• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • mithrandil

Behöver er hjälp!
    Alexander och Amanda äter nu utan mjölk, ägg och kyckling, soja och baljväxter + släktingar, samtliga sädesslag, fisk och nötter. Är helt säker på att de kan äta en del utav det, men frågan är ju vad.

Känner att jag inte kan vänta med att börja ge något utav det tills vi ska till dietisten, iaf inte till alexander eftersom jag inte får i honom någon ersättning. vad ska jag börja med att föra in?

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Ela

ViFrånLandet - Jag var till VC med dottern idag och vi fick remiss till hudläkare och Clarityn utskrivet. Idag har hon fått utslag så fort vi varit utomhus (om än inte på långa vägar så ilskna som igår efter badet) så det känns som att det blir värre och värre.

Lena - Ja, det ser verkligen otäckt ut och det är obegripligt (men tur!) att hon är helt oberörd. Skönt att pricktestet inte gav utslag samtidigt som det ju är frustrerande att man vet att det kan visa felaktigt negativt.

Så mycket bättre...
  • Allrona

Mithrandil - kommer inte ihåg vad de tydligt har reagerat på tidigare men mjölk och ägg är väl klara allergier? Och sädesslagen också väl? Vilket är mest troligt att de klarar? För mig känns det ju som att kyckling är det minst allergena och då testa med majskyckling eftersom de tål majs. Men å andra sidan underlättar ju inte kycklingen speciellt mycket så därför är det kanske bättre att börja med något som gör att matalternativen kan öka mer. Nån sojasläkting kanske i så fall, typ guar som väl finns i ganska mycket naturligt glutenfria produkter. Eller om du inte är säker på havre så kan ju även det underlätta en del att kunna äta.

• Kavat
    mithrandil skrev 2011-07-13 23:13:00 följande:
    Behöver er hjälp!
    Alexander och Amanda äter nu utan mjölk, ägg och kyckling, soja och baljväxter + släktingar, samtliga sädesslag, fisk och nötter. Är helt säker på att de kan äta en del utav det, men frågan är ju vad.

Känner att jag inte kan vänta med att börja ge något utav det tills vi ska till dietisten, iaf inte till alexander eftersom jag inte får i honom någon ersättning. vad ska jag börja med att föra in?
    Kyckling tål de med största sannorlikhet. Men tillför väl egentligen inte så mycket ur näringssynpunkt...

Sen vete katten.

Fisk?

Du måste nog gå på vad du tror själv är troligast att de tål och vad som du anser tillför mest i deras kost.
    Har du märkt klockren och tydlig reaktion på något så ska du absolut inte försöka med det.

Nötter ska inte barn under 3 år äta ändå...

Om jag tar ett exempel med mina barn så är ägg det vi behöver minst för mellan är superallergisk mot det, det vet vi så det känns idiotiskt att hantera det här hemma och riskera något. Lagar mat med det gör jag ju ändå inte för då kan vi inte äta samma. Så i mitt fall så är ägg det vi sist kommer testa (om inte äggallergin växer bort enligt test innan förstås.)

Sädesslag är samma sak. Mellan reagerar på kontakt och jag äter inte. Dottern är allergisk och ja, vi kommer ändå inte laga med det så nje, det tillför inget i vårt hushåll.

Mjölk och soja är ju vettigare ur proteinsynpunkt. Sojasläktingarna för att det blir lättarer att hitta bröd, kakor, kex osv. Så tänker jag. Sen är ju liten superkänslig mot både fisk och mjölk så det kommer inte han få på länge misstänker jag. Men de andra när det funkar.

Så ur näringssynpunkt(praktighetssynpunkt (enligt min åsikt)
    Fisk
    Sojasläktingar
    Baljväxter
    Mjölk (inte på Amanda då..)
    Kyckling - men eftersom de troligast tål det kanske det är lättast att prova först så vet du att det funkar.

Ägg har ni väl märkt reaktion  på så det är väl redan ute ur leken?
    Sädesslag har ni väl märkt reaktion  på så det är väl redan ute ur leken?
  • mithrandil
    Allrona skrev 2011-07-13 23:39:57 följande:
    Mithrandil - kommer inte ihåg vad de tydligt har reagerat på tidigare men mjölk och ägg är väl klara allergier? Och sädesslagen också väl? Vilket är mest troligt att de klarar? För mig känns det ju som att kyckling är det minst allergena och då testa med majskyckling eftersom de tål majs. Men å andra sidan underlättar ju inte kycklingen speciellt mycket så därför är det kanske bättre att börja med något som gör att matalternativen kan öka mer. Nån sojasläkting kanske i så fall, typ guar som väl finns i ganska mycket naturligt glutenfria produkter. Eller om du inte är säker på havre så kan ju även det underlätta en del att kunna äta.
    Amanda har vi egentligen bara tydliga reaktioner på mjölk och vete, liten reaktion på ren havre så det avvaktar vi nog med ett tag till. Råg och korn har hon aldrig provat. När hon var 6mån fick hon diarre vid 3 tillfällen efter att ha ätit en barnmatsburk som innehöll spår av ägg så jag gissar på att ägg finns på hennes lista också.

