• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Bjornis
    Tibell skrev 2011-11-19 15:56:25 följande:
    Det är nässelutslag =/
    Kan bero på allergi men kan likaväl bero på ett virus.
    Uteslut ägg tills vidare och tala om för läkaren att han fick nässelutslag och kräv ett pricktest/Rast. Visar det inget där så kanske ni kan våga testa ägg igen ( väldigt försiktigt dock ) och hoppas det berodde på ett virus.
    Men som sagt, undvik ägg tills ni fått ett pricktest gjort

Tack för svaret! Alltså han svullnade upp i pannan, runt ögonen och öronen så jag ringde 1177 som rådde oss att åka in till akuten. Läkaren visste inte vad men de trodde ev på en reaktion på kloret från babysimmet imorse (men det var ju många timmar emellan) eller ägg...
    Sen har han nyss varit sjuk dock (en vecka sen han hade hög feber). Läkaren sa dock inget om nässelfeber och Sixten fick kortison att dricka och efter en kvart började allt att lägga sig och nu är han slät och vit och fin igen! Läskigt värre var det iaf. Hans öron var typ dubbelt så tjocka som vanligt!? När hon på 1177 sa att vi skulle åka in för det kan vandra till luftrören så var jag inte nån kaxig mamma kan jag säga, ville helst bara gråta. Jaja, ska undvika ägg och tjata till mig ett test!!
  • The Luckiest

Hej. Såg nu att även rismjölet från Risenta att det står kan innehålla spår av soja, var det inte någon som hade kollat om det fortfarande är samma recept eller varför de lagt till det nu? Någon som vet?

• Miralicia
    The Luckiest skrev 2011-11-19 20:27:35 följande:
    Hej. Såg nu att även rismjölet från Risenta att det står kan innehålla spår av soja, var det inte någon som hade kollat om det fortfarande är samma recept eller varför de lagt till det nu? Någon som vet?
    bytt leverantör av mjölerna. Det odlas soja på fält i närheten, förvaras i samma lager etc typ liknade så de kan inte helt utesluta och garantera att det inte kan förekomma kontamination, därav nya märkningen - kortversionen av det svar de som frågat Risenta fått
    Samma med risentas andra mjöler som bovetemjöl/-flingor, majsmjöl, polenta
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Tibell

Bjornis : men fy då :( att han svullnade tyder mer på en allergisk reaktion.
    Tror inte det var badet, låter väldigt långsökt. Tror mer på ägg och en väldigt kraftig allergi :/
    Jag tycker du ska kräva blodprov snarast och hålla er så långt borta från ägg ni bara kan tills vidare ...
    Stackars plutt .. Skönt att han är piggare nu!

• Bjornis
    Tibell skrev 2011-11-19 20:48:52 följande:
    Bjornis : men fy då :( att han svullnade tyder mer på en allergisk reaktion.
    Tror inte det var badet, låter väldigt långsökt. Tror mer på ägg och en väldigt kraftig allergi :/
    Jag tycker du ska kräva blodprov snarast och hålla er så långt borta från ägg ni bara kan tills vidare ...
    Stackars plutt .. Skönt att han är piggare nu!

Ja nu är det bara att sätta hårt mot hårt som gäller på barnmedicin. Om inte annat så har vi precis bytt BVC till ett mkt bättre och jag är säker på att vår nya sköterska kommer ta seriöst på detta!
    Jag tycker fortf att det är sjukt skumt bara då han fått både äggröra och ammat när jag ätit ägg plus smakat på bullar osv många många ggr men inte reagerat!? Knas! Jaja, blir väl inte klokare förrän vi får nåt svart på vitt och får vi inte det får vi hoppas att det var nån tillfälligt otur bara! 
  • t0va
    The Luckiest skrev 2011-11-20 07:58:43 följande:
    Miralicia: Okej tack! Får väl köpa på mig ett lager av de gamla om man hittar då!
    kolla om du hittar saltå kvarn, vi hittade på konsum och provade boveten och den fungerar för min son. Han reagerade på risentas nu. Jag mailade och frågade hur det är med tillverkningen och fick detta svar: 
    "Tack för ditt mejl.

I kvarnen som maler bovetet till bovetemjöl hanteras endast bovete. I anläggningen som packar bovetemjölet hanteras soja och gluten, men maskinerna och utrustningen städas mycket noggrant så att inget spår av soja eller gluten ska finnas i de andra produkterna. 

Vi håller just nu på att märka fler av våra produkter med symbolen för glutenfritt (särnär), så förhoppningsvis kommer bovetemjölet att vara märkt under nästa år. 

Med vänliga hälsningar 

Åsa Lindeblad
    SALTÅ KVARN"

• Tibell

Fy vilka nätter vi har nu.. Blir tokig :( Inatt har jag fått sova 3 timmar lite drygt ..
    Utslagen runt munnen är ännu värre så det känns helt klart allergirelaterat

Mannen talade om igår att han gett Bella smör från vårat smörpaket de senaste veckorna.. fullt med smulor från vårat "giftiga" bröd. Det handlar om ett riskaka med smör om dagen ungefär
    Sista gången var i förrgår. Nu har jag köpt ett nytt eget till Bella och hoppas han förstår att man visst kan reagera på så lite.
    Men om han gav sista gången i förrgår, varför blir nätterna bara sämre och sämre ?

• 2små2stora

Älsklingen: om hon nu har fått det under flera dagar så har det säkert byggts upp en mängd i kroppen och det tar lite tid innan det går u

• Kavat
    t0va skrev 2011-11-20 08:29:58 följande:
    kolla om du hittar saltå kvarn, vi hittade på konsum och provade boveten och den fungerar för min son. Han reagerade på risentas nu. Jag mailade och frågade hur det är med tillverkningen och fick detta svar: 
    "Tack för ditt mejl.

I kvarnen som maler bovetet till bovetemjöl hanteras endast bovete. I anläggningen som packar bovetemjölet hanteras soja och gluten, men maskinerna och utrustningen städas mycket noggrant så att inget spår av soja eller gluten ska finnas i de andra produkterna. 

Vi håller just nu på att märka fler av våra produkter med symbolen för glutenfritt (särnär), så förhoppningsvis kommer bovetemjölet att vara märkt under nästa år. 

Med vänliga hälsningar 

Åsa Lindeblad
    SALTÅ KVARN"
    Vad bra att du har mailat.

Jag lurar lite. Det känns som att det är säkrare att äta Risentas efter deras svar att de åker i samma lastbil med rengörning emellan. Då är det ju hela korn. Än att det är där de maler. Men jag vetekatten. Vi är ju känsligare för gluten än soja.... Om de har gluten i samma packaparater känns det som en stoooor risk för oss. Det dammar ju en hel del menar jag. Att de får rent helt. Hm.

Vi testade risentas ris och bovetemjöl i pannkakorna nu så får vi väl se hur det går här hemma.