• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Mela78
    Lalalong skrev 2011-07-24 15:37:46 följande:
    Hej svejs! 
    Nu är jag tillbaka igen om någon minns mig.
    Läser här ibland, men skriver inte så ofta. Har inte så speciellt mycket att bidra med eftrsom Alva bara är mjölkallergisk och det är ju rätt enkelt..

Men jag tycker ni är så bra att fråga när det är nåt.

Alva har fått så konstiga utslag. Hon har dessutom varit jävligare än vanligt dom senaste dagarna. Bland annat med skrikattacker på nätterna där hon ålar runt, går upp i spännbåge och bara skriker hysteriskt. Bajsblöjan igår var alldeles grön och luktade absolut vidrigt!!!

Så jag funderar ju naturligtvis på om det kan vara nåt hon fått i sig... Vad jag vet har hon inte ätit mjölk och hon reagerar inte så här på mjölk vanligtvis heller. Utan det som händer då är att hon får sina hemska eksemiga kinder. Detta är helt annorlunda. Hade det inte varit för det överjävliga humöret och att hon verkar ha ont i magen hade jag väl kanske köpt värmeutslag men det gör jag inte riktigt nu...

Lägger in bilder (halvdåliga...) så får ni se.

Så här ser hon ut i nacken, på axlarna och på bröstet. Det mesta syns dock inte på bilden, det är massa massa små bleka knottror. Sen är vissa större och röda, det är dom man kan skyma på bilden. 

Runt munnen. Röda vätskefyllfa utslag. Och några bleka knottror. 

Och så helt otippat... utslag på knäna. Några bleka knottror och några röda vätskefyllda... 

Men inga utslag på låren, eller så. Utan bara just på knäna. 

Försöker tänka på om hon ätit nåt nytt dom senaste dagarna... Är lite osäker men jag _tror_ inte det.. Men hon har för visso varit hos barnvakt lite i veckan eftersom vi är i en flytt.. Vet ju inte precis vad hon fått där... eller om vi börjat använda något nytt tvättmedel eller så, men det har vi inte...

Någon som känner igen utslagen?? 

Tvättmedel skulle jag inte gissa i första taget med tanke på diarre och humör. Dottern får liknande utslag av baljväxter i nacke och på överarmar (utsida) och lår (framsida) i ett område som sträcker sig till rumpan och nedre delen av ryggen.
  • Lalalong
    Mela78 skrev 2011-07-24 18:38:17 följande:
    Tvättmedel skulle jag inte gissa i första taget med tanke på diarre och humör. Dottern får liknande utslag av baljväxter i nacke och på överarmar (utsida) och lår (framsida) i ett område som sträcker sig till rumpan och nedre delen av ryggen.
    Tack för ditt svar!
    Nej, alltså jag tycker ju att magen och diarrén borde ha någon koppling, men visst... hon kan ju ha några dåliga dagar bara, men det r ju konstigt att det sammanfaller just med att hon får utslag så jag är rätt övertygad om att det hör ihop.

Jag ska fråga barnvakterna om dom minns om Alva ätit några baljväxter där, det är väl ärtor och sånt? Jag vet inte om hon brukar äta det på förskolan, men hemma äter vi aldrig bönor/ärtor och så.. Så hon har aldrig direkt fått det innan. Så det skulle vara en "ny" grej för henne i så fall... 
    Klara 060504, Alva 100117
  • Mela78
    Lalalong skrev 2011-07-24 18:51:08 följande:
    Tack för ditt svar!
    Nej, alltså jag tycker ju att magen och diarrén borde ha någon koppling, men visst... hon kan ju ha några dåliga dagar bara, men det r ju konstigt att det sammanfaller just med att hon får utslag så jag är rätt övertygad om att det hör ihop.

