• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Prince or Princess

Är det någon här vars barn inte tål vindruvor? Hur reagerar han/hon då?

• mithrandil
    Kavat skrev 2011-11-24 21:52:22 följande:
    Mithrandil, skönt med svar.

Ja, du. Frågar du mig så säger jag noway. Om man reagerar så på huden av ett ämne hur tror du då han kommer reagera när ämnet kommer i honom och går genom hela kroppen och sen kommer ut på andra sidan...

Men det är min åsikt. Det är väl bättre att försöka få dem att må så bra som möjligt. Jag hade nog inte vågat prova så snart i alla fall efter en sådan tydlig reaktion.
    Nej, jag vill inte prova heller. Dessa 3 dygn har varit fruktansvärda. Jag ber om ursäkt, det är inte hans fel men han har retat ihjäl mig med sina utbrott och tokanfall vid minsta motgång. Han helt enkelt mått skitkass så därför vill jag inte utsätta honom för att bli sån igen. Jag tror inte inger heller tycker man ska börja ge honom det nu? Hon brukar ju vilja hålla sig borta länge ifrån ett ämne de reagerar på? eller vad tror du?
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • mithrandil

Kavat. Vad ska jag göra med alla andra födoämnen Alex är utan? Ska jag be om att få göra fler tester eller ska jag provocera med resten? Eftersom han var allergisk mot allt de testade honom för känns det ju som om möjligheten finns att han har fler allergier? Hur är det med baljväxter tex? Majs? Fisk, nötter, skaldjur och allt annat?

• Prince or Princess

Mithrandil: jag har inboxat dig..

• mithrandil
    Prince or Princess skrev 2011-11-24 22:34:42 följande:
    Mithrandil: jag har inboxat dig..
    Jag har svarat. :)
  • Miralicia
    Prince or Princess skrev 2011-11-24 22:01:41 följande:
    Miralicia: när din dotter reagerade på d-dropparna, hur långt efter kräktes hon? Var det alltid samma antal timmar efter? Eller var det direkt?
    Försöker komma ihåg, var trots allt ca 5,5 år sedan. Men det var inte direkt efteråt som hon kräktes utan ett par timmar efteråt och det var väl inte heller exakt samma tid varje gång. Sen berodde det också lite på hur mycket hon ätit och när på dagen som hon fick dem hur mycket/många gånger hon kräktes. Kräktes mera, eller i varje fall större mängder om hon fått dem framåt em-kväll då var det ju kräkmaraton natten igenom . Så när jag blev misstänksam mot dem så gav jag på dagen och då blev det lite mindre mängd i kräkningarna, i occh med att det var maratonamningspass och äta massor sen eftermiddag och hela kvällen i ungefär den vevan och det var lite längre uppehåll mellan amningarna på dagarna och även kroppspositionen misstänker jag kan ha inverkat på kräkmängden genom att vara mer upprätt, tex i bärsjal eller sele på dagtid istället för plant i sängen. Men kräktes gjorde hon oavsett ett par timmar efteråt.

Men överlag när hon kräks (av något hon inte tål) så verkar det vara med fördröjning. När hon började kräkas av citrusfrukter så hade hon ätit clementin på morgonen och sen inget mer citrus på hela dagen. När klockan sen var runt 2-3 på natten så kräktes hon - rejält. Men nästan det enda som fanns i magen att kräkas upp var clementinen (utöver att den var uppblandad med lite bröstmjölk efter att ha ammat tidigare under natten) - sådär 18 timmar efter att hon hade ätit den.
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Miralicia
    Prince or Princess skrev 2011-11-24 22:02:57 följande:
    Är det någon här vars barn inte tål vindruvor? Hur reagerar han/hon då?
    Vindruvor är rätt kraftigt besprutade och det är väldigt svårt att kunna tvätta/skölja bort alla ev rester av detta, så en reaktion på vindruvor skulle kanske snarare kunna vara en reaktion på besprutningsrester
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Tibell

