• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Kavat
    Chabolina skrev 2011-07-08 15:01:33 följande:
    Hej! Jag undrar om Vårdbidrag. Vi har en kille som har mjölk ( har haft anafylaktisk chock), soja, vete, ägg, alla färgade grönsaker, äpplen, päron, stenfrukter mm. Vi smörjer och smörjer:). Han har även cp-skada och är lite sen i utvecklingen. Hur mycket Vårdbidrag har ni för era allergier? Vi hoppas på ett Vårdbidrag.
    Det är få här inne som fått mer än 1/4 för allvarliga allergier, även om det finns de som fått mer, men jag har även hört om de som sökt som inte fått trots att man tycker att de borde fått. Man får ju tyvärr inte för antalet saker man är allergisk emot utan för hur mycket jobb som läggs ner EXTRA för att de är allergiska samt då för merkostnader.
    Däremot så misstänker jag att en cp-skada kan göra att ni får mycket mer. Av någon anledning så slår "sjukdomar" osv högre än allergier, det är min erfarenhet. Men det beror väl också på hur mycket den påverkar vardagen.

Smörjer ni och smörjer så undrar jag om det inte är något mer han är allergisk mot. Hur restrektiva är ni med t.ex guarkärnmjöl, fruktkärnmjöl, vetestärkelse, glukossirap osv? Egentligen ska eksemen försvinna när man fått bort det de inte tål ur kosten och miljön. Och då menar jag både mat, kvalster, pollen, tvättmedel ja allt som kan irretera och orsaka eksem. Min mellanson reagerar t.ex på kontakt med vete, havre och ägg. Man kan få eksem luftburet av saker som ägg, fisk, nötter osv. Och om någon bakat och man är i miljön.
     Så om jag var ni så skulle jag leta lite noggrannare och se om ni hittar orsaken och
    Vanlig havre innehåller t.ex upp till  2% vete... Liksom råg och korn gör. Du skrev inget om dem, så jag misstänker att han äter det? Det finns många fallgropar, kan ni ha ni missat någon?
  • Kavat
    Leiben skrev 2011-07-06 08:37:15 följande:
    Förlåt om jag tjatar men i morse råkade han få fel leverpastej och den innehöll mjölk. Inga utslag. Det verkar vara så att min son" klarar av" små mängder utan att set märks. Det gör mig orolig för hur ska man då veta vad det är han inte tål? MAn vill ju ändå inte utsätta honom och både mjöl och havre äter han ju så som beskrivet ovan. Havre i enago och i matlagningne och så bröd minst en gång per dag och inga utslag av det.

Men i mannagrynsgröten på havremjölken gav ju stora röda områden i ansiktet, speciellt där gröten varit fastklibbat. Vet inte om läkaren ens testa spannmål.
    Det bästa sättet att få reda på vad han inte tål är att testa en sak i taget. Alltså bara äta "bekanta" saker och så tillsätta det man vill provocera och se hur/om han reagerar.

Du kan börja till och med börja med att göra en "gröt" av vetemjöl och vatten och kleta lite på kinden en liten stund och se om du får reaktion.
    Vänta tre dagar, ev ökar du upp men vänta (minst) 3 dagar om han får sena reaktioner och så.

Och så gör du likadant med de andra sakerna. Man kan få olika reaktioner av samma sak och mängd vid olika tillfällen och även beroende på mängd, hur man mår i övrigt osv och även av olika kombinationer. T.ex att han inte reagerar på vete vanligtvis men när han har fått i sig mjölk gör han det lättare... Du kommer nog märka framöver hur känslig han är och mot vad, men lättaste sättet att veta är att göra som ovan.
  • Tibell

Kan glatt meddela att Bella nu bajsar igen =) Och alla röda fläckar i ansiktet är borta de med.. härligt!!
    Vet dock inte vad allt berodde på denna gång, misstänker starkt havre. Men sen reaktion i såfall..

