• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Allrona
    Kavat skrev 2011-11-21 13:08:03 följande:
    Japp, det finns en ruta att kryssa i om man vill inkomma senare med läkarintyg samt en ruta för fler bifogade papper, om jag minns rätt. Men det ser du ju på blanketten.
    Kanon. Tack! Ringde en handläggare på fk men hon kunde varken säga bu eller bä så det gav ingenting. Jag fick i alla fall fram att det typ räcker med namn och info om vilka allergier i en första ansökan och sen skickar jag resten senare.
  • mithrandil
    Tibell skrev 2011-11-21 17:11:44 följande:
    Mithrandil : har också hört att kvaddlen ska vara lika stor som testpricken. Men hade det varit Bella och något ämne vi vet att hon inte tål hade jag nog haft det i baktanken ändå att det visade lite svagt.
    Vad var det som fick en liten kvaddel? Var den precis bredvid testpricken som blev positiv ?

Vad sa de om att Alexander inte ens fick positivt på mjölk ? Han hade ju fått nässelutslag när han fick det och direkt vad jag förstod det som ? Då brukar det väl nästan alltid visa positivt ?
    Tänkte att eftersom du egentligen var så säker på att han tålde det att nässelutslagen berodde på annat. Virus eller att han fick för stor mängd för fort, att kroppen inte riktigt hängde med ?
    Håller tummarna för det och att lillkillen trots allt tål mjölk :) skulle ju underlätta en hel del !
    Sen håller jag tummarna för att ni får mer svar på torsdag, det är ni värda

Ja jag vet inte riktigt vad man ska tro. den var ju inte större än testpricken, men väldigt nära i storlek och jag får inte in varför det skulle bli en kvaddel öht om där inte var någon allergi. Kommer ju inte alls ihåg vad som satt på vilket ställe heller. Tänkte fråga i vilken ordning hon satte dom när vi ska tillbaka på torsdag. De satt inte brevid varandra.

Angående alexander vet jag inte ens om testet är tillförlitligt öht, med tanke på att han knappt ens fick reaktion på testpricken. den var knappt ens upphöjd men sköterskan sa att man med lite god vilja kunde få den att stämma överens med marginalen över hur stor den måste vara för att räknas som godkänd. Fast så stor var den inte. Men angående nässelutslagen så är jag helt säker på att det var reaktion på mjölken. Det känns så iaf. Han hade inte varit och blev inte sjuk på något annat vis däromkring så virus känns iaf uteslutet. Dessutom kom det så omedelbart när han åt flingorna. Men jag vet inte ifall det kan ha berott på att han fick för stor mängd när han var ovan. Han fick ju väldigt mycket egentligen. Fast kan man verkligen få nässelutslag av något bara för man är ovan? Nä, allt är bara förvirrande. :)

men strunt samma egentligen, får se vad lapparna visar. Om de nu visar något.

Alrro: Sa de varför det kan bli så att det inget visar? tycker det är väldigt märkligt att han inte fick nån vidare reaktion på testpricken iaf. allt jag såg var en liten, liten rodnad bara, ingen tydlig kvaddel som på Amanda.       
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Allrona

Mithrandil - nej, de sa inte varför det blev så. Hur är det med Alexander? Är han fortfarande störd av plåstret eller har han glömt bort det nu?

• saffe
    Kavat skrev 2011-11-21 12:23:30 följande:
    Ni kan skicka in ansökan nu så får ni pengarna retroaktivt från när ansökan kom in om ni får vb. Och återkomma med läkarintyg.

Jag kanske kan återkomma med resten om du inte får svar, men just nu orkar jag tyvärr inte leta i papprena.

Vi får det mesta avslaget, så mycket kan jag säga. Men man måste ju skriva med. Vissa får ju igenom utan större problem.
    Hej! Tänkte bara höra om det fortfarande är enbart stora sonen du söker vårdbidrag för? Hur motiverar dom att dom ger avslag på det mesta? Tycker dom att han ska klara mycket själv eller? Ska söka om nu till jul för min dotter på snart 4 år. Ska bli "intressant" att se hur det går. Det började inte så bra, jag ringde läkaren och bad henne skriva ut ett nytt läkarintyg. Tyvärr så skickade hon det direkt till försäkringskassan istället för till mig. Så jag fick ett brev att jag hade 2 veckor på mig att komma in med ansökan, annars blev det avslag.. Men jag har en bra handläggare så efter samtal med henne skrev hon in i datorn att jag fick längre tid på mig. Bara hoppas att hon inte blir sjuk så nån annan tar över..
  • Allrona

Pratade med kocken på dagis idag. Han hade suttit flera timmar igår och letat produkter och ringt deras leverantörer. Men det finns inte några mjöler dottern tål att få tag på! Förvånad Leverantörerna hänvisade till det färdiga glutenfria brödet men det tål ju inte min dotter. Hur har ni andra gjort? Dagis hade ju tänkt baka bröd själva men då måste de åka själva till coop eller ica och handla mjöler. Kan man få hjälp av dietisten att trycka på leverantörerna eller hur gör man? Nu har jag bakat bröd och tagit med till dagis men det är ju inte meningen att jag ska behöva göra!

