• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Mela78
    lillasysteryster skrev 2011-07-05 18:31:41 följande:
    Hej här inne! Jag har varit utan dator och bara läst sporadiskt på telefonen i det sista. Vill berätta att provoceringen av mjölk har gått bra på H. Så nu har han bara ägg allergin kvar.

Läste om någon som skulle till Malaysia? Vem var det? Vilka allergier? Vi har rest många gånger där och kan gärna berätta lite om ni vill. Som att man måste se upp med mjukt bröd eftersom det var mjölkprotein i många av köpebröden.
    Det var jag som undrade. Du får gärna berätta så mycket du orkar!
    (Skickar privat meddelande med exakt vilka allergier, det är främst ägg, soja (inkl släktingar) samt nötter som är allvarligast)
  • Maddisen80
    Allrona skrev 2011-07-05 18:01:47 följande:
    Jag hittade äntligen oatleys pinnglass i en butik här i staden
    Hej jasså har du  hittat quatlys pinnglass de borde jag kolla upp i affärerna här.
  • Leiben
    Leiben skrev 2011-07-03 08:57:05 följande:
    hejsan!

ställer en fråga till er som är lite experter på området. det här med allergier är nytt för mig. sonen har genom blodprov konstaterat allergi mot mjölk och ägg (soja gav inget utslag men har ändå varit försiktig) I går gjorde vi mannagrynsgröt på havremjölk med en skvätt sojamjölk och som ett brev på posten kom utslagen och de röda fläckarna runt munnen tillbaka. Vi misstänkte soja och idag gjorde jag samma gröt igen på endast havremjölk men efter att vi torkat bort lite gröt från ansiktet var där röda fläkar precis i samma form som fläckarna haft.

Vad är han då allergisk mot? Han har ätit mycket bröd och ätit lite såser och sånt som innehållit havregrädde exempelvis. Då har han inte fått några utslag. Vad är mannagryn egentligen?

Ska jag be om nytt blodprov?
    Förlåt om jag tjatar men i morse råkade han få fel leverpastej och den innehöll mjölk. Inga utslag. Det verkar vara så att min son" klarar av" små mängder utan att set märks. Det gör mig orolig för hur ska man då veta vad det är han inte tål? MAn vill ju ändå inte utsätta honom och både mjöl och havre äter han ju så som beskrivet ovan. Havre i enago och i matlagningne och så bröd minst en gång per dag och inga utslag av det.

Men i mannagrynsgröten på havremjölken gav ju stora röda områden i ansiktet, speciellt där gröten varit fastklibbat. Vet inte om läkaren ens testa spannmål.
  • Chabolina

Hej! Jag undrar om Vårdbidrag. Vi har en kille som har mjölk ( har haft anafylaktisk chock), soja, vete, ägg, alla färgade grönsaker, äpplen, päron, stenfrukter mm. Vi smörjer och smörjer:). Han har även cp-skada och är lite sen i utvecklingen. Hur mycket Vårdbidrag har ni för era allergier? Vi hoppas på ett Vårdbidrag.

• 2små2stora
    Leiben skrev 2011-07-06 08:37:15 följande:
    Förlåt om jag tjatar men i morse råkade han få fel leverpastej och den innehöll mjölk. Inga utslag. Det verkar vara så att min son" klarar av" små mängder utan att set märks. Det gör mig orolig för hur ska man då veta vad det är han inte tål? MAn vill ju ändå inte utsätta honom och både mjöl och havre äter han ju så som beskrivet ovan. Havre i enago och i matlagningne och så bröd minst en gång per dag och inga utslag av det.

Men i mannagrynsgröten på havremjölken gav ju stora röda områden i ansiktet, speciellt där gröten varit fastklibbat. Vet inte om läkaren ens testa spannmål.

mannagryn är vete så det kan vara det han reagerar på.
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Maddisen80
    Chabolina skrev 2011-07-08 15:01:33 följande:
    Hej! Jag undrar om Vårdbidrag. Vi har en kille som har mjölk ( har haft anafylaktisk chock), soja, vete, ägg, alla färgade grönsaker, äpplen, päron, stenfrukter mm. Vi smörjer och smörjer:). Han har även cp-skada och är lite sen i utvecklingen. Hur mycket Vårdbidrag har ni för era allergier? Vi hoppas på ett Vårdbidrag.
    Hej jag försökte få bidrag för att jag har ibs,tål inte jordnötter,mjöl,vete,vetemjöl,mjölkprotein och dietisten och läkaren skrev intyg och hjälpte mig att formulera brevet men de avslog de på försäkringkassan för de var inte tillräckligt  ,sen sa dietisten att dem ska protestera för fkassan vill inte ge bidrag mer. Men du kan ju försöka söka.
  • ViFrånLandet

Hej allihopa! Lite dålig aktivitet här på slutet, har alla förutom vi fint väder tro..? ;) 

Någon som vet något bra ställe att äta och/eller fika på i Gävle? Någon som har erfarenhet av allergiutbudet på Furuviksparken? 

• Miralicia
    Maddisen80 skrev 2011-07-09 06:42:54 följande:
    Hej jag försökte få bidrag för att jag har ibs,tål inte jordnötter,mjöl,vete,vetemjöl,mjölkprotein och dietisten och läkaren skrev intyg och hjälpte mig att formulera brevet men de avslog de på försäkringkassan för de var inte tillräckligt  ,sen sa dietisten att dem ska protestera för fkassan vill inte ge bidrag mer. Men du kan ju försöka söka.
    Fast vårdbidrag från FK kan inte du få Maddisen80. Vårdbidrag från FK får man endast som förälder till barn som har ett funktionshinder (som i de här fallen som berör tråden är i form av allergi och ev astma) för det merjobb och ev merkostnader som det innebär.
    Så i ditt fall handlade det snarast om att ditt landsting ev hade något bidrag för om man är glutenintolerant -  vilket ett fåtal landsting har kvar men allt fler tar bort.
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Kavat
    solstraalen skrev 2011-07-05 17:26:57 följande:
    K kavat, nu får han movicol sen en vecka och igår blev magen lös!!!
    Hur går det för er?
  • Kavat
    t0va skrev 2011-07-05 17:55:46 följande:
    Nu har vi provat sinlac i 3 dagar, ingen reaktion än så länge :) 
    Han fick det i julas men blev dålig, fast då var misstanken att någon av mina släktingar som träffade honom gav något han inte tål, troligen mjölk. Men vi slutade med sinlacen då i alla fall för att bara ge "rena" saker så vi skulle se en tydligare reaktion ifall han inte tål något. 

Så skönt när något funkar i alla fall.  
    Skönt om det funkar!   Var bara uppmärksam på om det blir sämre. Ofta påminner ju symptomen om mjölksymptom, men inte alltid.