• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Tibell
    Kavat skrev 2011-07-10 20:40:57 följande:
    Druvsocker som jag gissar är från vetemajs?
    Ja det kan det kanske vara...
    Men jag tror hon ätit druvsocker innan utan att reagera..fast blev osäker nu! Aja, den struntar vi i nu iallafall..

Och bajseriet är sååå bra nu =) Helt ofattbart att lactulosen står på hyllan OANVÄND =)
    Men det verkar som att hon är väldigt känslig mot det mesta. För minsta lilla miss och det blir stopp direkt..

Och denna jävla pollen....
  • Kavat
    Tibell skrev 2011-07-10 20:44:54 följande:
    Ja det kan det kanske vara...
    Men jag tror hon ätit druvsocker innan utan att reagera..fast blev osäker nu! Aja, den struntar vi i nu iallafall..

Och bajseriet är sååå bra nu =) Helt ofattbart att lactulosen står på hyllan OANVÄND =)
    Men det verkar som att hon är väldigt känslig mot det mesta. För minsta lilla miss och det blir stopp direkt..

Och denna jävla pollen....
    Gbs filur funkade för min mellan tror jag. Men det står ju att deras glassar kan innehålla spår av mjölk, nötter mm har jag för mig...? Men det är inget fejksocker= vete i den.

Har du provat TRIUMFS isglass Kalas hallon/kola? Jag tror ju även att de funkar. Fast han har haft svårt att somna. Men vet inte om det var den eller tillfällighet, men inga eksem.
  • LokesMammi
    Kavat skrev 2011-07-10 20:44:46 följande:
    Det är ofta vete i (glukossirap, druvsocker om man inte tål det). Scans är från majs. Så många utav deras skinkor och bacon vet jag funkar.
    Frågade Lokes läkare om glukossirap o druvsocker om jag skulle vara försiktig med, men det var inget hon visste om så det behövde jag inte............... :/
    Loke 11/1-11
  • Kavat
    LokesMammi skrev 2011-07-10 20:49:14 följande:
    Frågade Lokes läkare om glukossirap o druvsocker om jag skulle vara försiktig med, men det var inget hon visste om så det behövde jag inte............... :/
    Det beror ju på hur känslig man är. Min son får små miniblåsor på större delen av benen av lite glukossirap (som är vete/majsbaserad) t.ex så i hans fall är det jätte tydligt att han inte tål det.

Sen får han även klåda, diarre, blir allmänt hispig och upp och ner i humöret och kan vakna och kissa på sig.
    När han åt 2 msk sylt med veteglukossirap så höll eksemen i sig en vecka...

Men det verkar onekligen som att de flesta som är allergiska mot vete här i tråden inte kan äta glukossirap av vete.
  • LokesMammi
    Kavat skrev 2011-07-10 20:59:44 följande:
    Det beror ju på hur känslig man är. Min son får små miniblåsor på större delen av benen av lite glukossirap (som är vete/majsbaserad) t.ex så i hans fall är det jätte tydligt att han inte tål det.

Sen får han även klåda, diarre, blir allmänt hispig och upp och ner i humöret och kan vakna och kissa på sig.
    När han åt 2 msk sylt med veteglukossirap så höll eksemen i sig en vecka...

Men det verkar onekligen som att de flesta som är allergiska mot vete här i tråden inte kan äta glukossirap av vete.
    Får se sen när han börjar äta vad han tål o inte tål.
    Sitter o funderar på om dietetisten sa att jag kan äta duruvetemjöl....men är inte det sädesslag det med? Borde inte Loke klara av. Hon sa även att jag kan äta cornflakes men inte kelloggs. De andra märkena går bra, men det är korn i alla.....tål man inte veta, havre o råg tål man väl inte korn o malt?!?!?!?!?!?
    Loke 11/1-11
  • t0va
    LokesMammi skrev 2011-07-10 21:11:58 följande:
    Får se sen när han börjar äta vad han tål o inte tål.
    Sitter o funderar på om dietetisten sa att jag kan äta duruvetemjöl....men är inte det sädesslag det med? Borde inte Loke klara av. Hon sa även att jag kan äta cornflakes men inte kelloggs. De andra märkena går bra, men det är korn i alla.....tål man inte veta, havre o råg tål man väl inte korn o malt?!?!?!?!?!?
    det är inte korn i alla, tror det är änglamarks som är utan. Vi köpte en special från allergihyllan åt sonen, var snordyr och hittade sen änglamarks som funkar. Han äter utan allt. 
  • LokesMammi
    t0va skrev 2011-07-10 22:01:07 följande:
    det är inte korn i alla, tror det är änglamarks som är utan. Vi köpte en special från allergihyllan åt sonen, var snordyr och hittade sen änglamarks som funkar. Han äter utan allt. 
    Inte hittat änglamarks. vilka affärer finns den i?
    Loke 11/1-11
  • LokesMammi
    Miralicia skrev 2011-07-10 22:26:49 följande:
    Änglamark är Coops egna ekologiska märke
    Ah. Ok! =)
    Loke 11/1-11