Jag ska fråga barnvakterna om dom minns om Alva ätit några baljväxter där, det är väl ärtor och sånt? Jag vet inte om hon brukar äta det på förskolan, men hemma äter vi aldrig bönor/ärtor och så.. Så hon har aldrig direkt fått det innan. Så det skulle vara en "ny" grej för henne i så fall... 
    Japp, ärtor, bönor och en hel del annat som de flesta currypulvrena. Även en del e-ämnen/stabiliseringsämnen hör till gruppen, e410-410, 417, de skrivs inte alltid ut med sina nummer utan med namnen istället för att krångla till det hela lite...
  • Lalalong
    Mela78 skrev 2011-07-24 18:56:41 följande:
    Japp, ärtor, bönor och en hel del annat som de flesta currypulvrena. Även en del e-ämnen/stabiliseringsämnen hör till gruppen, e410-410, 417, de skrivs inte alltid ut med sina nummer utan med namnen istället för att krångla till det hela lite...
    Ah, krånligt krångligt... 
    Curry har hon väl iofs ätit innan tror jag, men man kan ju vara olika känslig. Helt klart  värt att kolla upp i alla fall..  
  • Kavat
    Lalalong skrev 2011-07-24 19:00:43 följande:
    Ah, krånligt krångligt... 
    Curry har hon väl iofs ätit innan tror jag, men man kan ju vara olika känslig. Helt klart  värt att kolla upp i alla fall..  
    Skulle också gissa på baljväxter i första hand i och med mjölkproteinallergin..

Men sådana blåsor får min minste av fisk och mellankillen av /(glukossirap, spår av) vete/havre. Så i princip kan det vara vad som helst.. Men slump, näää inte om du frågar mig.
  • Lalalong
    Kavat skrev 2011-07-24 19:09:02 följande:
    Skulle också gissa på baljväxter i första hand i och med mjölkproteinallergin..

Men sådana blåsor får min minste av fisk och mellankillen av /(glukossirap, spår av) vete/havre. Så i princip kan det vara vad som helst.. Men slump, näää inte om du frågar mig.
    Tack för svar
    Hehe, nä... jag vet inte vad man har för sjuk böjelse att försöka bortförklara saker hela tiden när det är för ens barns bästa att man öppnar ögonen på en gång.
    Ja, nä jag inser att det ju egentligen kan vara vad som helst, men det är ju bra om man kan börja någonstans eller så.  

Enklast för att kolla detta är väl att vara noga med baljväxter (finns det någon bra lista på vilka "ord" man ska undvika?") i några veckor och sen kanske testa med något och se om hon reagerar igen?  
  • Kavat
    Lalalong skrev 2011-07-24 19:21:27 följande:
    Tack för svar
    Hehe, nä... jag vet inte vad man har för sjuk böjelse att försöka bortförklara saker hela tiden när det är för ens barns bästa att man öppnar ögonen på en gång.
    Ja, nä jag inser att det ju egentligen kan vara vad som helst, men det är ju bra om man kan börja någonstans eller så.  

Enklast för att kolla detta är väl att vara noga med baljväxter (finns det någon bra lista på vilka "ord" man ska undvika?") i några veckor och sen kanske testa med något och se om hon reagerar igen?  
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-7/b102053.html
    Låter som en bra plan.
  • Molina
    Maddisen80 skrev 2011-07-23 21:39:39 följande:
    Är de någon här som  vet om de är mjölkprotein i beccel ???
    Jag har varit i kontakt med just beccel och deras bordssmör görs i samma rum som mjölkfria produkter men dock inte i samma maskin och hon föklarade att övriga mjölkprodukter görs i ett annat rum och att beccel bordsmargarin klarar alla värden på vad som är mjölkfritt, men ändå ska man nog komma ihåg att allt kan fela.
    Min dotter är super känslig på sin mjölkallergi men klarar beccel galant samma gäller stekmargarin en speciell becell klarar hon med.
  • Exit

Hej! Jag har en son på 5 månader som har fått eksem. BVC misstänker mjölkallergi och vi har börjat med Althera idag. Men jag har lite frågor. Hur vanligt är det att de får ont i magen av den? Finns det olika steg på Altheran som det gör på NAN och Baby Semp, 1,2,3 vid olika åldrar?