• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Tillalamm

Tack för feedbacken!

Hm, ja, det har inte bara slagit mig att det kan ha med pollensäsongen att göra - han nyser en del och irriterade ögon också. Kanske ska prova med bakpotatis istället. Är helt säker på att det är potatisen han reagerar på - har testat på olika sätt att utesluta och sätta tillbaka. Eksemen runt munnen minskade direkt när jag tog bort potatisen men kom åter efter att han ätit leverpastej (det var potatismjöl i den).

Det slog mig precis att jag nog läst i denna tråden (för ngt halvår sedan) om en förälder som hade ett barn med mjölkallergi varpå havremjölk började användas istället. De använde havremjölken mycket flitigt, flera gånger om dagen, och efter par månader började barnet reagera även på havre. Hoppas att det inte är så i fallet med potatisen eftersom plutten redan är mycket snäv i sin kost.

• Bokhylla

Funderar på om det finns någon typ av mjölmix man kan använda fast man är veteproteinallergisk. Även allergisk mot majs, soja och baljsläktingar.

• Kavat
    Bokhylla skrev 2011-07-30 20:11:39 följande:
    Funderar på om det finns någon typ av mjölmix man kan använda fast man är veteproteinallergisk. Även allergisk mot majs, soja och baljsläktingar.
    Nej, inte vad jag hittat. Vi använder teffmjöl, bovete, ris, potatismjöl, men tar gärna krossad bovete, hirsflingor mm i bröd.
    Och ofta po-fiber och fibrex.
  • Mela78
    Kavat skrev 2011-07-30 20:14:52 följande:
    Nej, inte vad jag hittat. Vi använder teffmjöl, bovete, ris, potatismjöl, men tar gärna krossad bovete, hirsflingor mm i bröd.
    Antar att majsstärkelse är uteslutet om man är allergisk mot majs? Att det finns proteiner kvar?
  • Kavat
    Tillalamm skrev 2011-07-30 20:01:52 följande:
    Tack för feedbacken!

Hm, ja, det har inte bara slagit mig att det kan ha med pollensäsongen att göra - han nyser en del och irriterade ögon också. Kanske ska prova med bakpotatis istället. Är helt säker på att det är potatisen han reagerar på - har testat på olika sätt att utesluta och sätta tillbaka. Eksemen runt munnen minskade direkt när jag tog bort potatisen men kom åter efter att han ätit leverpastej (det var potatismjöl i den).

Det slog mig precis att jag nog läst i denna tråden (för ngt halvår sedan) om en förälder som hade ett barn med mjölkallergi varpå havremjölk började användas istället. De använde havremjölken mycket flitigt, flera gånger om dagen, och efter par månader började barnet reagera även på havre. Hoppas att det inte är så i fallet med potatisen eftersom plutten redan är mycket snäv i sin kost.
    Jag är rättså övertygad om att sonens vete och havreallergi kom efter jag bytte ut mjölk mot havreprodukter och åt det jämt samt en hel del mackor osv. Havre och vete i varje måltid. Men jag vet inte säkert. Men som sagt, jag vet ju inte om han hade det innan, men det blev mycket värre absolut. Men ris har vi inte blivit allergiska mot än, så bara för att man ger mycket så måste man ju inte bli allergisk. Men variation är alltid det bästa.

Potatismjöl är ju inte färskpotatis eller? Fast det är mer stärkelse i färskpotatis och det är det ju mycket i potatismjölk också. Testa att lägga dem i vatten och skölja av ordentligt och byta vatten innan du kokar så att mycket av stärkelsen försvinner?

Du får nog testa dig fram och se. Som sagt, trist att ta bort mer.
  • Tillalamm
    Kavat skrev 2011-07-30 20:18:59 följande:
    Jag är rättså övertygad om att sonens vete och havreallergi kom efter jag bytte ut mjölk mot havreprodukter och åt det jämt samt en hel del mackor osv. Havre och vete i varje måltid. Men jag vet inte säkert. Men som sagt, jag vet ju inte om han hade det innan, men det blev mycket värre absolut. Men ris har vi inte blivit allergiska mot än, så bara för att man ger mycket så måste man ju inte bli allergisk. Men variation är alltid det bästa.

Potatismjöl är ju inte färskpotatis eller? Fast det är mer stärkelse i färskpotatis och det är det ju mycket i potatismjölk också. Testa att lägga dem i vatten och skölja av ordentligt och byta vatten innan du kokar så att mycket av stärkelsen försvinner?

Du får nog testa dig fram och se. Som sagt, trist att ta bort mer.
    Precis, det kan ju vara så att man är känslig för vissa saker och därmed börjar man reagera på dem om man får det för mycket och tvärtom. Skrutten har nämligen fått väldigt mycket quinoa - särskillt när vi började med gröt - men det har han inte börjat reagera på. Precis som ni med riset.

Kan ju vara potatisstärkelsen som är problemet. Får testa att skölja och byta kokvatten.
  • Tillalamm
    Kavat skrev 2011-07-30 20:14:52 följande:
    Vart köper ni teffmjöl?
  • tes 75
    du kan blanda rismjöl & tapioka, det ger helt ok mjöl att göra scones på iaf (minns inte vilka proportioner jag körde, men det var nog 1/5 tapioka tror jag). annars kan man ju använda bovete, t ex så här: http://www.risenta.se/sv/Recept/Lingonbrod/?search_text=&recipe_categories%5B%5D=110&index=0&search=1 annars är det svårt, det är iaf min erfarenhet. vi kan bara äta ris, hirs & quinoa. potatis reagerar vi lite på, men jag brukar använda pofiber & potatismjöl ändå. i min allergimatblogg finns lite recept med ris & potatismjöl/pofiber! (se länk i min sidfot).
  • tes 75
    och här är ett bra tekakerecept, om ni klarar fiberhusk (vilket vi tyvärr inte gör).