• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Sousafon
    2små2stora skrev 2011-07-15 20:25:50 följande:
    Skulle gissa på baljväxterna
    Ja, kanske är det så. Men hon älskar dem verkligen. Och sonen verkar inte reagera på det. Usch, jag hoppas så att hon ska slippa allergier...
  • SmillaMilla

Hej! Behöver lite råd så här på morgonen. Har en dotter som bland annat har allergi mot myggor. Hon äter dagligen stora doser allergimedicin (mot annat). Men efter gårdagens kantarell plockning. Har hon fått två myggbett på ögonlocken. Igår fick hon en betapred, men ögat är nu på morgonen fortfarande svullet, hon får upp ögonlocken liiiite. Bör jag ge den stora dosen betapred, eller bara en till, avvakta eller söka vård? Såååå svårt att avgöra ju! Är det farligt mot ögat när det sväller upp? Kan ögat skadas?

• Allrona

Sousafon - när jag läser det du skriver tänker jag att dottern kanske väljer bort pasta och bröd av en anledning? Många här i allergitrådarna har ju sett att deras barn väljer bort saker ur kosten som det senare visar sig att de är allergiska mot. Min dotter gjorde så först med vanlig välling då hon var mjölkallergisk, sen slutade hon dricka den mjölkfria vällingen och det visade sig att hon var allergisk även mot den (sojalecitin). Så kanske mår din dotter dåligt av sädesslag?

• Miralicia
    Sousafon skrev 2011-07-15 20:23:38 följande:
    Hej!

Jag har en liten fråga angående min dotter, 18 månader. HOn har inte visat några tydliga tecken på att vara allergisk, men vi är mycket uppmärksamma, eftersom sonen är allergisk mot ägg, nötter mm. Dottern verkar må bra, men det som oroar mig är att hon har gått upp lite i vikt (ca 0,5 kg på ett halvår). På längden växer hon dock bra. I kombination med detta har hon nästan alltid lösa avföringar som luktar illa. Sådan var sonen också i hennes ålder, och så visade han ju sig senare vara allergisk mot ägg. Dottern verkar inte reagera på ägg och äter det väldigt lite, så det borde inte vara det hon reagerar på. Hon äter inte massor med bröd och pasta, utan äter ganska "GI" om hon själv får välja. Ganska mycket baljväxter också.

Läkaren på 18-månaderskontrollen var inte så orolig, utan sade att vi skulle avvakta i tre månader. Ska man insistera på att detta kollas tidigare? Vad kan hon reagera på?

Man kan ju bli lite dan i magen av mycket baljväxter även utan att det handlar om någon allergi, så om det inte finns några andra symtom skulle nog jag avvakta och inte börja tänka allergi det första jag gör (även om jag occkså är allergimamma till multiallergiker). Baljväxter innehåller ju lite gasbildande ämnen som kan bidra till att det luktar illa. Man kan ju minska dessa när man kokar själv genom att efter blötläggningen skölja noga och därefter ge ett uppkok i nytt vatten, sen häller man av det och fyller på nytt vatten och kokar upp. Ev kan man om man vill byta vatten ytterligare en gång innan man låter bönorna etc koka klart. Då häller man bort mkt av de gasbildande ämnena.

