• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Lampsken

Min dotter föddes med allergi mot mjölkprotein och mjölksocker, samt sojaprotein och vissa baljväxter då dessa ofta går hand i hand med mjölkallergiker, precis som fisk och skaldjur men det har hon klarat sig ifrån..

• Bjornis

Hej! Jag hängde lite i mjölkallergitråden ett tag då vi trodde att sonen var mjölkallergiker men nu har jag nya funderingar.
    Vi är fortf inte på det klara om han verkligen tål mjölk än iofs (och barnmedicin vill inte göra pricktest), jag uteslöt mjölk (och ägg) ur kosten i våras då jag helammade men vi märkte inte nån skillnad på honom. Han hade lite "vaga" symptom också, gnällig och atopisk plus känslig mage till och från.

Han får fortf mjölkfri gröt och vällingt (är snart 11 mån) men när jag lagar mat med mjölk/grädde i så får han smaka och har aldrig märkt nåt då. Han är inte jätteförtjust i mat än dock så det är en kamp. Men han gillar Ella's kitchen (dock inte maten utan alla puréer, morgonmums osv) och i deras morgonmums är det ju mjölk/yoghurt och ibland tycker jag han vart extremt gnällig nån timme efter han fått en sån men det är så vagt... Den enda gången vi tyckte oss märke en stark reaktion mot mjölk var för ett par veckor sen när barnmedicin rekommenderat oss att ge honom mjölkbaserad välling och gröt och han fick 200 ml välling och morgonen efter bajsade han grönt och klumpigt. Vi gav honom inte nåt mer. Han blev dock sjukt ett par dar senare men det var den enda bajsen som var grön så det känns ju som att det var vällingen.

Jo nu till det nya dilemmat. Ägg! Förra veckan var vi på IKEA och åt frukost och då fick han gnaga på en plätt. Bara så där så flammade han upp runt munnen, röd och varm plus vita upphöjda prickar. Allt försvann inom en timma. Jag trodde först det berodde på gurkan för han hade innan suttita och sugit på en gurkskiva och det bara rann gurksaft över hela hakan (och han har inte ätit gurka direkt förut, slickat på en skiva på sin höjd). Men nyss fick han smaka pannkaka här hemma och han blev röd rund munnen igen (åt lite mindre än sist så det var lite lindrigare men helt klart en liknande reaktion)! Men det knasiga är att för 1-2 månader sen fick han äggröra och då märkte vi inget alls?!
    Jag blir inte klok på detta! Och barnmedicin som vägrar göra pricktest.

Han är som sagt atopisk men det var riktigt bra i somras men så fort det blev kallare så kommer eksemen som ett brev på posten och numera märker vi att det kliar ordentligt på honom. Han försöker alltid klia sig mot sin pappas skägg när han har honom i famnen. Stackarn. Det är inte jättesynliga eksem så ibland undrar man vad det är som kliar men det stör honom helt klart. Lillskrutten.

Magen mår också bättre numera. Den reagerar alltid starkt när han får tänder och han har 7 st nu så vi har kämpat med dem också mitt bland funderingar kring allergier osv. Ibland får dock magen spel och blir gasig utan att vi ändrat nåt i kosten!?
    Hjälp... Haha. Lätt va? 

• Miralicia
    LokesMammi skrev 2011-11-19 10:34:21 följande:
    Vad är det för nånting?
    Kaliumsorbat är ett konserveringsmedel går under beteckningen E202. Är ett salt som framställts av sorbinsyra (som har E200 som beteckning). Det kan förekomma i näst intill allt som får innehålla konserveringsmedel - sylt, saft, läsk, drycker med ciderkaraktär (som det så fint heter numera), margarin, div röror/såser, kaviar, bröd, torkad frukt, ost, majonnäs mm mm - kan förekomma i näst intill alla typer av produkter som får innehålla konserveringsmedel. Så genom mängden av produkter det får förekomma i så kan det emellanåt bli rätt så stora mängder.

Som E-nummer är det syntetiskt framställt, men sorbinsyra finns naturligt i relativt höga halter i bla jordgubbar, tomater, körsbär, rönnbär. Ingår även i kroppens ämnesomsättning, men då är det ju kroppen själv som sätter ihop det till skillnad mot när det är syntetiskt framställt vilket kan ge lite olika "egenskaper" även om själva molekylerna är lika dana (be mig inte förklara ytterligare för det kan jag inte).

Kan ge hudirritation hos känsliga individer, i synnerhet vid huden runt munnen som kan bli röd och klia, men kan även ge bla  magknip eller huvudvärk
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Bobbosmamma
    Prince or Princess skrev 2011-11-17 21:46:19 följande:
    Bobbosmamma: oldas risbröd är gjort på potatis och ris (innehöll tidigare vetestärkekse, men inte nu). Finns i välsorterade affärer, finns tex på Ica focus. Jag tror tyvärr lillan reagerade på potatis idag igen. Hade nästan inget eksem på em, så fick hon potatis till middag (vill inte äta den, spottar ut nästan genast) och några tim senare började hon klia (måste inte varit det, men kändes så) vad ger du din dotter mer än ris till maten? Eller har du kanske inte hunnit testa? Ang skinka så var ju stora dottern inte känslig mot vete, men det mesta annat och hon klarade de flesta jakobsdals-produkterna. Vet dock inte om det är vete mm i dem

Aha potatis. Synd, då går det bort. Vi ger ju bara ris ........... Har testat Santa Marias risnudlar men dom ratades :) Men ska tå på mig o testa igen...
  • Bjornis
    Miralicia skrev 2011-11-19 11:56:12 följande:
    Kaliumsorbat är ett konserveringsmedel går under beteckningen E202. Är ett salt som framställts av sorbinsyra (som har E200 som beteckning). Det kan förekomma i näst intill allt som får innehålla konserveringsmedel - sylt, saft, läsk, drycker med ciderkaraktär (som det så fint heter numera), margarin, div röror/såser, kaviar, bröd, torkad frukt, ost, majonnäs mm mm - kan förekomma i näst intill alla typer av produkter som får innehålla konserveringsmedel. Så genom mängden av produkter det får förekomma i så kan det emellanåt bli rätt så stora mängder.

