
  • Miralicia
    Tibell skrev 2011-06-11 21:21:30 följande:
    Usch fy =(
    Hur mår hon nu ?? Hoppas verkligen inte det blir några allvarliga komplikationer för tösen =/
    Bra att du varnar!!
    Hon började klaga på klåda och lite blossande kinder, ev aningens svullna och sen en liten stund senare klagade hon även på ont i magen.

Då är hon ju inte jordnötsallergiker vad vi vet utan vi låter bara bli jordnötter pga sojaallergi + att hon reagerar på baljväxttillsatser men äter hela baljväxter. Hon åt ju inga jordnötter (vilket hon noga talade om för mig att hon inte hade gjort utan det vara bara av att de legat i samma påse som chipsen hon ätit.

Stoppade i henne Aerius och eftersom hon i samma veva började bli trött och ville sova så kände jag inte för att chansa ifall det skulle bli värre när hon sen sov utan stoppade i henne Betapred också även om det nog skulle räckt med Aerius.