• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • solstraalen

K kavat, så dom ska hjälpa till om man har läkarintyg?
    Nu tror jag iofs inte de blir problem, inga större iaf, då de gett honom medicin för hans krupp och astma innan, men de krävdes lite samtal innan personalen kände sig trygga.
    Men movicolen är ju ingen livsavgörande medicin å han dricker den duktigt  

• Kavat
    Bokhylla skrev 2011-07-28 22:49:01 följande:

E äter älgkött, potatis, banan, rismjölk, palsternacka, broccoli, blomkål, hirsflingor, bovete, lök. Aminosyra,a-droppar och järntillskott. Dietisten är seg på att komma med förslag på vad som kan funka.
    NÄR kan man börja med provokation? Kan man ge qinoua till 1 åringar?

Han är allerisk mot mjölk, ägg, sädeslag, soja, baljväxter, kärnfrukter, majs, kokos.

Vi har ju en liten allergisk kille på snart ett år.

Här funkar rent teffmjöl (från fabrikatet Jytte, men inte jyttemjöl alltså som innehåller en massa annat), FiberHusk (Psylliumskal - så man kan baka), ja, allt som finns i receptet på mina korvbrön i bloggen.

Nötkött funkade direkt, det var nästan först på vår lista från dietisten. Melon, svart vinbär, gurka och blåbär funkar.
    Även fläskkött funkar.

Dietisten hade även majs, jordärtskocka pch kyckling på sin 10-i-topp lista på saker att prova, men eftersom min mage reagerade knasigt på bådeock har jag inte testat än. Majs är vi väldigt osäkra på här hemma för han knaprar i sig då och då och då tycker vi att han har sovit sämre och spytt.. Men han plockar ju det mesta på golvet så vi får göra en regelrätt provocering snart, när vi orkar och han är ok.

Carlshamns mörkblå margarin, både smörgås, vanligt och flytande funkar här.
  • Mela78
    Maddisen80 skrev 2011-07-29 19:26:26 följande:
    hej jag tål inte bearnaissås fast dem säger att de ska vara gluten och mjölkfritt men kanske fettet jag inte tål ?
    Vilken beasås är det du syftar på? En bea gjord enligt orginalrecept innehåller smör och därmed mjölkprotein.
  • Maddisen80
    Mela78 skrev 2011-07-29 20:47:30 följande:
    Vilken beasås är det du syftar på? En bea gjord enligt orginalrecept innehåller smör och därmed mjölkprotein.
    lohmanders,eriks lagerstet , pizzeriornas
  • 2små2stora
    solstraalen skrev 2011-07-29 20:29:05 följande:
    K kavat, så dom ska hjälpa till om man har läkarintyg?
    Nu tror jag iofs inte de blir problem, inga större iaf, då de gett honom medicin för hans krupp och astma innan, men de krävdes lite samtal innan personalen kände sig trygga.
    Men movicolen är ju ingen livsavgörande medicin å han dricker den duktigt  
    Om ni ger 2 påsar på morgonen, 2 direkt när ni kommer hem och 1 påse innan han somnar.
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • solstraalen
    2små2stora skrev 2011-07-29 20:59:11 följande:
    Om ni ger 2 påsar på morgonen, 2 direkt när ni kommer hem och 1 påse innan han somnar.

Dom på morgonen fixar han, men han fixar inte de 3 sist så tätt då mår han illa.

Kommer hem från dagis strax före 17 och somnar typ 19 
  • Bebisfixerad
    YayasMami skrev 2011-07-28 15:41:47 följande:
    Min son har reagerat dåligt på Sempers mjölkfria fullkornsvälling, någon annan med liknande erfarenheter som vet vad det kan vara?
    min dotter reagerar oxå på den så får bli ena go välling eller althera välling =p
    undrar oxå vad de kan vara 
  • 2små2stora
    solstraalen skrev 2011-07-29 21:13:28 följande:
    Dom på morgonen fixar han, men han fixar inte de 3 sist så tätt då mår han illa.

Kommer hem från dagis strax före 17 och somnar typ 19 
    ok

~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Mela78
    Maddisen80 skrev 2011-07-29 20:50:18 följande:
    lohmanders,eriks lagerstet , pizzeriornas
    tål du soja/baljväxter?
  • Bokhylla

K kavat : tack för tipsen. Ska prova gurka och melon samt till i din blogg efter recept. E är så less så på sin mat att det behövs en "hel orkester" att distrahera han för att han ska äta. Blåbär funkar tyvärr inte.

Din kille verkar vara lika allergisk som E och i samma ålder. Har han fått sina vaccinationer som han ska? E fick sin allra första tidigare i veckan. Den som man ska få när man är runt 3 månader. Han blev andningspåverkad och fick utslag. Lite lur på hur det kommer gå med nästa spruta...

Ni andra som har allergiska barn, hur funkar det med dagis?
    Läkaren och allergikonsulenten tycker han ska ha assisten med sig på dagis, någon som har det??

Tack alla ni som tar er tid att läsa och svara på inlägg. Jag har fått mycket hjälp och stöd här när livet hemma har stått på kant för att sjukvården inte har tagit oss föräldrar på allvar.