• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • mithrandil
    Sousafon skrev 2011-07-16 19:49:08 följande:
    Ja, det var lite så jag tänkte. Men hon kan äta en hel del pasta ibland och verkar inte reagera särskilt (utom på de sätt jag skrev, men det har inte gått att koppla till att hon har ätit sädesslag). Vi får rväl avvakta och se. Om det är så att hon mår dåligt av sädesslag blir reaktionerna kanske tydligare efterhand.
    Min son visade heller inte speciellt stora samband till att inte tåla sädesslag. Fram tills att jag fick upp ögonen för ev allergi och började se ett samband med vad han åt och hur han reagerade.

Tex trodde jag att han var ett barn som var naturligt rund om magen, jag trodde han hade ett fruktansvärt humör som jag tänkt ta honom till barnpsykolog för och jag trodde eksem var helt naturliga och bara att smörja och hoppas de gick bort.
    Sen fick han äta som sin syster under en vecka eller två och då såg man väldigt tydligt att han svullnar upp om magen, blir tjurig och får eksem när han äter sädesslag.
    Äter han utan så är han faktiskt smal, helt eksemfri och han har mer typiska 2årings utbrott istället för de psykbryt han hade förr.

tror inte reaktionen i sig kanske behöver bli tydligare, men du kanske kan se mer om du vet vad du ska titta efter?
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Kavat

Haft en hemsk natt. Maken plockade ut en bit ost ur munnen på liten igår. Vi brukar vara väldigt noggranna och det är första gången det händer med ost. Och jag hoppas inte det händer igen för usch vad ont han har haft. Och då tror vi inte ens att han hann svälja något utan bara tuggat lite på ostbiten och så spottade han ut den till maken när han undrade vad han åt på.

För ett par veckor sedan hade barnen tagit ner kattmaten och han satt glatt och mumsade tills vi kom på honom. Då var det också skit, han hade ont och så blev han alldeles prickig. Det enda i kattmaten han inte tål är fiskolja.

Fördelen är väl att man slipper provocera när han är ett år.

Ibland känner man bara för att ta bort allt de är så allergiska mot ur hushållet. Men det går ju inte riktigt med vissa saker. Tycker det räcker med sädesslags och äggfritt. Men, men, å andra sidan är det första misstaget med mjölk på ett år. Men usch vad det är jobbigt när de mår dåligt...

• mithrandil
    Kavat skrev 2011-07-17 10:40:37 följande:
    Haft en hemsk natt. Maken plockade ut en bit ost ur munnen på liten igår. Vi brukar vara väldigt noggranna och det är första gången det händer med ost. Och jag hoppas inte det händer igen för usch vad ont han har haft. Och då tror vi inte ens att han hann svälja något utan bara tuggat lite på ostbiten och så spottade han ut den till maken när han undrade vad han åt på.

För ett par veckor sedan hade barnen tagit ner kattmaten och han satt glatt och mumsade tills vi kom på honom. Då var det också skit, han hade ont och så blev han alldeles prickig. Det enda i kattmaten han inte tål är fiskolja.

Fördelen är väl att man slipper provocera när han är ett år.

Ibland känner man bara för att ta bort allt de är så allergiska mot ur hushållet. Men det går ju inte riktigt med vissa saker. Tycker det räcker med sädesslags och äggfritt. Men, men, å andra sidan är det första misstaget med mjölk på ett år. Men usch vad det är jobbigt när de mår dåligt...
    Ett misstag på så lång tid är ju fantastiskt!
    Hemma hos hos har allt åkt bort för alla, så att inga misstag kan ske, men hemma hos oss hände det misstag på misstag ett tag där.

Hoppas han snart mår bättre igen och att det inte håller i sig så länge.
    Har ni tur kanske alla ungar kan hålla sig friska ett tag nu?
    Kramar!
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • 2små2stora

Johanna verkar ha vuxit från sin mjölkallergi. Vi har kommit upp i en skaplig mängd med mjölk och inget ont i magen alls. Ingen konstig lukt från pottan. Möjligen något trögare i magen men det är svårt att säga då hon är i behov av movicol ändå. Däremot så äter hon inte, men det är också något som vi varit med om tidigare. Så vi forsätter ett tag till. 