Som E-nummer är det syntetiskt framställt, men sorbinsyra finns naturligt i relativt höga halter i bla jordgubbar, tomater, körsbär, rönnbär. Ingår även i kroppens ämnesomsättning, men då är det ju kroppen själv som sätter ihop det till skillnad mot när det är syntetiskt framställt vilket kan ge lite olika "egenskaper" även om själva molekylerna är lika dana (be mig inte förklara ytterligare för det kan jag inte).

Kan ge hudirritation hos känsliga individer, i synnerhet vid huden runt munnen som kan bli röd och klia, men kan även ge bla  magknip eller huvudvärk
    Skulle man enbart kunna vara känslig mot detta tro? Alltså inte ha någon annan allergi tro?
  • Prince or Princess

Bobbosmamma: ja visst är det synd att de innehåller potatis, jag tror ju det inte funkar här heller. Men kokt vanligt ris och kaprifol-nötfärs funkar helt klart :) och det är jag SÅ glad över!! Nu syns inte eksemet alls längre :) så nu kan vi börja testa nya saker om ett tag! Underbart!

• Bobbosmamma
    Prince or Princess skrev 2011-11-19 13:07:46 följande:
    Bobbosmamma: ja visst är det synd att de innehåller potatis, jag tror ju det inte funkar här heller. Men kokt vanligt ris och kaprifol-nötfärs funkar helt klart :) och det är jag SÅ glad över!! Nu syns inte eksemet alls längre :) så nu kan vi börja testa nya saker om ett tag! Underbart!
    Gött !! Va skönt!!

Vår remiss till barnallergimottagningen har blivit nekad :( Dom hänvisar till barngastro (refluxen antar jag..´), men dom har redan nekat oss! Då ringde jag o bråkade tills jag fick prata med en läkare som förmodligen tyckte att jag var helt dum i huvudet. Det slutade med att jag grät o la på. Idag känner jga mig jätteledsen. Det är så himla svårt att få nån hjälp. Dessutom har jag just upptäckt att den sojan vi smaksatt mat med innehåller vete. När ska jag lära mig att man måste lusläsa innehållsförteckningen. Detta skulle kunna förklara stökiga nätter vi haft här på sistone.

En sak som jag är rädd för är att jag ska "göra" min dotter allergisk mot nya grejor. Det är så hon blev allergisk mot vete och havre tror jag. Hon tålde inte mjölk, varpå vi i brist på bättre veteande och efter att hon råvägrat Nutramigen och Althera, började ge Enago vi 4 mån ålder. Fullproppad med vete och havre ju! Nu är jag rädd att det ska bli samma sak med tex soja. Eller nåt annat. 

Idag äter hon: nötkött, lax gillar inte så mkt men lite går), ris, morot, plasternacka, avokado, banan (gillar inte), lite äpple. Som smaksättning använder vi svartavinbärsaft, sojasås, örtkryddor.

Jag vet ju inte hur jag ska gå vidare. Usch. Less idag. 
  • Bjornis

Så här ser min unge ut nu! Vi badade iofs imorse (först ggn i pool). Kan det vara det som han reagerar på? Han verkar inte bekommas av detta och han har ju fått både mjölk och ägg tidigare utan såna här reaktioner!? Nån som sett nåt liknande? Det är koncentrerat till rygg och mage men även benvecken är liksom vita och upphöjda!

• Tibell
    Bjornis skrev 2011-11-19 14:34:50 följande:
    Så här ser min unge ut nu! Vi badade iofs imorse (först ggn i pool). Kan det vara det som han reagerar på? Han verkar inte bekommas av detta och han har ju fått både mjölk och ägg tidigare utan såna här reaktioner!? Nån som sett nåt liknande? Det är koncentrerat till rygg och mage men även benvecken är liksom vita och upphöjda!

Det är nässelutslag =/
    Kan bero på allergi men kan likaväl bero på ett virus.
    Uteslut ägg tills vidare och tala om för läkaren att han fick nässelutslag och kräv ett pricktest/Rast. Visar det inget där så kanske ni kan våga testa ägg igen ( väldigt försiktigt dock ) och hoppas det berodde på ett virus.
    Men som sagt, undvik ägg tills ni fått ett pricktest gjort
  • Prince or Princess

Bobbosmamma: usch vad ledsamt :( man blir så jäkla förbannad när man inte kan få någon hjälp!! Fattar inte vad det är för fel på sjukvården alltså? Varför nekar de överallt? Vad är anledningen? Säger de det? Det här att "göra allergisk" är jag också livrädd för! Vi har gett massa majs i olika former och nu tror jag inte det funkar längre :( hon som älskade det, typ majskrokar och majskorn och bröd på majsmjöl. Är livrädd att ge för mkt ris nu.. Men det är ju ändå en hel del som eran lilla tjej kan äta! Jag längtar till vi kan ge lite mer.. Undra hur det känns att stå i affären och fundera på vilka barnmatsburkar man ska köpa idag... :D