• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Tibell

Bellas mage är bättre men inte utslagen. Hon har kinderna fulla med röda fläckar. Prickar runt munnen och eksem på ögonlocken och runt om. Gav aerius innan och utslagen la sig faktiskt lite, framförallt de i nacken.
    Vi är iväg på semester och bor hos min farmor som har hund. De är inte i kontakt med varandra knappt men det kanske räcker.
    Dessutom blir ögonen riktigt irriterade utomhus, skit allergier :(

Någon som har ett nummer till onemed ?? Eller vad det nu heter, där man beställer neocate

• 2små2stora
    Tibell skrev 2011-07-26 13:44:12 följande:
    Bellas mage är bättre men inte utslagen. Hon har kinderna fulla med röda fläckar. Prickar runt munnen och eksem på ögonlocken och runt om. Gav aerius innan och utslagen la sig faktiskt lite, framförallt de i nacken.
    Vi är iväg på semester och bor hos min farmor som har hund. De är inte i kontakt med varandra knappt men det kanske räcker.
    Dessutom blir ögonen riktigt irriterade utomhus, skit allergier :(

Någon som har ett nummer till onemed ?? Eller vad det nu heter, där man beställer neocate
    Hundhår och grejer från hunden finns i resten av huset
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • 2små2stora

Jag tror jag har hittat en orsak till Williams prickar och ont i magen. Han gnagde på ett äpple igårkväll och i morse när han vaknade var han prickig i hela ansiktet. 

Äpple är det ju i nästan alla fruktpuréer  

~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Maddisen80

Hej igår var jag ju i stockholm och skulle äta,gick och kolla på restauranger en  restaurang hade gluten och mjölkfri tomatsoppa så himla dyr men men  det var gott iaf den kostade 79

• tes 75
    2små2stora skrev 2011-07-26 16:41:12 följande:
    Jag tror jag har hittat en orsak till Williams prickar och ont i magen. Han gnagde på ett äpple igårkväll och i morse när han vaknade var han prickig i hela ansiktet. 

Äpple är det ju i nästan alla fruktpuréer  
    mina barn (och jag) är också känsliga för äpple, & då inte bara i dess färska form. det är ju allmänt känt att man ofta tolererar äpple som värmebehandlats, såsom äppelsaft, -juice, -mos, -puré, -paj.. men vi känner av alla former av äpple. som rå kliar det i mun & svalg, som tillagad blir vi oerhört dåliga i magen. barnen får också eksem av fruktpuréer där äpple ingår.
  • 2små2stora

Idag har han inte fått något med äpple i. Så nu får vi se om han sover i natt. Själv sitter jag på jobbet har bara 6 timmar kvar nu.

• Tibell

Nu är vi hemma igen och kan sitta vid datan och skriva istället, blir lite enklare.
    Hur som har Bella sett för jäklig ut i ansiktet dessa dagar. Varför vet vi inte. Hunden är vi ganska säkra på att det inte är eftersom det blir som allra värst utomhus.
    Det vi är inne på är soleksem eller pollenallergi
    Såhär har hon sett ut i allafall

Det är jätte svårt att få med på bild, och kvalitén är dålig eftersom det är taget med mobilen. Om ni ser är hon alldeles röd på kinder, runt om ögonen, och runt munnen. Hon är dessutom lite prickig varstans och väldigt torr/fnasig (Det röda syns VÄLDIGT tydligt i verkligheten, såg riktigt trist ut )

Någon som varit med om liknande, vad berodde det på ?? Vad kan vi göra för att hon ska slippa se ut såhär ?? På nätterna och morgonen innan vi går ut är hon fin.
    Solskyddet tål hon för det har vi använt hela tiden och det är först nu detta kommit..
  • Molina

Älsklingen: Men usch så bella ser ut, stackars lilla tjej, kan tyvärr inte hjälpa dig men hoppas det lägger sig snart för tjejen.

• Tillalamm
    Tibell skrev 2011-07-28 12:26:16 följande:
    Nu är vi hemma igen och kan sitta vid datan och skriva istället, blir lite enklare.
    Hur som har Bella sett för jäklig ut i ansiktet dessa dagar. Varför vet vi inte. Hunden är vi ganska säkra på att det inte är eftersom det blir som allra värst utomhus.
    Det vi är inne på är soleksem eller pollenallergi
    Såhär har hon sett ut i allafall

Det är jätte svårt att få med på bild, och kvalitén är dålig eftersom det är taget med mobilen. Om ni ser är hon alldeles röd på kinder, runt om ögonen, och runt munnen. Hon är dessutom lite prickig varstans och väldigt torr/fnasig (Det röda syns VÄLDIGT tydligt i verkligheten, såg riktigt trist ut )

Någon som varit med om liknande, vad berodde det på ?? Vad kan vi göra för att hon ska slippa se ut såhär ?? På nätterna och morgonen innan vi går ut är hon fin.
    Solskyddet tål hon för det har vi använt hela tiden och det är först nu detta kommit..
    Usch, stackars tjejen! Jag har alltid haft stora problem med soleksem och främst som barn. Om jag inte minns fel finns det ett kort på mig där jag ser ut nästan som din flicka vad gäller utslagen. Så kanske kan det vara solen. Kliar hon? För min mamma har sagt att jag kliade mycket på mina soleksem.