• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • 2små2stora
    Tibell skrev 2011-06-11 21:48:44 följande:
    Aha =) Tilde får ingen airomir. Så något annat är det som gör henne så otroligt orolig i kroppen..

Nä Tilde väger inte jätte dåligt.. mellan 14-15 kg =)
    Härligt att J växer på bra. Jag hoppas att Bella tänkt växa på sig lite hon med..
    Mycket glass gör under för vikten
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • mithrandil

älsklingen: Lita på din egen känsla! Så uppsvälld mage som  hon har har jag svårt att tro enbart beror på att hon ätit förmycket. Här har vi ju märkt samband mellan mat och svullnad på alexanders mage och äter han inget med sädesslag i är han smal och fin, hur mycket han än stoppar i sig. Äter han en pytte portion med spagetti och köttfärssås så sväller hans mage upp direkt och han får uppenbart ont i magen. Sparkar med benen, ålar sig fram och tillbaka, vickar på tårna hela tiden och gungar fram och tillbaka.

Stå fast för din egen sak. jag är helt övertygad om att du har rätt!

Här är det skapligt. Ytterligare ett misstag skedde igår. amanda fick köttbullar och falukorv stekt i vanligt margarin. fattade inte först vad som var fel men så kom jag på att de bjudit henne på mat och ringde och frågade om de tänkt sig för och gett henne mat stekt i olja, men så var inte fallet. Får andningsproblem direkt och världens diarre. Idag är hon förstoppad igen och alexander åt pizza med sin pappa så den stackarn har hållt igång hela dagen. helt hyperaktiv och asgnällig och därimellan hysteriskt glad och högljudd.

Jag har bestämt mig. Blir baskost, den allra snävaste + att jag kanske behåller ett par varor till som jag vet att ingen av de reagerat på innan. Tex Griskött och äpple. Alex hatar nötkött och något kött måste han ju få i sig. eller vad tror ni? På det blir det matdagbok. Ni vill inte ge mig några bra tänkvärda tips eller funderingar?

Så jag tar tacksamt emot alla tips ni har på goda maträtter??
    Vad kan vi äta som frukost tex? Mellanmål? Vad tror ni blir en bra och god välling till Alex?
    Kommer bli svårt detta, speciellt med fantasin, men det kommer gå bra. Känns skönt nu när jag bestämt mig.

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • t0va

Måste få skriva att kalaset gick jättebra, Theo åt bananmuffins, fast med kakao istället för banan i och han stortrivdes, fick lite Mer också. Syrran som inte visar mycket intresse alls i det jag gör frågade vad han får och inte får äta, och jag sa att han bla. hade ätit massa jordgubbar igår hos brorsan. Då gick hon och hämtade en skål jordgubbar åt honom, det var några på tårtan så han satt jättelyckligt och mumsade jordgubbe. Är så glad att det fungerar, skönt att växla lite från banan som han också älskar. 

• Allrona

Mithrandil - jag tror det är ett bra beslut!

jag antar att du har koll på recepten på miralicias blogg? Man borde kunna göra ngn slags glass på risdryck och rivet äpple? Om du har såna formar alltså, jag hittade på Ica maxi för 10 kr jag har helt snöat in på att göra glass på oatleys havredryck med apelsin och mango och barnen älskar det! Perfekt mellis varma dagar! Men det borde ju funka att göra med risdryck smaksatt med äpple också

• Tibell

Mithrandil : jo att något är knas med tildes mage känner ju jag med. Hon hade lika svullen mage innan hennes mjölkallergi upptäcktes.
    Ska försöka få ett kort på hennes mage på morgonen och efter pasta tex, så ska vi se om det är mina ögon det är fel på eller om ni håller med mig ;) alltid skönt med fler röster i ryggen !

Stackars dina små :( hoppas det går över relativt fort!
    Men om hon får andningsproblem måste ju läkaren ta nya prover på henne :0 allergin kanske är jätte kraftig och hon behöver ha epipen eller något ? Läskigt!
    Bellas astma påverkas av hennes veteallergi.. Men det kommer först några timmar senare eller dagen efter. Så läkaren tror inte att vi behöver vara oroliga för astmaanfall!
    Får hon alltid andningsproblem när hon fått i sig mjölk ?

