• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Tibell

Mithrandil :
    Här mår vi faktiskt bra. Tack vare allt regn mår flickorna bättre i sina pollenallergier.
    Bellas mage fortsätter Iofs krångla lite och jag börjar tro att hon helt enkelt ska vara lite förstoppad titt som tätt?
    Hennes astma är sååå bra. Vi har inte ens underhållsdos :-0
    Allt vände sedan vi tog bort katterna. Så antagligen var det dem som var den största boven i dramat.. Eller att det nu är sommar med mindre infektioner.
    Därmot bukandas och flåsar hon vid lek, men så får det vara just nu
    Vikten hade ju stått still nu sist så visar den ingen bättring efter semestern får vi disskutera med hennes läkare hur vi ska göra. Om det är fler allergier eller om det är en undermedicinerad astma..

Hennes öga blev svullet och irriterat för någon dag sedan igen, precis som på bilden jag la upp här. Sist trodde jag det berodde på att hon varit på gräset och lekt. Men nu börjar jag undra om det är hund hon reagerat på? För hon hade nämligen gosat med en en liten stund innan ögat blev så. Och här om dagen hände samma sak igen. Och då hade hon precis kramat en hund.. Och inte varit i gräs
    Eller vad tror ni ?

Hur går det hemma hos dig ? Fått någon koll på vad de tål och inte ?

• Allrona

Sousafon - jobbigt att behöva åka in akut! Vi har ganska nyligen bytt till flutiden. Det funkar lika som pulmicorten. Styrkan är dock lite annorlunda men läkaren har ju skrivit ut den styrka han ska ha så det behöver ni ju inte tänka på

• ViFrånLandet

Skräp också! Ska till att provocera med soja men självklart har det kommit saker i vägen, är det inte feber så är det eksem, prickar, förstoppning eller allmänt pissigt humör mm... Hur många symtomfria dagar bör han ha innan vi sätter igång provoceringen för att det inte ska bli galet?

• Sousafon
    Allrona skrev 2011-07-22 20:57:41 följande:
    Sousafon - jobbigt att behöva åka in akut! Vi har ganska nyligen bytt till flutiden. Det funkar lika som pulmicorten. Styrkan är dock lite annorlunda men läkaren har ju skrivit ut den styrka han ska ha så det behöver ni ju inte tänka på
    Har ni underhållsdos på den, eller får ert barn den bara vid besvär?
  • Molina
    Sousafon skrev 2011-07-22 19:56:04 följande:
    Sonen fick åka in till akuten igår för astman. Fick betapred och fick inhalera ventolin hela natten. Stackars kille. Och jag är så ledsen, för detta visar att han faktiskt har astma, inte bara "astmasymptom vid förkylning", som vi hoppades på. Och att vi måste vara noga med hans mediciner, inte bara missa att pulmicorten var slut, som vi gjorde. Har så dåligt samvete, men nu vet vi det i alla fall. Nu har de ju dessutom slutat tillverka pulmicort, så han har fått byta till flutide.

Han mår bättre nu och har fått komma hem, men låter fortfarande pipig och tung i andningen och ska ha airomir var tredje timme under natten.

Är det någon som har barn som har underhållsdos av flutide? Sonen har fått pulmicort under några månaders tid innan, och jag antar att man kan göra detsamma med flutide? Ska givetvis kolla med allergiläkaren när han kommer tillbaka i augusti, men ändå.
    Vi har underhållsdos av Flutide till min dotter och när hon blir dåligare än vanligt får vi ett speciellt schema vi ska följa med riktigt höga doser, jag tycker själv att Flutiden bet bättre på min dotter.
    Vad jobbigt för er lilla kille men skönt nu är han nog på bättringsvägen får vi hoppas.
    Får han bara Flutide? Eller har ni Seretide åt honom också?
    Hade jag varit i eran sits skulle jag ge underhållsdos av Flutiden men annars ring till barnmottagning kanske någon där kan hjälpa er med dosering tills ni får träffa er allergiläkare, bläää för astma.
  • Allrona

Sousafon - vi har underhållsdos som vi reglerar lite efter hur hon mår. Nu är hon helt bra och har varit ett tag så nu får hon 1 puff per dygn men hela våren har hon haft 4 puffar som underhåll eftersom hon blev dålig så fort vi försökte trappa ner. Tror hon har styrka 125 mkg. Vi ska inom några dagar testa ta bort medicinen helt

• t0va
    miracle maker skrev 2011-07-22 14:24:39 följande:

Här är det dagisstart om två veckor och jag börjar bli riktigt orolig för hur det ska gå med maten. Barnkliniken har stängt hela sommaren så vi har inte fått något läkarintyg än, men i värsta fall får vi väl ta med egen mat under inskolningen...

