• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Bokhylla

Älsklingen 87 : Liknande såg E ut med, fast han hade det över kroppen med. Har inte fått någon egentlig orsak till varför. ( Han ska göra tarm och hudbiopsi till hösten) Men det och hans efterhängsna eksem försvann när han började med singul-air. Astmamedicin med dubbel verkan :) Innan dess fick han eksem av vatten, tryck, värme, kyla eller bara för att.

• Bokhylla

E äter älgkött, potatis, banan, rismjölk, palsternacka, broccoli, blomkål, hirsflingor, bovete, lök. Aminosyra,a-droppar och järntillskott. Dietisten är seg på att komma med förslag på vad som kan funka.
    NÄR kan man börja med provokation? Kan man ge qinoua till 1 åringar?

Han är allerisk mot mjölk, ägg, sädeslag, soja, baljväxter, kärnfrukter, majs, kokos.

• Blå Flygare
    Bokhylla skrev 2011-07-28 22:49:01 följande:

E äter älgkött, potatis, banan, rismjölk, palsternacka, broccoli, blomkål, hirsflingor, bovete, lök. Aminosyra,a-droppar och järntillskott. Dietisten är seg på att komma med förslag på vad som kan funka.
    NÄR kan man börja med provokation? Kan man ge qinoua till 1 åringar?

Han är allerisk mot mjölk, ägg, sädeslag, soja, baljväxter, kärnfrukter, majs, kokos.

Det finns inga restriktioner mot quinoa så det kan man ge vid ett år. Vad jag fattat är allergi mot quinoa mycket ovanligt. Eller är det för att så få barn provat det?? Svarta vinbär har jag hört ska vara ett säkrt kort ur allergisynpunkt (inget är 100-procentigt, men det vet du väl redan). Squash likaså.
  • Bokhylla
    Blå Flygare skrev 2011-07-28 23:42:55 följande:
    Det finns inga restriktioner mot quinoa så det kan man ge vid ett år. Vad jag fattat är allergi mot quinoa mycket ovanligt. Eller är det för att så få barn provat det?? Svarta vinbär har jag hört ska vara ett säkrt kort ur allergisynpunkt (inget är 100-procentigt, men det vet du väl redan). Squash likaså.
    Tack för tips :)
  • Maddisen80

hej jag tål inte bearnaissås fast dem säger att de ska vara gluten och mjölkfritt men kanske fettet jag inte tål ?

• solstraalen

Är det någon här som har barn som får movicol och som går på dagis?
    Ger fröknarna på dagis ert barn medicinen eller är de tvärnej?

• 2små2stora
    solstraalen skrev 2011-07-29 19:33:07 följande:
    Min tjej står på movicol men vi ger det hemma. Hur ofta ska barnet ha det? Min tjej får det 1 gång/dag.
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Molina
    solstraalen skrev 2011-07-29 19:33:07 följande:
    Vi gav vår dotter det och det va tvärnej under fsktiden!
  • solstraalen

troll77: men hur gör man isf då? Om ens barn måste ha de utspritt på dagen? Min porjk får 4-5 påsar per dag och måste få de utspritt

• Kavat

Med läkarintyg MÅSTE de hjälpa till på dagis. Jag tycker ju inte att det borde behövas för de borde ju också vilja att barnet mår bra, det är ju deras rättighet. Men annars be läkaren skriva ett intyg.