• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Bokhylla

Joo, adressen till din blogg med recept? :)

• Tillalamm

Gör ett nytt försök att få svar på en frågaFlört

Skrutten (20 mån) tålde potatis i vintras och har således fått det varje dag på dagis. Nu har han börjar reagera på potatis. Alltså verkar det som att om han får ett livsmedel för ofta under lång tid så börjar han reagera på det. Krångel är det för nu tål av enbart quinoa och sötpotatis av det som ger mycket kolhydrater.

Någon som känner igen detta?

• Mela78
    Tillalamm skrev 2011-07-30 12:33:14 följande:

Skrutten (20 mån) tålde potatis i vintras och har således fått det varje dag på dagis. Nu har han börjar reagera på potatis. Alltså verkar det som att om han får ett livsmedel för ofta under lång tid så börjar han reagera på det. Krångel är det för nu tål av enbart quinoa och sötpotatis av det som ger mycket kolhydrater.

Undrar om det inte kan ha med pollensäsongen att göra. Har för mig att man kan reagera på potatis, morot o-dyl. som björk?pollenallergiker? Hoppas någon annan minns bättre, eller om du provar att söka mer information själv.
  • 2små2stora

Det är inte så att det är något till potatisen han reagerar på?
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Mela78
    Mela78 skrev 2011-07-30 12:47:23 följande:
    Undrar om det inte kan ha med pollensäsongen att göra. Har för mig att man kan reagera på potatis, morot o-dyl. som björk?pollenallergiker? Hoppas någon annan minns bättre, eller om du provar att söka mer information själv.
    Eller att han inte tål färskpotatisen vars kolhydrater skiljer sig från vinterpotatisens kolhydrater? Prova med bakpotatis som är mer lik vinterpotatisen.
  • Kavat
    solstraalen skrev 2011-07-29 20:29:05 följande:
    K kavat, så dom ska hjälpa till om man har läkarintyg?
    Nu tror jag iofs inte de blir problem, inga större iaf, då de gett honom medicin för hans krupp och astma innan, men de krävdes lite samtal innan personalen kände sig trygga.
    Men movicolen är ju ingen livsavgörande medicin å han dricker den duktigt  
    Ja, jag har i alla fall inte hört någon som vägrat om man haft ett läkarintyg på att en viss medicin, mat mm behöver ges under dagistid. Men kolla med dem och säg typ "han behöver ha det här, behöver ni ha ett läkarintyg för att ni ska kunna ge. För i så fall ska jag ringa läkaren och be läkaren skriva ett."

Ofta får man nog kommentaren, att nej, det behövs inte. Klart vi ger ändå.
    Men vet inte vad som gäller egentligen. Men istället för att vara påstridig/tjata osv så kan man ju erbjuda läkarintyg direkt så att de fattar att det är läkaren som ordinerat och inte bara något "ni hittat på som ger dem merjobb". Och tycker de då att ni ska fixa läkarintyg så kan de ju inte gärna neka när de får det i handen.
  • Kavat
    Bokhylla skrev 2011-07-29 22:45:07 följande:
    K kavat : tack för tipsen. Ska prova gurka och melon samt till i din blogg efter recept. E är så less så på sin mat att det behövs en "hel orkester" att distrahera han för att han ska äta. Blåbär funkar tyvärr inte.

Din kille verkar vara lika allergisk som E och i samma ålder. Har han fått sina vaccinationer som han ska? E fick sin allra första tidigare i veckan. Den som man ska få när man är runt 3 månader. Han blev andningspåverkad och fick utslag. Lite lur på hur det kommer gå med nästa spruta...

Ni andra som har allergiska barn, hur funkar det med dagis?
    Läkaren och allergikonsulenten tycker han ska ha assisten med sig på dagis, någon som har det??

Tack alla ni som tar er tid att läsa och svara på inlägg. Jag har fått mycket hjälp och stöd här när livet hemma har stått på kant för att sjukvården inte har tagit oss föräldrar på allvar.
    Ja, fast han var så sjuk vid första så vi väntade och han fick den lite senare och har alltså bara fått en spruta tror jag?! Men den gick bra.

Min mellankille har extra personal vid och runt  lunch och extra städ innan han kommer och efter lunch på hans avdelning. Samt att de är noga med hygienen med de övriga barnen. Sen har han hittills suttit i ett rum med fåtal barn, men byter avdelning snart så vi får se hur det blir där. Han går bara 15 timmar och vi har väl varit sjuka hälften av den tiden senaste året...
    Bokhylla skrev 2011-07-29 22:49:16 följande:
    Joo, adressen till din blogg med recept? :)
    www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b98965.html
  • LokesMammi

Jag har ansökt om att ha min son hos dagmamma! Känns bättre för mig att han får rätt saker i sig. På dagis är dom lite personal på många barn o misstag kan ske. Känns bättre med dagmamma som har bättre koll. Jag gick själv hos dagmamma med min svåra astma o allergi.

Loke 11/1-11
  • Kavat

Vad jobbigt ni har det!
    Jag skulle nog också testat bakpotatis, eko-potatis och olika sorters potatis och även utanför pollensäsong för att se om det är skillnad precis som de andra redan skrivit.
  • Molina

Min kropp grejar inte färskpotatis jag mår jätte dåligt av den med bla magont/illamående och vet att det är inte helt ovanligt att just mindre barn kan reagera på just färskpotatis, någon skrev om ev bakpotatis det kör jag på till mig på sommaren bara att skala och dela funkar lika bra. Jag reagerar även på egenodlade morötter om dom inte kokas så i mitt fall ligger det nog en pollen/korsallergi i botten.
    Hoppas din lilla pojk blir bra snart.

En dum fråga men kan nässelutslag bara komma helt plötsligt på oss vuxna?