De är så himla gulliga på dotterns dagis. De engagerar sig och hjälper till hur mycket som helst och jag känner mig så tacksam över hur deras reaktioner var när de fick veta att vi skulle ta bort vete också. De tycker såklart inte att de är jättekul, det förstår jag också, men de är otroligt hjälpsamma och sa flera gånger att det här löser vi, vi får göra det bästa av det osv. Så otroligt gulliga! {#emotions_dlg.flower}

• LokesMammi
    Allrona skrev 2011-11-22 08:20:23 följande:
    Pratade med kocken på dagis idag. Han hade suttit flera timmar igår och letat produkter och ringt deras leverantörer. Men det finns inte några mjöler dottern tål att få tag på! Förvånad Leverantörerna hänvisade till det färdiga glutenfria brödet men det tål ju inte min dotter. Hur har ni andra gjort? Dagis hade ju tänkt baka bröd själva men då måste de åka själva till coop eller ica och handla mjöler. Kan man få hjälp av dietisten att trycka på leverantörerna eller hur gör man? Nu har jag bakat bröd och tagit med till dagis men det är ju inte meningen att jag ska behöva göra!

De är så himla gulliga på dotterns dagis. De engagerar sig och hjälper till hur mycket som helst och jag känner mig så tacksam över hur deras reaktioner var när de fick veta att vi skulle ta bort vete också. De tycker såklart inte att de är jättekul, det förstår jag också, men de är otroligt hjälpsamma och sa flera gånger att det här löser vi, vi får göra det bästa av det osv. Så otroligt gulliga! {#emotions_dlg.flower}
    Vilket underbart dagis du har hittat! Låter jättebra!
    Kan inte du köpa mjöl o lämna där? O få kompensation (stavning?) för det? :/
    11/1-11 kom världens bästa bebis in i våran familj! <3
  • Blå Flygare
    Allrona skrev 2011-11-22 08:20:23 följande:

Får du mjöl på anvisning? då kan du få tillräckligt för att kunna lämna till förskolan. Dock kan de inte använda produkter "utifrån" i köket pga livsmedelsverkets regler. Tror många förskolor bryter mot den regeln dock när det gäller allergivaror Obestämd 

Vi fick baka bröd hemma och ta med så länge S inte tålde köpe-bröd, för fsk hade inga resurset till bakning. Vi fick ersättning på VB för det. 
  • Allrona
    LokesMammi skrev 2011-11-22 08:39:46 följande:
    Vilket underbart dagis du har hittat! Låter jättebra!
    Kan inte du köpa mjöl o lämna där? O få kompensation (stavning?) för det? :/
    Jo, det skulle jag kunna göra. Men tycker egentligen att det är fel att föräldrarna ska behöva göra det. Går det inte att lösa så gör jag självklart det. Men man tycker ju att deras leverantörer ska kunna leverera mat som passar alla barn, trots allergier. Annars är det något fel på upphandlingen av mat inom kommunen anser jag. Vi kan ju knappast vara själva inom kommunen att ha ett multiallergiskt barn!
  • Allrona
    Allrona skrev 2011-11-22 09:24:14 följande:
    Jo, det skulle jag kunna göra. Men tycker egentligen att det är fel att föräldrarna ska behöva göra det. Går det inte att lösa så gör jag självklart det. Men man tycker ju att deras leverantörer ska kunna leverera mat som passar alla barn, trots allergier. Annars är det något fel på upphandlingen av mat inom kommunen anser jag. Vi kan ju knappast vara själva inom kommunen att ha ett multiallergiskt barn!
    Inte meningen att jag skulle låta sur på dig. Ser nu när jag läser att det kan uppfattas så. Jag är tacksam för alla åsikter {#emotions_dlg.flower} Skrattande Det är hela systemet eller kanske kommunen eller upphandlingsansvarig eller leverantören eller i alla fall nån annan jag blir sur på men absolut inte på att du försöker hjälpa till
  • LokesMammi
    Allrona skrev 2011-11-22 09:24:14 följande:
    Ja, det tycker jag också! Men finns det inte så....... :/ Men ja, det borde finnas för alla tycker man!
    Allrona skrev 2011-11-22 09:26:04 följande:
    Inte meningen att jag skulle låta sur på dig. Ser nu när jag läser att det kan uppfattas så. Jag är tacksam för alla åsikter {#emotions_dlg.flower} Skrattande Det är hela systemet eller kanske kommunen eller upphandlingsansvarig eller leverantören eller i alla fall nån annan jag blir sur på men absolut inte på att du försöker hjälpa till
    Ingen fara, tog inte åt mig! =)
    11/1-11 kom världens bästa bebis in i våran familj! <3