Mithrandil : vad skönt med svar, även om de inte är särskilt positiva :/
    Vad jag tror sköterskan menade med Alexanders provsvar var att på mjölk, soja och havre visade han svagt positivt +(+) eftersom endast ett + är negativt ( hur man avläser ett patchtest klistrade jag in på förra sidan )
    Så det kanske var därför sköterskan ville att ni skulle testa eftersom det blev så svagt?
    Men ni gör ju givetvis som ni vill och känner för.. Låt det gå i hans takt.
    Däremot hade jag nog vågat sätta tillbaka majs, fisk och börjat våga prova baljväxter. Eftersom de redan har så strikt kost vore det underbart skönt att få sätta tillbaka något litet :) men som sagt, gör det när ni känner er redo..
    Angående Amanda hade jag fortsatt hålla henne mjölkfri men kanske, efter samtal med hennes läkare , vågat börja prova sädesslag, majs, fisk och kanske till och med ägg. Men väldigt försiktigt och bara ett ämne i taget ..
    Det är väldigt onödigt att ge baskost om det inte behövs . Så därför måste man nog våga sig prova fram ibland. Men väldigt försiktig och i sin takt...

Det är lite så vi tänker med Bella. Vill verkligen ha ett lapptest på henne ( har gjort ett hemma som visade starkt positivt för vete, men också positivt på ägg, havre och mjölk )
    Och får vi ett gjort, samt ett rast/prick så vill jag börja testa de ämnen som visa negativt.
    Bara för att känna att man inte står och trampar på samma ställe hela tiden utan faktiskt kommer någonstans i detta allergiträsk..

Hoppas jag inte svamlar allt för mycket såhär mitt i natten, vill inte missuppfattas..

• Allrona
    mithrandil skrev 2011-11-24 21:48:26 följande:
    Tack för att du delar med dig! :) Jag känner mig minst sagt löjlig ibland. Ingenting är helt bra. Får man ingen respons av läkare och sköterskor och får man inga positiva provsvar så är inte det bra, får man för många positiva är inte det heller bra. Men känns skönt att veta att jag inte är ensam om alla dessa tvetydiga dubbla känslor som snurrar runt. :)

Jag har kämpat och slitit som ett djur för att bli tagen på allvar nånstans. varit hos läkare i varberg, halmstad, kungsbacka och nu NÄL. Alla säger att mina barn är så friska och krya så. När dottern var 4mån var det 5 olika läkare som sa att min dotter absolut inte har astma trots att hon lät som en perkulator hela dagarna, efter flera, flera mån fick hon tillslut sin astma bekräftad. tänk så enkelt det varit om jag sluppit gå till läkare för samma problem 7 gånger innan man blev tagen på allvar? Samma med allergierna. har tjatat och gnatat och träffat massa läkare men ingen vill göra en ordentlig utredning. Sen fick jag nog och ringde NÄL för ett par veckor sen, skrev sen egenremiss och bara dagar efter fick vi tid och nu är allt äntligen avklarat för denna gången.

Amanda hade 2 svaga reaktioner, på havre och soja. Låter helmärkligt men ska prata med vår riktiga läkare innan jag går vidare med henne.

Alexander däremot hade reaktion på allt de testade. Stark reaktion på Vete och råg ++ Medelstark på mjölk, havre och soja +(+). Men sköterskan tyckte vi snart skulle börja ge alexander mjölk eller havre i tillagad, kokad form. i ca 2-3 mån. Känns inte helt okej för mig om han har så pass stark allergi? Vad tycker ni?
    Vad skönt att du har fått resultaten. Jag skulle inte provocera just nu med det som gav reaktion på testet. Däremot som älsklingen säger kan du kanske börja med något annat som ni inte fått positivt på test. Men bara om ni orkar! Det är ganska skönt att få ta det lugnt och ha barn som mår bra en stund också

Konstigt att inte Amanda visade på mjölk! Men å andra sidan är väl inte heller dessa tester 100%-iga, så det säger ju inte att hon faktiskt inte är allergisk ändå.
  • Allrona

Är det någon som har testat soja, mjölk och glutenfri mjölmix från Mixwell? Har inte sett den i ngn butik men min dietist trodde att de hade en och när jag gick in på deras hemsida så har de ju en som innehåller:

107 Naturligt basmjöl utan gluten, laktos & soja

En mjölmix att använda vid bakning och matlagning. Den är naturligt fri från gluten, laktos och soja.
    Ingredienser: rismjöl,tapiokastärkelse, majsstärkelse, dextros, förtjockningsmedel (E415), stabiliseringsmedel (E464), aromämne.
    OBS! Innehåller inte salt. Förpackningen innehåller 1000 g

Är det någon som har sett den i butik? Bättre eller sämre än lailas gula?