• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Jasusu

Du är inte ensam att känna så. När jag krävde test på mitt andra barn,då mitt första hade fått positivt på en radda av ämnen så visste jag ju att det skulle bli positivt där med. Jag började böla när de läste av och sköterskan tog min hand och sa att jag absolut inte är ensam om en sådan reaktion. Man blir så lättad av att få reda på vad det är,  och att man nu blir tagen på allvar,men samtidigt så önskar man inte sitt barn så många allergier.Vi är ju många som har fått kämpa oss till att få göra dessa tester. Barnens läkare här i stan klappade mig på axeln nedlåtande och sa att mina barn är friska för blodrpovet inte visade något och att jag skulle fortsätta smörja med kortioson 3 ggr per dag,trots att det inte hjälpte.Magproblemen skulle lösas med stoppande och lösande kost.  Jag fick alltså kräva remiss till NÄL som ligger en timme bort.

mithrandil skrev 2011-11-23 20:21:18 följande:
    Ja, det är väl väldigt blandade känslor just nu. Samtidigt som jag är glad att det visade något så känns det ruttet att det var så "mycket" som visade. Det känns skönt att veta att jag inte bara inbillat mig alltihop men samtidigt så hade jag nästan önskat att jag gjort det. :) Men nu är jag mest bara orolig för vad de kommer säga, eller om det ska försvinna över natten. Tänker mig att de kanske tycker det är för lite blåsor, eller för lite rött eller nåt liknande och att de kommer säga att det inte är någon allergi alls. För mig känns det ju iaf som om det måste vara det för annars skulle väl allt se ut som den översta pricken? helt slät och fin.

Amanda ja, jag vet inte alls. Ska ringa hennes läkare innan jag fattar några fler beslut tror jag.
    Hennes doktor har ju alltid sagt att hon inte vill testa Amanda för något för att hon är övertygad om att inget kommer att visa ändå så jag behöver nog veta vad hon tycker först. Mjölk kommer vi ändå hålla oss ifrån till Amanda är 2 år vilket läkaren sa vid förra besöket. Känner inte att jag behöver mjölk i hennes kost ändå. Hon har ju sin neocate och hon tycker om den så. :)

• Annen81

Hej hoppar in här lite i tråden för att jag ser att ni pratar om lapptest. Jag tycker att de läser av väldigt konstigt för vi gjorde ett test i augusti på mjölk, vete, råg och ägg. Jag tycker det blev reaktion på alla ämnena. (Har fått positivt på all fyra i ett ett tidigare test för ett år sen). Om man jämför med kontrollen som sitter på högra sidan nedanför de fyra prickarna för där syns ju inget. Läkaren tycker att hon inte är är allergisk längre och vi ska starta med provocering på en gång men jag är tveksam pga att vi aldrig har fått henne helt bra även om vi har kört "utan allt" i över ett år och testat att ta bort hit och dit. Hon har även haft stora problem med förstoppning också som vi nyligen börjar få bukt på. Jag vill ta det lugnt med provocering men de pressar oss, vad tycker ni?
  • saffe
    Annen81 skrev 2011-11-24 10:19:59 följande:

Hej hoppar in här lite i tråden för att jag ser att ni pratar om lapptest. Jag tycker att de läser av väldigt konstigt för vi gjorde ett test i augusti på mjölk, vete, råg och ägg. Jag tycker det blev reaktion på alla ämnena. (Har fått positivt på all fyra i ett ett tidigare test för ett år sen). Om man jämför med kontrollen som sitter på högra sidan nedanför de fyra prickarna för där syns ju inget. Läkaren tycker att hon inte är är allergisk längre och vi ska starta med provocering på en gång men jag är tveksam pga att vi aldrig har fått henne helt bra även om vi har kört "utan allt" i över ett år och testat att ta bort hit och dit. Hon har även haft stora problem med förstoppning också som vi nyligen börjar få bukt på. Jag vill ta det lugnt med provocering men de pressar oss, vad tycker ni?
    Jag tycker helt klart att det visar reaktion på det ni har testat för (på 3 ställen i alla fall). Vart har ni gjort testet?
  • Tibell

Annen81 : har googlat lite och såhär avläser man ett patchtest

Gradering av lapptest
    0: Ingen reaktion
    +: Endast rodnad
    ++: Rodnad och palpabel infiltration av testomraÌ?det
    +++: Rodnad, palpabelt infiltrat och papler eller veiskler inom testomraÌ?det.

Positiv test: Rodnad samt palpabel infiltration utan (++) eller med eksemreaktion (+++)
    Negativ test: Ingen reaktion (-) eller bara rodnad utan palpabel infiltration (+)

Så är det enbart rodnad tolkas det som negativt men är det eksem/blåsor/plitor räknas det som positivt.
    Så hade din dotter inte enbart rodnad tycker jag det ska räknas som positivt..

• t0va

En helt annan fråga, hur gör ni andra som har barn i förskola/skola med jul/sommarpresenter åt köket? På Theos förskola har de en underbar kvinna i köket som gör all mat och fixar så det blir bra. Theo får jättebra mat trots att han äter typ utan allt. Har varit få gånger han blivit dålig, mer sällan än vi räknat med. 

Funderade på om vi skulle ge henne något i julpresent som tack för att hon faktiskt lägger ner massa jobb i att ordna så han får mat som är liknande de andra osv. Hon har ju stor del i att han kan gå på en vanlig förskola och inte en allergiförskola längre bort från där vi bor.

Fick veta att till jul så gör hon julbord med revbenspjäll, sill, sallader, röror osv. och tar med sin son som är kock. Det är ordentligt hög klass på maten. Med tanke på den dåliga uppslutningen på föräldramötet, 2 av 17 barns föräldrar var där, så blir det nog ingen gemensam insamling till pedagogerna heller, så vi köper nog något litet och ger till dem också. Det extra de ändå gör för att Theo ska kunna gå där är värt så mycket. Just nu spelar det inte honom någon roll ifall han bor nära kompisarna men snart så blir det ju viktigare.

