• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Jasusu

Glömde ju kanelbullarna...oj vad glada barnen var när de fick äta bullar!
    Ok de ser inte ut som "vanliga" kanelbullar,men de är tydligen lika goda ;)

• t0va
    Maddisen80 skrev 2011-07-12 11:46:05 följande:
    Hej okis för fk sa att jag skulle ta enkäten med handikappsersättning men de stämde ju inte, men jag fick avslag ändå
    Men vårdbidrag kan man bara få för barn, inte för vuxna så för dig är det handikappersättning som gäller och det kan vara jättesvårt att få något alls. Har man andra funktionshinder än allergi så ska man skriva upp det med, för allt som gör att man får merkostnader ökar chansen att man får ut något alls. 
  • t0va
    YayasMami skrev 2011-07-12 10:45:59 följande:
    Jag tänkte lämna in ansökan om VB för min son idag, han har komjölksprotein och äggallergi men även mycket eksem.
    Jag tänkte be om lite tips så jag inte glömmer bort något
    Kan man tex ta med kostnaderna för Mildison och Miniderm som merkostnader?
    Har jag missat något om jag skriver i mertid för dammsuga efter maten så han inte får i sig något, smörja eksem, åka och handla långt, läsa innehållsförteckningar?
    Jag tänker även vara hemma med sonen pga allergin, han skulle egentligen börjat dagis nu men man hör ju ofta om hur allergiska barn får i sig mat de inte tål på dagis. Kan det räknas in eller anser de att det är ett val jag själv tagit outgrundat?
    Vi misstänker mer allgeriger, bla banan så vi ger honom mest samma mat för att inte riskera något.
    ta med ALLT du kan inte skriva förmycket egentligen när det gäller FK. Har ni speciella tallrikar, bestik, grytor osv. till det allergiska barnet så skriv upp det också, jag har inte sökt vårdbidrag men hjälpt en vän med att skriva handikappersättningsansökan och det gick bättre andra gången när vi skrev upp varenda liten sak som ökade hennes kostnader jämfört med en "frisk" person. 

Extra tid för att laga specialmat har du det?  
  • Maddisen80
    t0va skrev 2011-07-12 12:55:45 följande:
    Men vårdbidrag kan man bara få för barn, inte för vuxna så för dig är det handikappersättning som gäller och det kan vara jättesvårt att få något alls. Har man andra funktionshinder än allergi så ska man skriva upp det med, för allt som gör att man får merkostnader ökar chansen att man får ut något alls. 
    Hej jo men jag skrev ju upp alla funktionshinder med + allergin men blev nekad ändå
  • t0va
    Maddisen80 skrev 2011-07-12 17:55:00 följande:
    Hej jo men jag skrev ju upp alla funktionshinder med + allergin men blev nekad ändå
    jo, det är som sagt jättesvårt att få ersättning idag, jag har vänner som knappt kan röra sig själva och har höga kostnader pga. att de behöver specialmat, specialkläder, hjälpmedel de måste köpa själva osv. och de får bara ut en pytteliten summa mot vad de lägger ut. 

Vet att det har funnits ett litet företag som erbjudt sig att hjälpa folk att skriva ansökan om handikappersättning mot att när man får bidraget så tar de en viss summa men får man avslag så kostar det inget alls. Kan se ifall jag hittar dem. Är en nätvän till mig som startade upp den firman.  
  • Ela

Någon som har erfarenhet av köldeksem? Min äldsta dotter som vi - tror - inte har några födoämnesallergier reagerar plötsligt väldigt kraftigt på kyla + fukt. Under en period när hon var ca 1,5 - 2,5 år var hon känslig och fick eksem på händer och kinder på hösten och under solskyddskläder vid bad på sommaren. Sedan har hon varit problemfri i ungefär i ett år men nu i sommar är det tillbaka och det blir värre för var dag. Förra veckan var det bara lite eksem under solskyddskläderna som tidigare. Igår badadde vi inte men hon fick ändå en massa utslag som liknade insektsbett på benen (hon var barbent och vi var ute). Idag efter en cykeltur kom utslagen på armarna (hon hade linne på sig) också och efter ett bad utomhus såg hon ut så här (ursäkta en otrevlig bild men ni har nog sett de flesta typer av utslag).

Det kliar inte och hon är helt obesvärad. Jag pratade med vårdguiden och de rekommenderade en läkarkontakt eftersom det kan vara att hon är överkänslig mot något annat som gör att hon reagerar så här kraftigt helt plötsligt. Men då undrar man ju givetvis vad det kan vara. Några tankar?

Suck. Det känns som att den här sommaren verkar gå i allergins tecken. Från att inte ha några allergier i familjen verkar plötsligt alla tre barnen vara allergiska...
    Så mycket bättre...
  • ViFrånLandet

Ela: usch då, stackaren! Fast skönt hon inte är besvärad iaf! Jag skulle dock åkt in med henne, dels för att få något mot det (aerius? betapred?) men också för att få det dokumenterat för framtiden... Och så se till att det blir utrett såklart.

• Maddisen80
    t0va skrev 2011-07-12 20:18:00 följande:
    jo, det är som sagt jättesvårt att få ersättning idag, jag har vänner som knappt kan röra sig själva och har höga kostnader pga. att de behöver specialmat, specialkläder, hjälpmedel de måste köpa själva osv. och de får bara ut en pytteliten summa mot vad de lägger ut. 

Vet att det har funnits ett litet företag som erbjudt sig att hjälpa folk att skriva ansökan om handikappersättning mot att när man får bidraget så tar de en viss summa men får man avslag så kostar det inget alls. Kan se ifall jag hittar dem. Är en nätvän till mig som startade upp den firman.  
    Hej  jo dietisten sa att de är jättesvårt att få ersättning  pågrund av allergi ,handikapp mm
  • mithrandil

älsklingen: Blir ingen riktig reda på nånting med mina barn just nu.
    Men nu har jag iaf kommit på vad det beror på.
    Vi var hos barnens pappa i förrgår och alexander fick smörgås med vanligt smör och ost på. Alexanders kompis var dessutom så pass generös att han matade amanda.
    Andreas har inte förstått alls vad de får eller inte får äta. Hade handlat massa jättebra glutenfria produkter, det värsta var ju bara att allt innehöll vetestärkelse och massa baljväxter eller sojasläktingar.
    Ska ta med honom till affären nästa gång vi är lediga samtidigt och skriva en lista på saker de inte får äta.

skönt att det går bättre för bella iaf! Magen är ju fint. Men hur går det för tilde?
    Äter hon sädesslagsfritt nu?

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • IdaVi
    Ela: Vilken läskig bild! Min systerdotter är köldallergisk men jag tror hennes utslag blir mer som små prickar. Men man kanske kan reagera olika?

Idag var vi med sonen på barnmottagningen och gjorde pricktester (gluten, laktos, ägg, vete om jag minns rätt). Men han reagerade inte på testerna. Ska tillbaka på måndag och få ett "grötomslag" som ska sitta till torsdagen. Nån mer som gjort det och fått utslag på det testet men inte pricktestet?  
    ~ Ida 21/10-08 & Ville 28/10-10 ~