Däremot mår hon inte alls bra av pollen =( Trots en dos aerius på morgonen undviker vi att vara på gräsmattor och leka. Runt ögonen blir hon alldeles rödflammig och det kliar, de blir även något svullna. Lite tungandad utomhus och det räcker men 1-2 minuter ute innan näsan står som en öppen kran. Ett under att hon ens har aptit med tanke på allt snor hon hinner svälja när det rinner så...
    Vi har ju avamys hemma som Tilde tar med god effekt ( hjälper inte fullt ut men mycket i allafall )
    Vågar vi ge Bella ?? För såhär kan vi inte ha det hela sommaren...

Hur mår alla andra här inne ??
    Mithrandil : Har ni kunnat införa fler livsmedel ?? Mår Alexander bättre ? Tänker på er *kram*

• t0va
    Maddisen80 skrev 2011-07-09 06:42:54 följande:
    Hej jag försökte få bidrag för att jag har ibs,tål inte jordnötter,mjöl,vete,vetemjöl,mjölkprotein och dietisten och läkaren skrev intyg och hjälpte mig att formulera brevet men de avslog de på försäkringkassan för de var inte tillräckligt  ,sen sa dietisten att dem ska protestera för fkassan vill inte ge bidrag mer. Men du kan ju försöka söka.
    kan det ha varit handikappersättning du sökte, det kan man få ifall man har extra kostnader pga. sitt funktionshinder. 
    Kavat skrev 2011-07-09 13:42:56 följande:
    Skönt om det funkar!   Var bara uppmärksam på om det blir sämre. Ofta påminner ju symptomen om mjölksymptom, men inte alltid.
    Vi har kört på och gett ca 1 portion nu de senaste dagarna och jag ser inga symtom alls. Idag bajsade han jättelöst visserligen men jag gissar mer på att det är för att han försökte dricka upp sjön när vi har badat de senaste 3 dagarna. Fattar inte varför han ska dricka vattnet. 

Hade tänkt prova pyttelite havre igen och se om det blir något, blir sista innan förskolestarten för om 2 veckor åker jag och junior på lite semester och sen är det bara 1 vecka hemma innan nästa semesterresa och sen börjar han. Helt otroligt så fort tiden går.

Idag var vi på ett till barnkalas också, den mamman hade helt glömt att theo har allergier men jag räknar inte med att de ska kunna ordna något åt honom heller. Så när de andra åt tårta fick han vattenmelon, tror han var den nöjdaste av barnen. Sen blev det grillad korv och där hade de en sort han kunde äta. Korv går alltid hem :D  
  • Tibell

Cars islgass från triumfglass. Visst borde den funka ?
    Men det är något i den som gör att Bella vaknar och är ledsen på kvällarna.. Testat 3 ggr nu så något måste det vara ??

• mithrandil

Någon som har förslag på gott mjukt bröd utan allt?
    Alexander bara tjatar om smörgås, har tittat runt en massa men hittar inget färdigt och hittar bara krångliga brödrecept.

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • mithrandil
    Tibell skrev 2011-07-09 21:26:19 följande:
    Kan glatt meddela att Bella nu bajsar igen =) Och alla röda fläckar i ansiktet är borta de med.. härligt!!
    Vet dock inte vad allt berodde på denna gång, misstänker starkt havre. Men sen reaktion i såfall..

Däremot mår hon inte alls bra av pollen =( Trots en dos aerius på morgonen undviker vi att vara på gräsmattor och leka. Runt ögonen blir hon alldeles rödflammig och det kliar, de blir även något svullna. Lite tungandad utomhus och det räcker men 1-2 minuter ute innan näsan står som en öppen kran. Ett under att hon ens har aptit med tanke på allt snor hon hinner svälja när det rinner så...
    Vi har ju avamys hemma som Tilde tar med god effekt ( hjälper inte fullt ut men mycket i allafall )
    Vågar vi ge Bella ?? För såhär kan vi inte ha det hela sommaren...

Hur mår alla andra här inne ??
    Mithrandil : Har ni kunnat införa fler livsmedel ?? Mår Alexander bättre ? Tänker på er *kram*
    Har inte varit inne på evigheter och har inte läst ikapp mig.
    Såg ditt inlägg i farten.

har inte kunnat införa något nytt. Barnen mår inte helt bra ännu. Vet inte vad det beror på men kanske är det havreprovoceringen som fortfarande sitter i? Inget av  barnen bajsar öht om jag inte ger klyx.
    Tänkte testa laktosfria produkter till alexander nästa gång. är rädd att han inte får i sig tillräckligt med näring när han äter så fattigt och när han vägrar ta amandas neocate. Kört fast litegrann känns det som.