~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • LokesMammi

Kan ett barn på 6månader vara känslig/allergisk mot polen, damm och/eller kvalster? Loke kliar sig i ögonen jättemycket o blir frustrerad när man tar bort hans händer.  Vi sköljer hans ögon på kvällarna, men kliar sig ändå. Finns det ögon droppar o köpa för så små barn som man kan ge?
    Ska kanske ringa bvc sköterskan imorgon! Har glömt o frågat läkarna jag träffat!

Loke 11/1-11
  • solstraalen

Min 4åring äter  4-5 påsar movicol varje dag sen 2 veckor ( har innan haft laktulos och forlax utan resultat ), för att tömma hans tarmar efter 4år av harpluttar.

Så nu ska han bajsa löst i ett halvår ca för att tarmen ska få vila upp sig.

Häromdagen bajsade han skogsgrönt!!!
    Allt vatten i toan blev verkligen grönt och bajset var grönt?!?! De enda han åt dagen innan de va pommes å nuggets + kyckling och ris.

Har ni vart med om de?        

• Allrona

Tänkte igår att nog sjutton måste hon kunna äta delicatoboll, det enda som hon inte tål i den är sojalecitin. Det var det enda som fanns som det fanns en chans att hon skulle kunna äta. Hon åt två eftersom vi var iväg och fikade två gånger. Idag är hon väldigt prickig runt munnen och kliar irriterat hela tiden. Suck! Ändå känns det nästan värt att kunna ge något med sojalecitin ibland. Prickar runt munnen är ju inte så farligt ändå även om de verkar klia lite? Hade hon bara ätit en igår så hade det kanske blivit lite mindre dessutom. Hur tänker ni om sånt? Kan ni känna att det är ok att ge ngt ibland som ger prickar men inga andra symtom? Hon tyckte det var jättegott

• Tibell

Alrro : Jag hade nog kunnat ge vid speciella tillfällen om det "bara" är prickar faktiskt...

• Tibell

Är lite off härifrån just nu.. Är lite mycket nu bara men snart är jag nog på banan igen ;)

Tycker så synd om min lilla snutta =( Nu när vädret varit jätte dåligt med massor av regn har hennes ögon sett bra ut och alla röda plitor i ansiktet är borta. Så jag antog att allt kanske hade med hennes förra förkylning att göra och ingen gräsallergi ( önsketänkande/förnekande ?? )
    Men sen i förrgår kom det fina vädret tillbaka och vi har varit ute liten stund varje dag. Direkt kommer kli i ögonen och alla plitor tillbaka.
    Hon kliar sig i ögonen hela tiden =( Vet inte om det är för att det är för att solen lyser men misstänker såklart att det kliar eftersom hon också blir irriterad i ögonen.
    Kinderna är alldeles knottriga och öven runt ögonen finns dessa röda plitor.
    Såhär såg ögat ut efter en liten fotbollsmatch i trädgården

Vad ska  vi göra ?? Hon får redan Aerius och Avamys.. Finns det något mer att ge ?? Vi kan knappt gå en promenad med vagnen utan att hon kliar sig i ögonen heeela tiden..

• Soffifi
    Tibell skrev 2011-07-19 12:38:07 följande:
    Är lite off härifrån just nu.. Är lite mycket nu bara men snart är jag nog på banan igen ;)

Tycker så synd om min lilla snutta =( Nu när vädret varit jätte dåligt med massor av regn har hennes ögon sett bra ut och alla röda plitor i ansiktet är borta. Så jag antog att allt kanske hade med hennes förra förkylning att göra och ingen gräsallergi ( önsketänkande/förnekande ?? )
    Men sen i förrgår kom det fina vädret tillbaka och vi har varit ute liten stund varje dag. Direkt kommer kli i ögonen och alla plitor tillbaka.
    Hon kliar sig i ögonen hela tiden =( Vet inte om det är för att det är för att solen lyser men misstänker såklart att det kliar eftersom hon också blir irriterad i ögonen.
    Kinderna är alldeles knottriga och öven runt ögonen finns dessa röda plitor.
    Såhär såg ögat ut efter en liten fotbollsmatch i trädgården

Vad ska  vi göra ?? Hon får redan Aerius och Avamys.. Finns det något mer att ge ?? Vi kan knappt gå en promenad med vagnen utan att hon kliar sig i ögonen heeela tiden..

När vi misstänkte nån slags pollenallergi eller så på vår dotter fick vi ögondroppar utskrivna, Chloromycetin.
    Vet inte om det kan vara nåt?