Sammahär, vi har förskolestart om 1månad och än har vi inte hört något från barnkliniken. Vi har inget intyg på sonens mjölkallergi men det kan bvc fixa om de bara får fram en läkare men misstankarna om vete och havre har vi inte fått prata med någon om. Men ska det vara så då tar jag med egen mat. 

Tycker det är rätt jobbigt att släppa kontrollen över hans mat faktiskt, att lita helt på någon annan som måste ha koll.

Ettårsvaccinationen är det den som innehåller ägg? Vi har ju inte provat ägg än utan kört utan det för att låta sonen få vila och växa i ro nu ett tag. Han har visserligen inte reagerat när vi gjort saker med ägg hemma eller jag har ätit och han varit i samma rum, så förhoppningsvis är han inte allergisk.  
  • Bebisfixerad
    Blå Flygare skrev 2011-06-26 20:33:33 följande:
    Helt vanlig egenbakad tårtbotten är utan mjölk. Denna är toppen:

6 st ägg
    3 dl socker
    1½ dl vetemjöl
    1½ dl potatismjöl
    3 tsk bakpulver

Vispa ägg och socker pösigt.
    Rör ihop torrvaror och vänd ner.
    Grädda i rund form (för tre lager) eller långpanna (för två) långt ner i ugn i 30-40 min. 

Fyllning: Blanda mosade hallon och banan.

På tårtan: Smörkräm gjort på mjölkfritt margarin. Det finns även vispbar havregrädde, men den är det långt ifrån alla som gillar. Man kan också göra bär-gelé. Nu står det still så jag kommer inte på mer. 
    mums lät ju underbart gott =)
  • ViFrånLandet
    t0va skrev 2011-07-22 23:36:18 följande:
    Ettårsvaccinationen är det den som innehåller ägg? Vi har ju inte provat ägg än utan kört utan det för att låta sonen få vila och växa i ro nu ett tag. Han har visserligen inte reagerat när vi gjort saker med ägg hemma eller jag har ätit och han varit i samma rum, så förhoppningsvis är han inte allergisk.  
    Nej, det är 1,5 års vaccinet =)
  • Sousafon
    Molina skrev 2011-07-22 22:19:10 följande:
    Vi har underhållsdos av Flutide till min dotter och när hon blir dåligare än vanligt får vi ett speciellt schema vi ska följa med riktigt höga doser, jag tycker själv att Flutiden bet bättre på min dotter.
    Vad jobbigt för er lilla kille men skönt nu är han nog på bättringsvägen får vi hoppas.
    Får han bara Flutide? Eller har ni Seretide åt honom också?
    Hade jag varit i eran sits skulle jag ge underhållsdos av Flutiden men annars ring till barnmottagning kanske någon där kan hjälpa er med dosering tills ni får träffa er allergiläkare, bläää för astma.
    Tack, han är mycket bättre nu. Han får flutide och airomir. Vad är seretide?

Ska ge honom flutide enligt schema i tio dagar, men ringer nog och frågar om underhållsdos när de dagarna börjar ta slut. Vill inte riskera att han blir dålig igen.

Vad tacksam man får vara att dessa mediciner finns! Å andra sidan var väl astma och allergi mindre vanligt "förr" när medicinerna inte fanns. Vad är det skit det moderna samhället har ställt till med?!

Är ni många här som har barn med allergi och/eller  astma men som själva inte har det? Så är det här. VI har så lätt att börja älta och tänka att vi gjort något fel som gjort att vår som har fått dessa problem. Att vi bodde i för trafikerat storstadsområde när han var liten t.ex... Usch, man blir så ledsen. Vill bara att barnen ska ha det bra och leva normalt och inte behöva riskera allvarliga allergiska reaktioner eller astmaanfall!

Förlåt mitt gnäll. Vet att det finns många här inne som har det ännu jobbigare.