Alexander reagerar luftburet på ägg och vete är färdigt även för honom. Han blev superdålig av oatlys produkter och det tog bra länge innan han blev okej i magen igen efter det. Jag tror mjölk funkar för honom, han har ju tidigare druckit mjölk som dryck utan att bli alltför dålig och i hans fall skulle just mjölk och den typ av produkter hjälpa oerhört eftersom han inte vill ha tex flingor och så utan yogurt. Kanske kan testa ge honom laktosfri mjölk? Hur mycket ger jag? Tänker mig ett helt glas faktiskt, eftersom jag är nästintill 100% säker att det är okej och för att jag vet att han inte kommer få nån allvarlig reaktion.

Men som du skriver. Soja och baljväxtsläktingar skulle man ju vilja få in. Då kan man ju hitta bröd och allt möjligt.

Kavat: tack för enkel och förståelig förklaring. Du får det alltid att gå in på ett bra sätt.
    då satsar jag på mjölk för alex nu i dagarna. Efter det soja släktingar, fisk och kyckling.

Som du skriver. Ägg, sädesslag och nötter klarar vi oss utan. Och mjölk för amanda då givetvis.
    Hon fick sugit på en liten ostbit herromdagen hos pappa och blev superdålig så den allergin är inte borta på långa vägar ännu.

En fråga.. om de klarar att äta tex ärtor, vet man då att de klarar alla baljväxter?
    Eller om de klarar tex sojamjöl, klarar de då all typ av soja och alla dess släktingar?
  • mithrandil

Fick brev från allergimott, det nya glutenprovet som togs var också utan anm. Men läkaren skriver att hon ändå anser att alexander ska äta kost fri från gluten och att jag skulle kontakta varberg för en dietistkontakt. Kan man inte prata med Amandas dietist eller måste jag ha en ny remiss?

• tes 75
    tes 75 skrev 2011-06-23 07:32:11 följande:
    Kavat skrev 2011-06-22 21:25:16 följande:
    Usch då...

Egentligen så tror jag inte kroppen behöver kolhydrater alls nästan. Alltså det går ju att äta lchf och de mår ju oftast väldigt bra. Inte för att det kanske är en sådan stor tröst just nu kanske, men men..

Min kille hade ju diarrér och var vädligt lös men av någon anledning blev det bättre när han blev runt 2 och av med blöjan. Fråga mig inte varför. Hoppas att det blir bättre, något måste ni ju kunna få till hjälp. Kram!
    tack för kramar... och ja, man kan säkerligen leva fullgott utan kolhydrater, men det lilla extra goda i livet går ju bort rätt hårt. jag minns vad jag led av att inte kunna äta bakverk med ägg i när jag var liten, & tänker på hur trist det kommer vara för mina ungar att aldrig kunna mumsa loss på nåt kalas. alltid bara äta smuliga rismuffins & torra riskakor

nån som provat att göra glass på rismjölk + rapsolja i glassmaskin? hemgjorrd glass med kokosgrädde har jag lyckats göra med ok resultat, men kokosmjölk är också på vår allergilista numer.
    voila! glass gjord på enbart ris: http://knasigmat.blogspot.com/2011/07/risglass.html
  • Sousafon

Hej!

Jag har en liten fråga angående min dotter, 18 månader. HOn har inte visat några tydliga tecken på att vara allergisk, men vi är mycket uppmärksamma, eftersom sonen är allergisk mot ägg, nötter mm. Dottern verkar må bra, men det som oroar mig är att hon har gått upp lite i vikt (ca 0,5 kg på ett halvår). På längden växer hon dock bra. I kombination med detta har hon nästan alltid lösa avföringar som luktar illa. Sådan var sonen också i hennes ålder, och så visade han ju sig senare vara allergisk mot ägg. Dottern verkar inte reagera på ägg och äter det väldigt lite, så det borde inte vara det hon reagerar på. Hon äter inte massor med bröd och pasta, utan äter ganska "GI" om hon själv får välja. Ganska mycket baljväxter också.

Läkaren på 18-månaderskontrollen var inte så orolig, utan sade att vi skulle avvakta i tre månader. Ska man insistera på att detta kollas tidigare? Vad kan hon reagera på?

• 2små2stora
    Sousafon skrev 2011-07-15 20:23:38 följande:
    Hej!

Jag har en liten fråga angående min dotter, 18 månader. HOn har inte visat några tydliga tecken på att vara allergisk, men vi är mycket uppmärksamma, eftersom sonen är allergisk mot ägg, nötter mm. Dottern verkar må bra, men det som oroar mig är att hon har gått upp lite i vikt (ca 0,5 kg på ett halvår). På längden växer hon dock bra. I kombination med detta har hon nästan alltid lösa avföringar som luktar illa. Sådan var sonen också i hennes ålder, och så visade han ju sig senare vara allergisk mot ägg. Dottern verkar inte reagera på ägg och äter det väldigt lite, så det borde inte vara det hon reagerar på. Hon äter inte massor med bröd och pasta, utan äter ganska "GI" om hon själv får välja. Ganska mycket baljväxter också.

Läkaren på 18-månaderskontrollen var inte så orolig, utan sade att vi skulle avvakta i tre månader. Ska man insistera på att detta kollas tidigare? Vad kan hon reagera på?

Skulle gissa på baljväxterna
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~