• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • mithrandil

Jättesnabb fråga, vad är xantankärnmjöl?

HIttade bröd idag som innehöll det men det står att den är Glutenfri, vetefri, mjölkfri, baljväxtfri och sojafri.

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • t0va
    mithrandil skrev 2011-07-10 13:51:58 följande:
    Jättesnabb fråga, vad är xantankärnmjöl?

HIttade bröd idag som innehöll det men det står att den är Glutenfri, vetefri, mjölkfri, baljväxtfri och sojafri.
    "En ämne som framställs genom jäsning av glukos eller sackaros från majs och med hjälp av en bakterie som heter Xanthomonas campestris, den liksom äter upp glukosen och hjälper till att bilda ett geléaktigt ämne. Sen torkar detta ämne och görs till ett pulver som i sin tur löses i vätska och som i sin tur återigen blir geleaktig"

http://www.naturligtsnygg.se/?p=12964
  • mithrandil
    t0va skrev 2011-07-10 13:55:09 följande:
    "En ämne som framställs genom jäsning av glukos eller sackaros från majs och med hjälp av en bakterie som heter Xanthomonas campestris, den liksom äter upp glukosen och hjälper till att bilda ett geléaktigt ämne. Sen torkar detta ämne och görs till ett pulver som i sin tur löses i vätska och som i sin tur återigen blir geleaktig"

www.naturligtsnygg.se/
    Okej tack.
    Hade fått för mig att det var något man inte borde äta men då borde det ju vara okej då?
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • t0va
    mithrandil skrev 2011-07-10 13:57:29 följande:
    Okej tack.
    Hade fått för mig att det var något man inte borde äta men då borde det ju vara okej då?
    nej det ska vara ok. står "Märkt som Bra Miljöval av Naturskyddsföreningen och KRAV-godkänt som förtjockningsmedel i mat. " också så jätteläskigt verkar det inte vara. :) 
  • Allrona

Mithrandil - kommer inte ihåg, äter Alexander havre? Gjorde ganska gott bröd idag med havremjöl och havregurt. Säg till om du vill ha recept.

• Maddisen80
    t0va skrev 2011-07-09 22:26:13 följande:
    kan det ha varit handikappersättning du sökte, det kan man få ifall man har extra kostnader pga. sitt funktionshinder. 
    Kavat skrev 2011-07-09 13:42:56 följande:
    Skönt om det funkar!   Var bara uppmärksam på om det blir sämre. Ofta påminner ju symptomen om mjölksymptom, men inte alltid.
    Vi har kört på och gett ca 1 portion nu de senaste dagarna och jag ser inga symtom alls. Idag bajsade han jättelöst visserligen men jag gissar mer på att det är för att han försökte dricka upp sjön när vi har badat de senaste 3 dagarna. Fattar inte varför han ska dricka vattnet. 

Hade tänkt prova pyttelite havre igen och se om det blir något, blir sista innan förskolestarten för om 2 veckor åker jag och junior på lite semester och sen är det bara 1 vecka hemma innan nästa semesterresa och sen börjar han. Helt otroligt så fort tiden går.

Idag var vi på ett till barnkalas också, den mamman hade helt glömt att theo har allergier men jag räknar inte med att de ska kunna ordna något åt honom heller. Så när de andra åt tårta fick han vattenmelon, tror han var den nöjdaste av barnen. Sen blev det grillad korv och där hade de en sort han kunde äta. Korv går alltid hem :D  
    Hej ja de var handikappsersättning fkassan sa att jag skulle  söka på de, vart ska man söka om ekonomisk ersättning ?=
  • Kavat
    Tibell skrev 2011-07-09 23:16:22 följande:

Cars islgass från triumfglass. Visst borde den funka ?
    Men det är något i den som gör att Bella vaknar och är ledsen på kvällarna.. Testat 3 ggr nu så något måste det vara ??

Druvsocker som jag gissar är från vetemajs?
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-07-10 09:41:42 följande:
    Någon som har förslag på gott mjukt bröd utan allt?
    Alexander bara tjatar om smörgås, har tittat runt en massa men hittar inget färdigt och hittar bara krångliga brödrecept.
    Vad är krångligt? Mitt recept på korvbröd tycker jag är lätt och supergott!

Garbos Quinoabröd är det enda jag hittat som är ok till mina två stora. Och Moillas flatbröd.
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-07-10 09:46:45 följande:
    Har inte varit inne på evigheter och har inte läst ikapp mig.
    Såg ditt inlägg i farten.

har inte kunnat införa något nytt. Barnen mår inte helt bra ännu. Vet inte vad det beror på men kanske är det havreprovoceringen som fortfarande sitter i? Inget av  barnen bajsar öht om jag inte ger klyx.
    Tänkte testa laktosfria produkter till alexander nästa gång. är rädd att han inte får i sig tillräckligt med näring när han äter så fattigt och när han vägrar ta amandas neocate. Kört fast litegrann känns det som.

Tråkigt att Bella blir så dålig av pollen. Kan hända att hon inte reagerar lika starkt senare när hon är mer i balans? 
    Vad äter han då?

Gissar att ni inte fick tiden till dietisten?
  • Kavat
    The Luckiest skrev 2011-07-10 12:16:45 följande:
    Tänkte om någon har koll på vanlig smörgåsskinka samt bacon om vilka sorter man kan äta om man inte tål, mjölk,soya o diverse sädesslag??

Vissa innehåller väl mjölk? Kan de innehålla något av de andra jag skrev?
    Det är ofta vete i (glukossirap, druvsocker om man inte tål det). Scans är från majs. Så många utav deras skinkor och bacon vet jag funkar.