• Kavat
    Allrona skrev 2011-06-11 22:35:56 följande:

jag antar att du har koll på recepten på miralicias blogg? Man borde kunna göra ngn slags glass på risdryck och rivet äpple? Om du har såna formar alltså, jag hittade på Ica maxi för 10 kr jag har helt snöat in på att göra glass på oatleys havredryck med apelsin och mango och barnen älskar det! Perfekt mellis varma dagar! Men det borde ju funka att göra med risdryck smaksatt med äpple också
    Jag har glassrecept i min blogg med kokosmjölk och risdryck. Kokos gör det fetare och godare.
  • Kavat
    t0va skrev 2011-06-11 22:30:55 följande:
    Måste få skriva att kalaset gick jättebra, Theo åt bananmuffins, fast med kakao istället för banan i och han stortrivdes, fick lite Mer också. Syrran som inte visar mycket intresse alls i det jag gör frågade vad han får och inte får äta, och jag sa att han bla. hade ätit massa jordgubbar igår hos brorsan. Då gick hon och hämtade en skål jordgubbar åt honom, det var några på tårtan så han satt jättelyckligt och mumsade jordgubbe. Är så glad att det fungerar, skönt att växla lite från banan som han också älskar. 
    Härligt! Solig
  • Kavat
    Miralicia skrev 2011-06-11 21:13:01 följande:
    VARNING!!!!!!

Köpte en minipåse (40g) med OLWs Lättsaltade chips till dottern ikväll.
    När hon kom till botten av påsen så säger hon: "nån har ju lagt i sånt här som jag inte tål"
    När jag kikar i påsen så får jag syn på att det ligger 4 halva jordnötter bland chipssmulorna i botten av påsen.

40g påse lättsaltade chips från OLW, med datumtryck på framsidan : 10 10 2011 E    19:44

Så se upp, kolla igenom vad det står för datum och även kolla igenom innehållet i chipspåsarna om ni har barn/ni själva som är känsliga för jordnötter eller soja/andra baljväxter.

Har mailat till deras konsumentkontakt (men av förklarliga skäl inte fått svar än) och tänker skicka in påsen till dem imorgon. Ska även bort till affären och be dem ta bort kvarvarande påsar med samma märkning så snart de öppnar i morgon bitti. Lägger även ut en varning via Matnyttigs facebook-sida.
    Rynkar på näsan  Stackarn..
  • mithrandil
    Allrona skrev 2011-06-11 22:35:56 följande:

tack! Ja, jag tror också det. Känns på något vis enklast än att hålla på och gissa och plocka bort hela tiden.
    Sen blir det enklare att skicka med en lapp till dagis med några få grejer han får äta än en hel lista med saker han inte kan äta.

Toppen förslag det här om glassen. Var lite ledsen för hans skull eftersom att han verkligen börjat få smak på lite sötsaker här nu. Ska genast köpa formar och börja prova mig fram. Men hur gör man med lördagsgodiset?

älsklingen: Ja, jag håller med. Alltid skönt med lite stöttning och peppning när man känner sig som en inbillningssjuk kärring och alla andra man känner bara pratar emot.
    Tycker inte du ska ge henne mer sädesslag alls så snälla du, hoppa över pastan. Jag är redan övertygad.

Ja, Amanda får alltid problem med andning. Inga supersvåra och de kommer efter ett par timmar.
    Dels blir hon alltid tät i näsan? Sen börjar rosslet och så blir hon anfådd och tungandad. brukar ge med sig efter nån dag ungefär. Läkaren tycker inte det behövs ta några fler prover, hon säger att det är konstaterat att hon är superkänslig. Barn som inte är extremt känsliga reagerar inte så som Amanda menar hon på.
    Dels att hon reagerade på både althera och nutra och sen att hon fick blåsbildning på ett jättestort område, diarre och uppfrätt rumpa av en mm stor ostbit i halsvecket. Hon säger att misstag inte får ske och att amanda ska få prova mjölk på huden först vid 2års ålder. Men nu händer ju misstag hela tiden känns det som.
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23