Tråkigt att Bella blir så dålig av pollen. Kan hända att hon inte reagerar lika starkt senare när hon är mer i balans? 
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • t0va
    mithrandil skrev 2011-07-10 09:41:42 följande:
    Någon som har förslag på gott mjukt bröd utan allt?
    Alexander bara tjatar om smörgås, har tittat runt en massa men hittar inget färdigt och hittar bara krångliga brödrecept.
    http://www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b106294p1192019.html

Finns några olika varianter, vi kör med sirap istället för farinsocker och har i solrosfrön också. 
    Jag tycker det är helt ok och Theo älskar brödet, kaninen också ;)

Tror han fick i sig något han inte tål igår på kalaset. Jag hade med eget åt honom men korv fick han där, fast det var en sort som ska funka. Funderar på ifall de har haft något konstigt på grillen eller om det hade kommit grädde på den. Barnen satt och åt tårta så det var massa kladd överallt.

Han somnade ok igår kväll men vaknade vid midnatt och var jätteledsen, tillslut somnade han sittandes mage mot mage i min famn, men vaknade 20min senare och krälade runt och vred och vände sig. Så som han gör nu när vi vet att han fått sig saker han inte tål. Så då fick han lite alvedon och somnade om igen och sov hyffsat resten av natten. Tur att han inte har värre reaktioner.

Var lite avundsjuk på de andra som bara kunde ge maten åt sina barn utan att fundera på vad som var i, nu är det i alla fall full fart igen, nu försöker han äta upp en filt eller om han gör ett bo under soffbordet, lite svårt att se ;)  
  • The Luckiest

Tänkte om någon har koll på vanlig smörgåsskinka samt bacon om vilka sorter man kan äta om man inte tål, mjölk,soya o diverse sädesslag??

Vissa innehåller väl mjölk? Kan de innehålla något av de andra jag skrev?

• Leiben
    Kavat skrev 2011-07-09 14:22:43 följande:
    Det bästa sättet att få reda på vad han inte tål är att testa en sak i taget. Alltså bara äta "bekanta" saker och så tillsätta det man vill provocera och se hur/om han reagerar.

Du kan börja till och med börja med att göra en "gröt" av vetemjöl och vatten och kleta lite på kinden en liten stund och se om du får reaktion.
    Vänta tre dagar, ev ökar du upp men vänta (minst) 3 dagar om han får sena reaktioner och så.

Och så gör du likadant med de andra sakerna. Man kan få olika reaktioner av samma sak och mängd vid olika tillfällen och även beroende på mängd, hur man mår i övrigt osv och även av olika kombinationer. T.ex att han inte reagerar på vete vanligtvis men när han har fått i sig mjölk gör han det lättare... Du kommer nog märka framöver hur känslig han är och mot vad, men lättaste sättet att veta är att göra som ovan.
    tack för ditt svar. Gjorde faktiskt så att jag kokade mannagryn i vatten och satte på kinden och armen men ingen reaktion. Och samma sak med havregryn i havremjölk men inget där heller. Måste han få det i sig också mån tro?

I går gjorde vi fisksoppa med havregrädde och då fick han lite små ljusröda områden runt om munnen men småknottror i. Så konstigt för dagen innan åt han pastamarinara med skaldjur så det är inte det. Han gav inet utslag på fisk på testet.'

Flummigt är att han har ätit fiberhavregrynsgröt utan reaktion. Blir inte klok på det här? Kan man reagera bara mot en större mängd? Men man ska ju undvika det iaf helt väl? Och kan han vara allergisk mot havreprodukter men inte havregrynen i sig?

Mejlade hans läkare men han är på semester tills i augusti. I morgon åker vi bort till en stuga i 10 dagar.

Jag blir orolig att vi håller på att ge honom massa saker han egentligen inte tål men eftersom han äter plokmat och inga stora mängder så visar det sig inte alltid.  :(