Någon som har tips på vad man kan ge?  

• Andersson Johansson

hoppar in i denna tråd. bvc misstänker att min lilla lucas har mjölkallergi. så jag får inte få i min en enda droppe komjölk på något sätt. men det är ju mjölk i det mesta..har ni några tipspå bra mat oså? bröd osv?

• t0va
    Andersson Johansson skrev 2011-11-24 13:25:49 följande:
    hoppar in i denna tråd. bvc misstänker att min lilla lucas har mjölkallergi. så jag får inte få i min en enda droppe komjölk på något sätt. men det är ju mjölk i det mesta..har ni några tipspå bra mat oså? bröd osv?
    här finns en tråd för oss som har små barn som har mjölkallergi, även om många hänger här också www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html

Första tipset är att läsa på allt och ta reda på vad det kan stå istället för mjölk. Sen att du inte byter ut mjölk mot en massa sojaprodukter, sojaprotein och mjölkprotein är lika varandra så många barn som är mjölkallergiker reagera även på soja, min son är en av dessa barn. 

Men som alternativ till mjölk, grädde mm. finns ris, havre och kokosmjölkprodukter. Kokosmjölk använder vi enhdel i matlagningen, men läs på förpackningen endel har en massa annat än vatten och kokosmjölk i sig.

Bröd så finns det endel, har för mig att polarkaka är mjölkfri, min son är allergisk mot en massa annat bla. vete och havre så vi bakar allt bröd åt honom själva så den biten har jag inte koll på. Pålägg så funkar endel korv, leverpastej, men återigen läs på förpackningen.  
  • Allrona
    t0va skrev 2011-11-24 13:23:47 följande:
    En helt annan fråga, hur gör ni andra som har barn i förskola/skola med jul/sommarpresenter åt köket? På Theos förskola har de en underbar kvinna i köket som gör all mat och fixar så det blir bra. Theo får jättebra mat trots att han äter typ utan allt. Har varit få gånger han blivit dålig, mer sällan än vi räknat med. 

Funderade på om vi skulle ge henne något i julpresent som tack för att hon faktiskt lägger ner massa jobb i att ordna så han får mat som är liknande de andra osv. Hon har ju stor del i att han kan gå på en vanlig förskola och inte en allergiförskola längre bort från där vi bor.

Fick veta att till jul så gör hon julbord med revbenspjäll, sill, sallader, röror osv. och tar med sin son som är kock. Det är ordentligt hög klass på maten. Med tanke på den dåliga uppslutningen på föräldramötet, 2 av 17 barns föräldrar var där, så blir det nog ingen gemensam insamling till pedagogerna heller, så vi köper nog något litet och ger till dem också. Det extra de ändå gör för att Theo ska kunna gå där är värt så mycket. Just nu spelar det inte honom någon roll ifall han bor nära kompisarna men snart så blir det ju viktigare.

Någon som har tips på vad man kan ge?  
    Jag brukar ge även köket en liten present om jag ger personalen på avdelningen presenter. Tycker maten är en så viktig del av förskolan, speciellt för oss med allergiker. Har inte bestämt vad det blir iår
  • t0va
    Allrona skrev 2011-11-24 13:36:21 följande:
    Jag brukar ge även köket en liten present om jag ger personalen på avdelningen presenter. Tycker maten är en så viktig del av förskolan, speciellt för oss med allergiker. Har inte bestämt vad det blir iår
    jo jag känner att det är en sån stor del, och de avlastar oss så mycket. Bara att slippa laga 4mål mat/vecka åt honom och nu när det fungerat så bra. Kokerskan är jättetrevlig och köket ligger i korridoren till hans avdelning så idag när vi kom såg hon att Theo har börjat gå själv så hon kom ut och småpratade. Hon bryr sig verkligen och är mån om att det ska bli bra.

Hela förskolan har bestämt nu att de inte ska ha glass på kalasen heller utan frukt, som barnen får gå och välja ut några dagar innan i köket och sen beställs det hem. Vi har påtalat att det är en jättebra idee inte bara för att det kan bli mycket glass utan då slipper Theo sitta och titta på när de andra får glass och han får en frukt. De har ingen på förskolan som inte kan äta någon frukt så då får alla lika. 

Får fundera lite på vad det kan bli :) 
  • Allrona
    t0va skrev 2011-11-24 13:52:20 följande:
    jo jag känner att det är en sån stor del, och de avlastar oss så mycket. Bara att slippa laga 4mål mat/vecka åt honom och nu när det fungerat så bra. Kokerskan är jättetrevlig och köket ligger i korridoren till hans avdelning så idag när vi kom såg hon att Theo har börjat gå själv så hon kom ut och småpratade. Hon bryr sig verkligen och är mån om att det ska bli bra.

Hela förskolan har bestämt nu att de inte ska ha glass på kalasen heller utan frukt, som barnen får gå och välja ut några dagar innan i köket och sen beställs det hem. Vi har påtalat att det är en jättebra idee inte bara för att det kan bli mycket glass utan då slipper Theo sitta och titta på när de andra får glass och han får en frukt. De har ingen på förskolan som inte kan äta någon frukt så då får alla lika. 

Får fundera lite på vad det kan bli :) 
    Vad bra köket på er förskola låter! Vi har också superbra och jag ger dem mer än gärna en liten present till jul för att de sköter min dotters allergier så bra. Vi allergiföräldrar har väl kanske ganska mycket bättre kontakt med köket än andra föräldrar. Tror inte så många andra ger kockarna presenter på vår förskola