• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • mithrandil

älsklingen: hela överkroppen var nog att ta i. det var kring hela hals och nacke, ner till bröstet och under skulderbladet och på armen på den sidan av kroppen som ostbiten satt på. Men tillräckligt mycket för att det ska vara otrevligt. :)

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Tibell

Mithrandil : Men om hon är så jätte känslig borde det ge utslag på pricktestet. Eller man kan snarare hoppas så slipper ni fundera på patchtestet :)
    När Bella gjorde sitt pricktest för mjölk var hon endast 5 månader och hela hon blossade upp som ett vandrade eksem, hon så hemsk ut. Men någon kvaddel blev det aldrig :/ sen har hon aldrig pricktestats för mjölk men visade svagt positivt på rast. Nu ska snart nya tester göras så får vi se vad det visar denna gången :)
    Lycka till imorgon !!

• mithrandil
    Tibell skrev 2011-11-20 15:33:14 följande:
    Mithrandil : Men om hon är så jätte känslig borde det ge utslag på pricktestet. Eller man kan snarare hoppas så slipper ni fundera på patchtestet :)
    När Bella gjorde sitt pricktest för mjölk var hon endast 5 månader och hela hon blossade upp som ett vandrade eksem, hon så hemsk ut. Men någon kvaddel blev det aldrig :/ sen har hon aldrig pricktestats för mjölk men visade svagt positivt på rast. Nu ska snart nya tester göras så får vi se vad det visar denna gången :)
    Lycka till imorgon !!

Tack! Ja, vi får se hur det går. :)

Hur eller hur så blir det ju inte "sämre" än nu. nu gissar vi ju bara och visar det inget får vi fortsätta gissa. Men det är iaf bra vägledning om något skulle visa. :) 
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Sephyria

Ni med kräkbebisar: brukar de kräkas slem?

Min son på snart 10 månader har alltid kräkts mycket (alltid flera gånger dagligen) och ofta är de slemmiga. Jag har inte tänkt så mycket på det för det är första barnet och vet inte riktigt vad som är normalt eller inte i "kräkväg". Min svägerska reagerade dock på det för hennes dotter gör likadant i samband med förkylningsastma. Dock hostar hon också vilket inte min son gör.

• kottens mamma

Hej alla!
    Brukar inte skriva här, men läser här ofta. Fått mycket tips och ideer när sjukvård och dietister gått bet.
    Tack för att ni finns och delar med er av er kunskap!

Sökt vårdbidrag för min multiallergiskeson med svår astma och har nu fått beskedet efter överklagan ...
    3/4 dels vårdbidrag ihop med andra sonen som är allergisk mot mjölkprotein! :)
    Hade aldrig orkat bestrida eller haft kunskap att motivera om jag inte haft er att hämta kraft ifrån!
    Tack!

• Kavat
    kottens mamma skrev 2011-11-20 20:37:51 följande:

Hej alla!
    Brukar inte skriva här, men läser här ofta. Fått mycket tips och ideer när sjukvård och dietister gått bet.
    Tack för att ni finns och delar med er av er kunskap!

Sökt vårdbidrag för min multiallergiskeson med svår astma och har nu fått beskedet efter överklagan ...
    3/4 dels vårdbidrag ihop med andra sonen som är allergisk mot mjölkprotein! :)
    Hade aldrig orkat bestrida eller haft kunskap att motivera om jag inte haft er att hämta kraft ifrån!
    Tack!

Grattis! Solig

Överklagan till förvaltningsrätt?
  • Prince or Princess

Bobbosmamma: å det är så hemskt när de inte får sova! Hoppas det beror på vetet och inte sojan. Känns som sagt omöjligt att utöka kosten utan att skapa nya allergier. Var livrädd att stora dottern skulle bli glutenintolerant, eftersom hon fick så mycket bröd och pasta jämt, men det gick bra tack o lov.. Idag på kalaset var det flera som påpekade att lillan var så glad.. Ja nu har vi ju äntligen fått bort allt hon inte tål liksom.. Klart man blir glad då. Och oj vad hon åt maränger :D var superglad när hon fick dem o neocateglass :)

• Prince or Princess

Tänkte tipsa om en superbra kräm mot kliande eksem (och nässelutslag?) som vi använt på båda våra döttrar. Den svider till lite efter en stund, men ingen av dem har blivit ledsen, bara kliat lite mer en kort stund för att sen sluta. Använder den själv när jag ätit tomat, så släpper det kliiga! Eksemet lägger sig oftast med. Innehåller inte kortison, men tyvärr parabener om man vill vara utan det. Jag tycker dock det är värt lite parabener för att slippa klådan! Det är en helt vanlig handkräm med stor mängd karbamid (är väl det som svider till). (förresten får man tipsa så här? Vågar kanske inte skriva ut namnet? Ta bort inlägget i så fall) den heter vårdande handcreme, från ccs (Apoteket) sensitive oparfymerad. I en blå tub med vitt lock och en sjöstjärna på. Inte så bra att använda som vanlig handkräm, jag behöver nåt fetare, men på eksem är den super!

• Prince or Princess

Mithrandil: hoppas det går bra imorgon!! Lycka till! :)