• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • t0va
    Kavat skrev 2011-11-20 11:08:43 följande:
    Vad bra att du har mailat.

Jag lurar lite. Det känns som att det är säkrare att äta Risentas efter deras svar att de åker i samma lastbil med rengörning emellan. Då är det ju hela korn. Än att det är där de maler. Men jag vetekatten. Vi är ju känsligare för gluten än soja.... Om de har gluten i samma packaparater känns det som en stoooor risk för oss. Det dammar ju en hel del menar jag. Att de får rent helt. Hm.

Vi testade risentas ris och bovetemjöl i pannkakorna nu så får vi väl se hur det går här hemma.
    jo, det är väl bara att testa, jag har tänkt testa polentan och det andra lite senare. Än så länge har vi kvar risentas som är ok. Så tråkigt att de ändrar om, när det påverkar så mycket. Fast man tänker kanske inte på att för endel är det så extremt känsligt. 
  • Bobbosmamma
    Prince or Princess skrev 2011-11-19 18:05:37 följande:
    Bobbosmamma: usch vad ledsamt :( man blir så jäkla förbannad när man inte kan få någon hjälp!! Fattar inte vad det är för fel på sjukvården alltså? Varför nekar de överallt? Vad är anledningen? Säger de det? Det här att "göra allergisk" är jag också livrädd för! Vi har gett massa majs i olika former och nu tror jag inte det funkar längre :( hon som älskade det, typ majskrokar och majskorn och bröd på majsmjöl. Är livrädd att ge för mkt ris nu.. Men det är ju ändå en hel del som eran lilla tjej kan äta! Jag längtar till vi kan ge lite mer.. Undra hur det känns att stå i affären och fundera på vilka barnmatsburkar man ska köpa idag... :D
    Jaa.. det är liksom. Jag vet inte. Det känns som mitt barn måste ha cancer för att dom ska bry sig. Så länge hon inte har det så skiter dom blankt i oss. Så känns det. Dom hänvisar till "gällande vårdprogram"??? Men det gjorde ju gastromott. oxå och nekade på det. Jag blir helt matt!! Sover så himla dåligt just nu också. Lilla snuttan ligger och gnyr flera timmar varje natt :(  Min man sover som en sten rakt igenom det, vaknar o säger; men oj vad hon sovit got i natt. Jag vill bara mörda honom dåå. Hon är skittrött.

Antingen så är det att vi givit sojasås med vete i. Eller så har jag väl gjort henne allergisk mot soja nu. Vi har bara haft det som smaksättning. Men visst, varje dag. Jag fattar inte, hur kommer man ur det här, och uttökar kosten om man hela tiden skapar nya allergier??! 
  • mithrandil

Imorgon är det dags. :)
    Känns helmysko men jag känner mig som ett litet barn dagen innan julafton.
    Lite sjukt med tanke på att det inte är något roligt vi ska göra, utan bara åka och ta prover. Men jag antar att man kanske kan bli lite uppspelt när det är så nära och jag kämpat för detta så länge.

Amanda har ju pricktestats för mjölk när hon var 6mån, omkring, det var negativt.
    Kan det ha ändrats till positivt nu?
    Jag hörde av en sköterska i halmstad att det inte går att pricktesta barn under 2år. Men hur kommer det sig då att de gjorde pricktest på amanda i varberg när hon bara var 6mån?

Ifall barnen reagerar på något på patchtestet.. kan de få kroppsliga reaktioner även om det bara sitter på huden?
    Funderar över om man ska be de ta bort mjölk på Amandas patchtest?  vad tycker ni?  

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • mithrandil
    Tibell skrev 2011-11-20 15:06:33 följande:
    Mithrandil : varför vill du inte ha med mjölk på patchen ?

Dels har hon ju redan konstaterad mjölkallergi. Sen tänker jag på den gången då hon fick en mm stor bit ost i halsvecket och hade diarre i flera dagar. blåsbildning på hela överkroppen och sen att hon fick så mycket indragningar och astmatiska problem. reagerar hon lika starkt på lappen vet jag inte om jag vill vara med.
  • Kavat
    Bobbosmamma skrev 2011-11-20 12:44:36 följande:
    Jaa.. det är liksom. Jag vet inte. Det känns som mitt barn måste ha cancer för att dom ska bry sig. Så länge hon inte har det så skiter dom blankt i oss. Så känns det. Dom hänvisar till "gällande vårdprogram"??? Men det gjorde ju gastromott. oxå och nekade på det. Jag blir helt matt!! Sover så himla dåligt just nu också. Lilla snuttan ligger och gnyr flera timmar varje natt :(  Min man sover som en sten rakt igenom det, vaknar o säger; men oj vad hon sovit got i natt. Jag vill bara mörda honom dåå. Hon är skittrött.

