• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • mirele

hejsan.
    vi har äntligen kunnat fasa in vår 1.5åring på mjölk :D
    så vi har ett gäng burkar nutramigen2 kvar här hemma (ca 12 stycken skulle jag kunna gissa) som bortskänkes om någon behöver/vill ha.
    skicka ett meddelande.
    (finns i södertälje)

• SmillaMilla

Åhhhh blir tokig på det här. Känns som mitt barn bara går ner i vikt efter start på allergi kost. Hur får man det art gå upp i vikt? Äter extremt glutenfritt. Fritt från glukos, glukossirap, havre... Äter dock starka mediciner också som kanske påverkar. Försöker göda med grädde ich smör... Men det går inget vidare. Har ringt till dietisten och fick tid nösta vecka...

• LokesMammi
    SmillaMilla skrev 2011-07-25 18:12:53 följande:
    Åhhhh blir tokig på det här. Känns som mitt barn bara går ner i vikt efter start på allergi kost. Hur får man det art gå upp i vikt? Äter extremt glutenfritt. Fritt från glukos, glukossirap, havre... Äter dock starka mediciner också som kanske påverkar. Försöker göda med grädde ich smör... Men det går inget vidare. Har ringt till dietisten och fick tid nösta vecka...
    Det kan ta ett tag för kroppen o ställa om sig o gå upp i vikt! Det är samma sak med anorektiker som kämpar för o må bra. De går ner i i vikt fast de äter mat som de behåller. Vikten kommer snart o gå uppåt! Min son gick upp 20g på tre veckor och om den vågen stämmer så gick han sen upp 400g på 8 dagar! =)
    Loke 11/1-11
  • LokesMammi

Nu har min son fått röda prickar igen! Blir tokig. Blossade upp igår o de är större idag! Jag har inte ätit något tokigt! Funderar på om det kanske kan vara röda vinbär som jag ätit mycket av. Vi har plockat med oss massor av röda vinbär o krusbär från svärmor!

Loke 11/1-11
  • Tibell

Här har vi med en skrutta med massa prickar och eksem :( har ingen aning om vad de kommer ifrån.
    Även mycket gasig och har vaknat 15 ggr i natt och varit ledsen. Vridit och vänt sig i sömnen.
    Idag har hon även fått eksem på ögonlocken :(
    Hon har varit tipptopp i huden nu under en rätt lång tid så något knas är det ju...

• Winglur

Hej hej.

Det har visat sig att min dotter är Laktosintolerant och inte mjölkallergisk längre! :)
    Men nu vet jag inte riktigt vad hon kan och inte kan äta... :/ 

Kan hon äta sånt som innehåller ex mjölkprotein, vassle etc, och bara undvika laktos och mjölksocker?
    Eller är sånt fortfarande no no?

• Kavat
    SmillaMilla skrev 2011-07-25 18:12:53 följande:
    Han har inga andra tecken på någon allergi?
     Vad säger läkarna om medicinen vs biverkningarna?
    Funkar medicinen?

*funderar* Tänkte mest att nu när han äter glutenfritt så kanske han får i sig något annat han inte tål som gör att han tappar i vikt?  För det vanligaste är nog ändå att man ökar i vikt när man tar bort det de inte tål, för kroppen inte har kunnat tillgodogöra sig näringen ordentligt innan..
  • Miralicia
    Winglur skrev 2011-07-25 19:22:05 följande:
    Hej hej.

Det har visat sig att min dotter är Laktosintolerant och inte mjölkallergisk längre! :)

Kan hon äta sånt som innehåller ex mjölkprotein, vassle etc, och bara undvika laktos och mjölksocker?
    Laktosfritt innebär i princip samma kost som mjölkfritt, med undantag för att laktosfria mjölkprodukter och lagrad ost kan ingå.
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Kavat
    Winglur skrev 2011-07-25 19:22:05 följande:
    Hej hej.

Vad skönt!
    I vanliga handeln kan hon äta allt som är gjort av mjölk som är märkt laktosfritt, kan man väl säga på ett enkelt sätt.
    Ost är laktosfritt.
    Men innehåller något grädde, mjölk, ost osv så innehåller det ju även laktos/mjölksocker OM det då inte är tillsatt laktasenzymer så att laktosen är borttagen. Men då är det ju också märkt laktosfritt.

Hon var bara allergisk mot mjölk tidigare eller? För många laktosfria produkter innehåller guarkärnmjöl mm.