Vad gäller längd och vikt så går det ju ofta lite i perioder, att ett tag lägger de iväg på längden och står mer still i vikten för att senare öka mer på vikten och mindre på längden. Växer de på längden så får de i sig det de behöver. Sen går ju (och ska gå) viktökningen betydligt långsammare under andra levnadsåret än under första.
    Hur ligger hon till på kurvorna i övrigt och inte bara skillnaden mellan förra vägningen/mätningen och den senaste? Titta inte bara på BVC:s kurvor utan jämför också gärna med WHOs kurvor. Hur ser ni föräldrar ut - "långa-smala"/"korta-breda" etc sånt kan ockå påverka. En del är "gjorda" för att följa övre kurvan på längden men nedre på vikten tex. Kurvorna är ju ett medelvvärde där majoriteten av barnen ligger inom, men bara för det måste inte alla exakt följa mittenlinjen utan alla har sin individuella kurva inom det. Sen gissningsvis så har hon förmodligen blivit lite mer aktiv än vid förra mätningen (går, springer etc) och då brukar viktökningen bli lite mindre eftersom de gör av med mer energi  - sånt kan också påverka och när de dessutom växer på längden så går energin till det snarare än att lägga på vikten. Har ni tex ammat innan och slutat under den här perioden så brukar de också kunna ha en liten dipp i viktuppgången strax efter avslut. Har hon varit sjuk kan det också påverka. Det finns rätt många faktorer som kan inverka om man tar ett helhetsperspektiv på barnet och inte bara fokuserar på siffror och kurvor. Så vad gäller vikten skulle inte jag hetsa upp mig för mycket så länge som barnet verkar må bra eller om man märker att den nedåtgående trenden fortsätter. Tre månader kan i mitt tycke vara rätt lagom för att ta en ny vikt och längd. Ska ni göra det tidigare så kan det nog bara bli en stress för er "att nu måste vi se till att hon snabbt lägger på sig och ökar i vikt" så att ni då börjar truga med extra mat "en tugga till, en tugga till" och sån stress lägger barn ofta märke till så att det snarast kan få omvänd effekt och leda till en negativ spiral. Så länge som ni inte ärker att hon verkar må dåligt på annat sätt tycker jag att ni ska ta det lite lugnt och fortsätta som vanligt och bara avvakta tre månader som läkaren föreslog.
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Maddisen80

När jag låg inne på psyk kom hem i onsdags då hade jag sagt att jag iinte tål mjölkprotein eller vete, då gav de mig en chokladpudding med skummmjölk i så jag gav den till en annan patient .

• Sousafon
    Maddisen80 skrev 2011-07-16 18:45:31 följande:
    När jag låg inne på psyk kom hem i onsdags då hade jag sagt att jag iinte tål mjölkprotein eller vete, då gav de mig en chokladpudding med skummmjölk i så jag gav den till en annan patient .
    Det lät inte så genomtänkt av dem... Hoppas att du mår bättre nu.
  • Maddisen80
    Sousafon skrev 2011-07-16 19:46:49 följande:
    Det lät inte så genomtänkt av dem... Hoppas att du mår bättre nu.
    Jo jag mår lite bättre ska träffa en ssk på psyk på tisdag hon är underbar-

Nä de var inte så genomtänkt av dem :(
  • Sousafon
    Allrona skrev 2011-07-16 11:08:07 följande:
    Sousafon - när jag läser det du skriver tänker jag att dottern kanske väljer bort pasta och bröd av en anledning? Många här i allergitrådarna har ju sett att deras barn väljer bort saker ur kosten som det senare visar sig att de är allergiska mot. Min dotter gjorde så först med vanlig välling då hon var mjölkallergisk, sen slutade hon dricka den mjölkfria vällingen och det visade sig att hon var allergisk även mot den (sojalecitin). Så kanske mår din dotter dåligt av sädesslag?
    Ja, det var lite så jag tänkte. Men hon kan äta en hel del pasta ibland och verkar inte reagera särskilt (utom på de sätt jag skrev, men det har inte gått att koppla till att hon har ätit sädesslag). Vi får väl avvakta och se. Om det är så att hon mår dåligt av sädesslag blir reaktionerna kanske tydligare efterhand.
  • Sousafon
    Miralicia skrev 2011-07-16 11:17:53 följande:
    Man kan ju bli lite dan i magen av mycket baljväxter även utan att det handlar om någon allergi, så om det inte finns några andra symtom skulle nog jag avvakta och inte börja tänka allergi det första jag gör (även om jag occkså är allergimamma till multiallergiker). Baljväxter innehåller ju lite gasbildande ämnen som kan bidra till att det luktar illa. Man kan ju minska dessa när man kokar själv genom att efter blötläggningen skölja noga och därefter ge ett uppkok i nytt vatten, sen häller man av det och fyller på nytt vatten och kokar upp. Ev kan man om man vill byta vatten ytterligare en gång innan man låter bönorna etc koka klart. Då häller man bort mkt av de gasbildande ämnena.