Antingen så är det att vi givit sojasås med vete i. Eller så har jag väl gjort henne allergisk mot soja nu. Vi har bara haft det som smaksättning. Men visst, varje dag. Jag fattar inte, hur kommer man ur det här, och uttökar kosten om man hela tiden skapar nya allergier??! 
    Vi fick rådet att undvika mjölk, ägg, soja och sädesslagen tills barnen är 3 år. Bekräftade allergier var bara ägg och sädesslag. Men sen märkte vi reaktioner på Sinlac (fruktkärnmjöl) och på Semper finmix (guar) så soja rök helt.

Med liten åt jag inte ägg eller sädesslag då eftersom det inte alls äts här hemma pga mellansonens allergier vid kontakt. Tog även bort guar och soja/baljväxter rätt snart. Han är superkänslig för fisk och mjölk. Suck!

Så jag har i princip gått rätt av efter den listan på vanligaste allergier: mjölk, ägg, soja, vete , fisk....
  • Kavat

Stora kramar till älsklingen,Hjärta jag har nog hittat din diagnos föresten. Inboxar!

Mithrandil, hm, vet inte. Kanske är bra att veta med tester också? Framför allt för intyg till fk t.ex. Fråga dem.
    Min kille var helt galen av klådan. Men det visade ju sig även att de reagerar på plåsterhäftan. Men efteråt så la sig den reaktionen och allergireaktionerna framträdde. Och man ser skillnad, om man vill.

• Tibell

Mithrandil : aha okej. Har för mig att det bara var halsgropen som blåsorna kom ? Minns att du skrivit det flera gånger. Och var det över hela överkroppen är det ju mindre roligt :(
    Har hon fått mjölk på sig fler gånger med samma resultat ? Typ när ni pussat eller tagit i henne med mjölk på er ?
    Stackar liten :(
    Bella var också kontaktallergisk som liten. Det räckte med en puss för att hon skulle få nässelutslag.
    Hon kunde tex aldrig gå med kortärmat utan att få utslag eftersom det fanns mjölkspår :( skit jobbigt med kontakt men nu har det vuxit bort. Tänkte att det kanske gjort det på Amanda med :)
    Men säg till läkaren att ni inte vill ha med mjölk, det är nog inga som helst problem.

• mithrandil
    Kavat skrev 2011-11-20 15:14:49 följande:
    Stora kramar till älsklingen,Hjärta jag har nog hittat din diagnos föresten. Inboxar!

Mithrandil, hm, vet inte. Kanske är bra att veta med tester också? Framför allt för intyg till fk t.ex. Fråga dem.
    Min kille var helt galen av klådan. Men det visade ju sig även att de reagerar på plåsterhäftan. Men efteråt så la sig den reaktionen och allergireaktionerna framträdde. Och man ser skillnad, om man vill.

Behöver man positivt provsvar då?
    Inger har ju redan skrivit att hon har konstaterad mjölkallergi så diagnosen är väl egentligen redan färdig?

Men okej.. vi kör på det och så får jag försöka vara kring folk dygnet runt. Amanda är redan helt löjligt påverkad av något jag inte vet vad det är. ligger och gnyr och gråter nätterna igenom. Kass i magen och full med eksem och prickar i ansiktet. Det börjar dock ge med sig lite med ansiktet nu, bara små prickar och ljusa eksemområden. men sömnen och humöret är fortfarande starkt påverkat.    
  • mithrandil
    Tibell skrev 2011-11-20 15:18:08 följande:
    Mithrandil : aha okej. Har för mig att det bara var halsgropen som blåsorna kom ? Minns att du skrivit det flera gånger. Och var det över hela överkroppen är det ju mindre roligt :(
    Har hon fått mjölk på sig fler gånger med samma resultat ? Typ när ni pussat eller tagit i henne med mjölk på er ?
    Stackar liten :(
    Bella var också kontaktallergisk som liten. Det räckte med en puss för att hon skulle få nässelutslag.
    Hon kunde tex aldrig gå med kortärmat utan att få utslag eftersom det fanns mjölkspår :( skit jobbigt med kontakt men nu har det vuxit bort. Tänkte att det kanske gjort det på Amanda med :)
    Men säg till läkaren att ni inte vill ha med mjölk, det är nog inga som helst problem.

Hon har inte  haft chansen att få mjölk på sig efter det så jag vet inte.
    enda vi haft hemma är mjölk till mitt kaffe och hon får inte vara inärheten av mig när jag dricker mitt kaffe. Spiller aldrig och pussar henne inte förrens jag tvättat mig. :) 

Men förr eller senare är det väl ändå tänkt att allergierna ska växa bort och nu är det säkert 8mån sen hon av misstag fick i sig något som innehåller mjölk så förhoppningsvis är det påväg bort.