• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • 2små2stora

W är konstant prickig i ansiktet mest på vänster sida från hakan upp till ögat. Är även mer eller mindre röd i rumpan också.
    Utan minifom så får han jätte mycket magknip. Maken hade gett honom alvedon en kväll och då sov han från 21-06 så något måste det vara som han reagerar på men frågan är bara vad.

~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • The Luckiest

Kan inte någon hjälpa mig.. E tål inte soja men så tänkte jag att vi iaf skulle prova sojalecitin. Men när jag skulle läsa om det så hittar jag inte ens särskilt mycket som innehåller det. Bara margarin typ. Vad är det mer för produkter som innehåller sojalecitin? För är det inte så mer vill jag INTE prova det för jag har bara läst att det är dåligt med soja nu men vill ändå gärna veta om någon har koll på det.

• LokesMammi

Idag upptäckte jag att Loke är helt prickig på benen o armarna. Lite granna på mage o rygg, men mest på benen o armarna. Satt o fundera på vad jag åt igår. Är det dan innan man ska fundera? Ammade imorse sen runt 12. Vi åt kyckling igår, tänkte om det är det han reagerar på. Vi ska ta prov på kyckling i höst. Tänkte äta kyckling idag med o se om han blir prickig imorgon med. :/

Loke 11/1-11
  • t0va

Någon som vet ifall det är något knas med scans kokta medvurst, sonen har fått det idag 2 gånger och kräkts bägge gångerna. Först ca 1 timme senare, vi var på biblioteket och han kräktes korvbitar. Sen nu för en stund sedan nästan direkt efter att han fick 1 skiva. Annars så kör vi med pärsons men nu köpte sambon fel, inehållet är samma i de bägge och jag hittar inget han ska reagera på. 

• Allrona

The luckiest - sojalecitin finns i typ alla kakor och chokladkakor är han för liten för att äta sånt så behöver du nog inte testa än.

• The Luckiest

Allro: Tack!! Jaha därför jag inte hittat då :) Hon är 1 år lite drygt men hon vet inte vad det är än så då kan vi ju vänta då o ta lite mer "viktiga" saker :)

• LokesMammi

Den chokladkakan jag har är det inge sojalecitin i. Kan bara innehålla spår av soja!

Loke 11/1-11
  • Maddisen80

Hej jag ska ju till ersta sjukhus på måndag då åker jag x2000 från hässleholm -stockholm 5.57 de är första klass då frågade jag om de kunde fixa gluten och mjölkfri frukost och de kunde dem de är ju jättebra :)

• Allrona

Suzzy - vi ger inte med "spår av soja" heller. Nu testade vi ju sojalecitin som ska vara minimalt med sojaprotein i så sojaallergiker ska kunna äta det men min dotter reagerar tyvärr ändå. "Spår av soja" vet man ju inte hur lite eller mycket proteiner det är i och det kan variera från gång till gång och så länge hon är så känslig så utslesluter vi även spår av. Men tack ändå för tipset

• Annen81

Hej! Är det någon här som vet om det finns någon rökt skinka utan druvsocker från vete? Har letat men tyvärr inte hittat någon än...