Vad gäller längd och vikt så går det ju ofta lite i perioder, att ett tag lägger de iväg på längden och står mer still i vikten för att senare öka mer på vikten och mindre på längden. Växer de på längden så får de i sig det de behöver. Sen går ju (och ska gå) viktökningen betydligt långsammare under andra levnadsåret än under första.
    Hur ligger hon till på kurvorna i övrigt och inte bara skillnaden mellan förra vägningen/mätningen och den senaste? Titta inte bara på BVC:s kurvor utan jämför också gärna med WHOs kurvor. Hur ser ni föräldrar ut - "långa-smala"/"korta-breda" etc sånt kan ockå påverka. En del är "gjorda" för att följa övre kurvan på längden men nedre på vikten tex. Kurvorna är ju ett medelvvärde där majoriteten av barnen ligger inom, men bara för det måste inte alla exakt följa mittenlinjen utan alla har sin individuella kurva inom det. Sen gissningsvis så har hon förmodligen blivit lite mer aktiv än vid förra mätningen (går, springer etc) och då brukar viktökningen bli lite mindre eftersom de gör av med mer energi  - sånt kan också påverka och när de dessutom växer på längden så går energin till det snarare än att lägga på vikten. Har ni tex ammat innan och slutat under den här perioden så brukar de också kunna ha en liten dipp i viktuppgången strax efter avslut. Har hon varit sjuk kan det också påverka. Det finns rätt många faktorer som kan inverka om man tar ett helhetsperspektiv på barnet och inte bara fokuserar på siffror och kurvor. Så vad gäller vikten skulle inte jag hetsa upp mig för mycket så länge som barnet verkar må bra eller om man märker att den nedåtgående trenden fortsätter. Tre månader kan i mitt tycke vara rätt lagom för att ta en ny vikt och längd. Ska ni göra det tidigare så kan det nog bara bli en stress för er "att nu måste vi se till att hon snabbt lägger på sig och ökar i vikt" så att ni då börjar truga med extra mat "en tugga till, en tugga till" och sån stress lägger barn ofta märke till så att det snarast kan få omvänd effekt och leda till en negativ spiral. Så länge som ni inte ärker att hon verkar må dåligt på annat sätt tycker jag att ni ska ta det lite lugnt och fortsätta som vanligt och bara avvakta tre månader som läkaren föreslog.
    Tack för ditt kloka svar! Ja, vi ska nog avvakta lite. Kanske dra ner på baljväxter och i viss mån kanske övrig fiberrik mat. Och kanske börja koka bönor själv. Jag har blivit lite lat...

Hon hade "bytt kurva" lite vad gäller vikt, men inte vad gäller längden (hon är lång). Och visst, hon rör sig ju massor. Ammar gör hon fortfarande, men äter inte välling, vilket kanske gör att hon inte är så "vällingrund" som vissa i samma ålder är.

Min fyraårige pojke (allergiker) hade dippat lite vad gäller längd, kanske mer värt att oroa sig över... För oroa sig måste man ju!
  • LokesMammi

Jag tycker mycket om punch praliner. Brukar köpa några påsar på ÖB. Har undvikit dom då sonen är mjölkallergisk. Står på påsen, kan innehålla spår av mjölk. Har pratat med barnläkaren o hon sa att JAG kan äta kan innehålla spår av, men inte Loke. Sambon köpte två påsar till mig o mumsa på, läste innehållsförtekningen, står inom parantes vetestärkelse! Suck, går iaf inte då sonen är gluten också! :(

Loke 11/1-11