• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Tibell

Ja nu börjar vi mer och mer tro det är soleksem. Hon är extremt torr i ansiktet idag och bara lite rött kvar.
    Idag har vi knappt varit ute så är säkert därför hon är finare.
    Däremot har hon även eksem på kroppen nu som jag inte sett tidigare :(
    kliar och svider nog för gällrumpa är hon ;)
    Har tyckt senaste tiden att man knappt märkt av hennes alleriger. Men det är först när man blir oförsiktig och försöker vara "normal" och äter borta som det märks hur känsligt det kan vara...

• Kavat
    YayasMami skrev 2011-07-28 15:41:47 följande:
    Min son har reagerat dåligt på Sempers mjölkfria fullkornsvälling, någon annan med liknande erfarenheter som vet vad det kan vara?
    Hur reagerar han?

Man kan ju reagera på fullkorn utan att vara allergisk. Har inte innehållet på den här men läs innehållsförteckningen och testa en sak i taget och se om han får reaktion av något är mitt tips.
  • YayasMami
    Kavat skrev 2011-07-28 17:23:11 följande:
    Hur reagerar han?

Man kan ju reagera på fullkorn utan att vara allergisk. Har inte innehållet på den här men läs innehållsförteckningen och testa en sak i taget och se om han får reaktion av något är mitt tips.
    Han började skrika och åla sig massor så jag tror det handlar om allergi. Han är allergisk mot mjölk och ägg och reagerar likadant på banan även... Jobbigt det här...
  • 2små2stora
    YayasMami skrev 2011-07-28 18:18:45 följande:
    Han började skrika och åla sig massor så jag tror det handlar om allergi. Han är allergisk mot mjölk och ägg och reagerar likadant på banan även... Jobbigt det här...
    Hur mycket fick han av vällingen?
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • YayasMami
    2små2stora skrev 2011-07-28 18:52:47 följande:
    Hur mycket fick han av vällingen?
    Han drack ca en halv flaska per gång... Det är mest massa konstiga ämnen i innehållsförteckningen, det jag reagerade på var soja men det gav inte utslag på senaste pricktestet så det är klurigt det här
  • Minifer
    Miralicia skrev 2011-07-22 15:28:11 följande:
    Man kan mycket väl vara allergisk mot bara råg.
    Och man kan reagera på kyckling som äggallergiker, men det har då inget att göra med att kkycklingen ursprungligen var ett ägg, utan på att det finns rester av protein i musklerna hos kycklingen (dvs i kycklingköttet) från att det varit ägg som ingått i det foder kycklingen har ätit. Det är inte så specciellt vanligt att reagera på kyckling som äggallergiker, men det förekommer. Det finns rätt mycket som kan ingå i kycklingfoder. Är man fundersam på om det är kyckling som man reagerar på eller om det är ev spårrester av andra allergen från fodreet så är ett tips att testa med majskyckling, då de fått i sig betydligt mindre olika saker än konventionellt uppfödd kyckling.
    ok, tack! Ja precis, bra du fyllde i  =) Sonen är äggallergisk med, men kan käka kyckling utan problem. Vi försöker iofs att bara käka glada kyllingar ;) Sjukt äckligt  att de ska behöva äta sin egen ras så att säga. Vet du om rågallergi, eller korn eller vad tusan det nu är kan ge som plitor/prickar runt näsa-mun? Båda barnen har prickar, sonen har aldrig haft det innan heller.

Han har förresten också hunnit vara inne en vända på akuten för förkylningsastma. Pigg och glad var han trots att han var tung-andad så inte åkte jag in med honom utan tänkte att de ju sähger att det handlar om allmäntillståndet.. Jo tjena... Fick åka in till akuten och spendera natten på sjukhuset eftersom han var tvungen att inhalera varannan timme hela natten innan de var nöjda med syremättnaden. Och hemma satt jag (med lillasyster) och kände mig som världens jäkla pucko och sämsta mamman i världen. Ska aldrig mer gå efter allmäntillstånd utan bara symptom, eftersom han verkar vara rätt hårdhudad den unge mannen.

Vi har rätt fullt upp här hemma, och jag hinner väldigt sällan kolla av tråden, men vill bara säga att jag är jätteglad att ni finns och är så tacksam för alla svar och råd man får här! Tack! {#emotions_dlg.flower}
  • 2små2stora
    YayasMami skrev 2011-07-28 18:54:10 följande:
    Han drack ca en halv flaska per gång... Det är mest massa konstiga ämnen i innehållsförteckningen, det jag reagerade på var soja men det gav inte utslag på senaste pricktestet så det är klurigt det här
    Vi fick börja med 1 mått pulver och sedan öka var 3:e dag. Fullkornen i sig kan ge jätte ont i magen om det bli för mycket på en gång
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • YayasMami
    2små2stora skrev 2011-07-28 19:11:40 följande:
    Vi fick börja med 1 mått pulver och sedan öka var 3:e dag. Fullkornen i sig kan ge jätte ont i magen om det bli för mycket på en gång
    Tack för tipset!
  • Winglur
    Kavat skrev 2011-07-25 19:56:21 följande:
    Vad skönt!
    I vanliga handeln kan hon äta allt som är gjort av mjölk som är märkt laktosfritt, kan man väl säga på ett enkelt sätt.
    Ost är laktosfritt.
    Men innehåller något grädde, mjölk, ost osv så innehåller det ju även laktos/mjölksocker OM det då inte är tillsatt laktasenzymer så att laktosen är borttagen. Men då är det ju också märkt laktosfritt.

Hon var bara allergisk mot mjölk tidigare eller? För många laktosfria produkter innehåller guarkärnmjöl mm.
    Ja det är jätte skönt! :) Det finns ju så mkt laktosfria produkter att välja mellan.  
    Men då vet jag att det är i princip samma regler som med mjölkfritt, om det inte står laktosfritt eller är ost.
    Men hur är det med hushållsost? För den är ju inte lagrad. (har hört att ost som är lagrad i minst 3 månader är laktosfri)

Ja, bara mjölk, vad vi vet. Gurkärnmjöl? :S Har vi inte ens kollat. Vad får dom för symtom då?
    Vad skulle hon mer kunna vara allergisk mot?

Hon visar ju inga tecken på allergi nu, sen vi började med laktisfritt, förutom häromdagen då hon var ganska gasig, men vi kunde inte komma på att hon fått i sig någon mjölk...  
  • Kavat
    Tibell skrev 2011-07-28 12:26:16 följande:
    Nu är vi hemma igen och kan sitta vid datan och skriva istället, blir lite enklare.
    Hur som har Bella sett för jäklig ut i ansiktet dessa dagar. Varför vet vi inte. Hunden är vi ganska säkra på att det inte är eftersom det blir som allra värst utomhus.
    Det vi är inne på är soleksem eller pollenallergi
    Såhär har hon sett ut i allafall

Det är jätte svårt att få med på bild, och kvalitén är dålig eftersom det är taget med mobilen. Om ni ser är hon alldeles röd på kinder, runt om ögonen, och runt munnen. Hon är dessutom lite prickig varstans och väldigt torr/fnasig (Det röda syns VÄLDIGT tydligt i verkligheten, såg riktigt trist ut )

Någon som varit med om liknande, vad berodde det på ?? Vad kan vi göra för att hon ska slippa se ut såhär ?? På nätterna och morgonen innan vi går ut är hon fin.
    Solskyddet tål hon för det har vi använt hela tiden och det är först nu detta kommit..
    Stackars liten! Hoppas ni kommer på vad det är.