• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Miralicia
    Tanja f skrev 2011-07-11 15:53:43 följande:
    Hej, blir så irriterad! GB lanserar en ny sort av glassen Twister och det var jättenära att min 4-åring började äta på den tills vi reagerade att den var lite annorlunda än den vanliga Twister. Läste på förpackningen och den nya sorten innehöll mjölk. Det är väldigt lätt att ta fel Dottern är väldigt allergisk mot mjölk, men den vanliga Twister går bra.
    Den gamla innehåller också mjölk. Aromen innehåller mjölk och har alltid gjort. så vitt jag kan komma ihåg.
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • tes 75
    Tibell skrev 2011-07-09 23:16:22 följande:

Cars islgass från triumfglass. Visst borde den funka ?
    Men det är något i den som gör att Bella vaknar och är ledsen på kvällarna.. Testat 3 ggr nu så något måste det vara ??

den innehåller väl både ananas & jordgubbe? kan ju vara nåt av det. 
  • Tanja f

Miraclia: Jag känner till att det står att den innehåller mjölk i aromen, men det är nåt helt annat när det är skummjölk i hela glassen. Min dotter är väldigt känslig för mjölk (har även kontaktallergi av mjölk) och hon har ätit vanlig twister väldigt många gånger utan att reagera. Jag tycker att det är dåligt att det är så lätt att förväxla dem.

• Maddisen80

Hej jag är inlagd på psykakuten ,jag fick skriva upp allt jag inte tål  de är rätt mycket eftersom jag har ibs med

• YayasMami

Jag tänkte lämna in ansökan om VB för min son idag, han har komjölksprotein och äggallergi men även mycket eksem.
    Jag tänkte be om lite tips så jag inte glömmer bort något
    Kan man tex ta med kostnaderna för Mildison och Miniderm som merkostnader?
    Har jag missat något om jag skriver i mertid för dammsuga efter maten så han inte får i sig något, smörja eksem, åka och handla långt, läsa innehållsförteckningar?
    Jag tänker även vara hemma med sonen pga allergin, han skulle egentligen börjat dagis nu men man hör ju ofta om hur allergiska barn får i sig mat de inte tål på dagis. Kan det räknas in eller anser de att det är ett val jag själv tagit outgrundat?
    Vi misstänker mer allgeriger, bla banan så vi ger honom mest samma mat för att inte riskera något.

• Maddisen80
    YayasMami skrev 2011-07-12 11:42:22 följande:
    Javisst, det är FK du kontaktar
    Hej okis för fk sa att jag skulle ta enkäten med handikappsersättning men de stämde ju inte, men jag fick avslag ändå
  • YayasMami
    Maddisen80 skrev 2011-07-12 11:46:05 följande:
    Hej okis för fk sa att jag skulle ta enkäten med handikappsersättning men de stämde ju inte, men jag fick avslag ändå
    Förstår inte riktigt?
    Man kan ju såklart få avslag, vissa får och andra inte. Det är konstigt det där.
  • Jasusu

När jag skulle göra korvbröd mm så letade jag runt på nätet efter bra recept.
    Hittade då följande sida : http://majas-allergirecept.blogspot.com/2011_04_01_archive.html

Hennes recept är enkla och barnen älskar allt jag har provbakat.
    Korvbröd o hamburgebröden en klar hit! Har även provat frallor som barnen tyckt varit super goa
    Kladdkakan älskar de.

Jag är inte duktig på att baka,men jag tycker att hennes recept är enkla att tyda och resultaten blir väldigt bra!
    Det är viktigt att arbeta degarna väl. Jag har klarat mig på elvisp med degkrokar,men det finns ju bättre maskiner för degknådning ;)