• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • 2små2stora
    Soffifi skrev 2011-07-19 14:25:03 följande:
    När vi misstänkte nån slags pollenallergi eller så på vår dotter fick vi ögondroppar utskrivna, Chloromycetin.
    Vet inte om det kan vara nåt? 
    Chloromycetin är antibiotika för ögoninflammation
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Kavat
    solstraalen skrev 2011-07-18 19:30:53 följande:
    Min 4åring äter  4-5 påsar movicol varje dag sen 2 veckor ( har innan haft laktulos och forlax utan resultat ), för att tömma hans tarmar efter 4år av harpluttar.

Så nu ska han bajsa löst i ett halvår ca för att tarmen ska få vila upp sig.

Häromdagen bajsade han skogsgrönt!!!
    Allt vatten i toan blev verkligen grönt och bajset var grönt?!?! De enda han åt dagen innan de va pommes å nuggets + kyckling och ris.

Har ni vart med om de?        
    Grönt bajs kan man få vid allergi men jag tror det är minst lika vanligt att de får det vid för mycket laktos (förmjölk t.ex) eller vid förkylning t.ex. Så lurigt att veta orsaken. Det borde försvinna och om det är tillfälligt så är det nog ingen fara.

Annars är ju frågan om det var något knas i den friterade maten som han inte tål?

Hur mår han annars nu på mjölkproteinfritt? Hjälper det något?
  • Kavat
    Allrona skrev 2011-07-19 10:40:48 följande:
    Tänkte igår att nog sjutton måste hon kunna äta delicatoboll, det enda som hon inte tål i den är sojalecitin. Det var det enda som fanns som det fanns en chans att hon skulle kunna äta. Hon åt två eftersom vi var iväg och fikade två gånger. Idag är hon väldigt prickig runt munnen och kliar irriterat hela tiden. Suck! Ändå känns det nästan värt att kunna ge något med sojalecitin ibland. Prickar runt munnen är ju inte så farligt ändå även om de verkar klia lite? Hade hon bara ätit en igår så hade det kanske blivit lite mindre dessutom. Hur tänker ni om sånt? Kan ni känna att det är ok att ge ngt ibland som ger prickar men inga andra symtom? Hon tyckte det var jättegott
    Jag hade gett någon gång om det bara hade blivit lite prickigt och hon inte hade ont av det. Men om hon kliar så så vete katten. Kan du ge aerius eller något så att klådan ger sig?

Ett tips annars, jag har i stort sett alltid med choklad i skötväskan, funkar istället för kaka osv. Det bör väl finnas fler/andra kakor hon inte tål eller är det sojalectin i allt?
  • solstraalen
    Kavat skrev 2011-07-19 20:06:33 följande:
    Grönt bajs kan man få vid allergi men jag tror det är minst lika vanligt att de får det vid för mycket laktos (förmjölk t.ex) eller vid förkylning t.ex. Så lurigt att veta orsaken. Det borde försvinna och om det är tillfälligt så är det nog ingen fara.

Annars är ju frågan om det var något knas i den friterade maten som han inte tål?

Hur mår han annars nu på mjölkproteinfritt? Hjälper det något?

HEj hej
    Det är sååååå svårt å veta om de funkar med mjölkfrikost eftersom han får så pass stor dos av movicol som gör bajset löst..

Nuggets har han ätit masssor av med gånger å ingen förkylning.

Men liksom så pass grönt att de färga av sig på allt vatten  i toan?!?!

Har aldrig vart med om liknande =)       
  • Allrona

Det finns några havrekakor och mariekex annars är det sojalecitin i allt som inte innehåller ngt annat hon reagerar på. hon gillar ingen av de kakorna ngt vidare. Klådan verkade i alla fall ha lagt sig snabbt så jag tror hon får sån igen någon gång vid fika så får vi se om det blir samma sak av bara en.

Choklad utan sojalecitin? Köpte en chokladkaka utan sojalecitin när jag gjorde chokladkalender till henne men den kostade 80 kronor så det är inget man köper så ofta Finns det ngn anan chokladkaka uran sojalecitin så tar jag gärna emot tips

• tes 75
    Allrona skrev 2011-07-19 20:17:31 följande:
    Det finns några havrekakor och mariekex annars är det sojalecitin i allt som inte innehåller ngt annat hon reagerar på. hon gillar ingen av de kakorna ngt vidare. Klådan verkade i alla fall ha lagt sig snabbt så jag tror hon får sån igen någon gång vid fika så får vi se om det blir samma sak av bara en.

Choklad utan sojalecitin? Köpte en chokladkaka utan sojalecitin när jag gjorde chokladkalender till henne men den kostade 80 kronor så det är inget man köper så ofta Finns det ngn anan chokladkaka uran sojalecitin så tar jag gärna emot tips
    Anthon Bergs choklad innehåller rapslecitin, dock spår av nötter & mjölk..
  • LokesMammi

Jag köper Plamil Organics Ekologiska Mjölkfria Choklad.
    Den innehåller: Kakaomassa, rårörsocker, kakaosmör, solroslecitin. Kan innehålla spår av soja.

Barnläkaren sa att jag kan äta "kan innehålla spår av" men inte sonen sen när han börjar äta! Då vet jag inte vad han kan äta för choklad. Ska visst finnas choklad på hemköp. Deras egna eller nåt sånt.....

Loke 11/1-11
  • Allrona

Tack! Anton bergs ska jag leta efter. Vill nog tyvärr inte testa plamils då det känns som att "spår av soja" kan innehålla mer sojaprotein än sojalecitin om man har otur.

• Kavat
    Allrona skrev 2011-07-19 22:46:36 följande:
    Tack! Anton bergs ska jag leta efter. Vill nog tyvärr inte testa plamils då det känns som att "spår av soja" kan innehålla mer sojaprotein än sojalecitin om man har otur.
    Anthons Bergs toutch of seasalt innehåller inte spår av mjölk men av hasselnötter tror jag det var. Kolla deras sortiment, det verkar olika för olika choklader.

Jag har köpt på goodstore.com, vete katten vad de innehåller för lecitin?!