• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • t0va
    LokesMammi skrev 2011-07-10 22:17:39 följande:
    Inte hittat änglamarks. vilka affärer finns den i?
    Coop som de andra skriver, vi letade också massor just coop handlar vi aldrig på, men så råkade vi hamna på en liten butik i stan och jag kollade av ren nyfikenhet och där fanns det :) 

Var samma med Teff tror jag, fanns bara på coop också. Blir endel åkande för att få med allt.  
  • Tibell
    Kavat skrev 2011-07-10 20:48:44 följande:
    Gbs filur funkade för min mellan tror jag. Men det står ju att deras glassar kan innehålla spår av mjölk, nötter mm har jag för mig...? Men det är inget fejksocker= vete i den.

Har du provat TRIUMFS isglass Kalas hallon/kola? Jag tror ju även att de funkar. Fast han har haft svårt att somna. Men vet inte om det var den eller tillfällighet, men inga eksem.
    Nej vi har inte testat någon annan glass. Swipper ( eller vad den nu heter ) verkar funka så vi får nog hålla oss till den..

Spår av mjölk funkar inte...
  • honeybunches

Angående glass; jag bor ju i Finland och en av sommarens glassnyheter var denna: www.ingman.fi/index.php&group_id=45&page=127&action=show_product_details& Kanske ni skulle kunna höra med era lokala butiker om att ta in den? (Finns även i större förpackningar) www.ingman.fi/index.php&group_id=45&page=127&action=show_product_details&

Det är ett tag sen jag har skrivit här nu, men jag läser nog ännu. Solig På våren gjorde vi en mjölkbelastning på sjukhuset, men grabben reagerade direkt. Vetebelastning gjordes 16.6, och han tål det nu!! Han fick ingen reaktion på sjukhuset så jag fortsatte hemma, och INGENTING. Det är en sån otrolig lättnad att kunna gå in till en butik och köpa vanligt vetebröd. Helt otroligt. Aleksi är 2 år och 5 månader nu. Läkaren menade att vi får testa råg hemma senare i sommar, och så tar vi ägg på sjukhuset i höst. Äppel har han tidigare reagerat starkt på, men vi testade ekologiska Royal Gala äppel, och dom funkade hur bra som helst. Det känns så himla skönt att det går framåt lite grann! Speciellt det att han klarar av vete nu underlättar ju så himla mycket!

• mithrandil

Kavat: Vi har varit hos mamma i gbg i helgen. Ska ge oss hemåt här idag.
    Vad gör ni? Tänkte vi kanske skulle svänga förbi på vägen hem?

Har också hittat det brödet du pratade om. Faktiskt riktigt gott! Det var nog mest i miralicias blogg jag kikat och blivit avskräckt över brödet som tar typ 4 dagar att göra.  Men ska prova göra en tefflimpa, köpt hem alla ingredienser.

till frukost och kvällsmat äter han välling gjord på bovete och risdryck, försökt ge honom flingor och liknande men då äter han de bara torra och äckliga. mellanmål på fm, äpple, mellanmålet på em kanske jag även får i honom ett tort risbröd till frukten. Sen äter han lunch och middag då. enbart fläskkött i dess olika varianter och ris, potatis eller majspasta. Hemskt enformigt.

Alrro: Tack, men jag tror inte havrefunkar. Iaf gör inte havremjölken det på alexander. Han har varit kass ända sen vi provade och det är nog uppåt 14dagar sen nu.

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Tillalamm

Blir bara så trött. Lillemans allergier blir bara värre och värre och jag vet inte vad jag ska göra. Han reagerar på mjölk, nötter, gluten, ägg, ris, bovete, hallon, morot och äpple. Nu har han också börjat reagera på potatis (han har fått det varje dag på dagis i fyra månader). Alltså verkar det som att han börjar reagera om han får viss mat i för stor utsträckning.

Suck. Vet inte hur jag ska göra nu. Snart tål han ju ingenting!

• The Luckiest
    Kavat skrev 2011-07-10 20:44:46 följande:
    Det är ofta vete i (glukossirap, druvsocker om man inte tål det). Scans är från majs. Så många utav deras skinkor och bacon vet jag funkar.
    Tack! Hur vet man om det är vete i glukossiprapen eller druvsockret då? Hon tål ju majs eller är det alltid en blandning ev dem?
  • Tibell

Sumofru : usch vad jobbigt :( vad får han för reaktioner ?

Mithrandil : Bella mår som allra bäst om vi håller oss inomhus. Nu får hon både aerius och avamys men näsan rinner så fort vi går ut.. Men hoppas snart hon får full effekt av medicinen ändå, kanske tar ett tag ? Ögonen blir inte lika svullna och irriterade sen hon fick avamyset i allafall. Hennes läkare sa att den kunde ha effekt där med och det hade den bevisligen
    Magen funkar tipp topp så länge hon får neocate och vi är super super noga med smulor osv

Och dina hulliganer ??

• Tillalamm
    Tibell skrev 2011-07-11 11:42:33 följande:
    Sumofru : usch vad jobbigt :( vad får han för reaktioner ?

Mithrandil : Bella mår som allra bäst om vi håller oss inomhus. Nu får hon både aerius och avamys men näsan rinner så fort vi går ut.. Men hoppas snart hon får full effekt av medicinen ändå, kanske tar ett tag ? Ögonen blir inte lika svullna och irriterade sen hon fick avamyset i allafall. Hennes läkare sa att den kunde ha effekt där med och det hade den bevisligen
    Magen funkar tipp topp så länge hon får neocate och vi är super super noga med smulor osv

Och dina hulliganer ??
    Främst får han eksem runt munnen och under ögonen. Med vissa saker (ex vete och mjölk) får han även påverkan på humöret och sover dåligt. Men med det mesta får han som sagt bara eksem i ansiktet. Hans kost blir ju så extremt snäv så jag har funderat på att ge honom i allafall det som bara ger eksemen, men jag vet inte.
  • Tanja f

Hej, blir så irriterad! GB lanserar en ny sort av glassen Twister och det var jättenära att min 4-åring började äta på den tills vi reagerade att den var lite annorlunda än den vanliga Twister. Läste på förpackningen och den nya sorten innehöll mjölk. Det är väldigt lätt att ta fel Dottern är väldigt allergisk mot mjölk, men den vanliga Twister går bra.