• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Kavat

Mithrandil, hur ser det ut nu?
    Hur ser Amandas ut?

När vi tog av plåstrerna var det mest rött där plåstret suttit. Man såg mer eller mindre rött där gröten suttit men inte jätte mycket om man inte kollade nära. När det kommer luft på där gröten suttit så utvecklas mer och mer blåsliknande och skrovligt eksem. Så det blev alltså mer och mer eksem på mina barns patch efter hand. Jag upplevde att det var som mest ca 20 timmar efter. Vi läste av patchtet typ 26 timmar efter och då hade det börjat lägga sig igen.
    Och så la sig det röda från plåstrerna allt eftersom också.

• mithrandil

Kavat: Amanda ser fin ut. Har bara en liten rodnad där en lapp satt och lite i nederkanten av lappen över, men inga blåsor. 

Denna bilden på alexander är tagen precis nu. Kan hända upphöjningen lagt sig lite men där är fortfarande småblåsor och rött. Han klagar mycket på att det kliar och går och river sig hela tiden. Bilden gör inte riktigt rättvisa, det är lite rödare i verkligheten och även på telefonen, vet itne varför det inte är lika rött när jag la in den i datorn.

älsklingen: Ja, vi testade allt på Amanda. Hon reagerade ju inte på prick så jag kände att det fick gå.
    Vet inte om de hade med pos/neg på lapptestet. Hörde inte riktigt vad hon sa när hon skulle förklara för barnen var så nedrans förbannade efter att ha fått på sig lapparna.

Tror de testade mjölk två gånger, i olika blandningar, havre, vete, råg och soja.
    Vilka som sitter var får vi dock fråga efter imorgon.

Lägger man ihop alexanders humör och beteende dessa dagar så känner ju iaf jag att han har reaktion på något. Så jädra grinig och gnällig som han varit har han inte varit på evigheter. Får utbrott över precis allting.
    Han tappade ut en köttbulle på bordet förut, vilket resulterade i en unge som gallskrek i 30min och riktigt så tjurig är han inte längre. :) Men vi får se. Jag har nog iaf redan bildat min egen uppfattning. 
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Tibell

Mithrandil : ja det ser och låter verkligen som att han kommer visa positivt imorgon. Skönt på ett vis med lite bekräftelse kan jag tro ?

Hur ska ni göra med Amanda nu om det visar neg, våga börja provocera ? Eller vad säger läkaren?
    Då kanske hon inte är kontaktkänslig för mjölk längre ? Det är ju en rätt stor mängd de sätter på kan jag tänka mig ? Vore ju underbart :) kanske hade hon råkat få i sig ost den gången hon reagerade.. Eftersom det satt i halsvecket? Håller i allafall tummarna att hon tål mjölk via kontakt nu, ett steg i rätt riktigt , det är ni värda

• Tibell

Alltså tjejer, Bella ser inga vidare ut alls runt munnen. VAD kan vi smörja henne med? Dagis hade på eget initativ smörjt henne idag eftersom hon ser ut som hon ser ut men tycker bara det blev värre =/ Om man tittar på den nedre bilden syns det att det är massa massa småblåsor som liksom flytit samman, samt att det spridit sig upp till näsan
    Har säkert blivit värre av att hon kliar på det heeela tiden samt att hon varit ute lite idag
    Här kommer då en bild på clownen Bella :/

Vad tror ni ? Kan det vara sen reaktion på all vete hon fick förra veckan genom smöret och kanske även via majskakorna vi köpte ? Kan det komma så sent ? *Tillkallar alla allergiexperter som kikar in i tråden titt som tätt ;) *
    Länk till majskakorna igen http://www.facebook.com/l.php?u=http%3A%2F%2Fwww.goodnessdirect.co.uk%2Fcgi-local%2Fframeset%2Fdetail%2F671167_Real_Foods_Corn_Thins_Original_150g.html&h=KAQGpYitg
  • Allrona

Älsklingen - smörj med hydrokortison runt munnen. Vi har fått det ok av läkare då dottern ofta har/hade sånna eksem runt munnen.
    Min dotter fick som mest av äpple, efter att vi har tagit bort äpple har hon bara fått så nån gång.

• mithrandil
    Tibell skrev 2011-11-23 18:36:35 följande:
    Mithrandil : ja det ser och låter verkligen som att han kommer visa positivt imorgon. Skönt på ett vis med lite bekräftelse kan jag tro ?

Hur ska ni göra med Amanda nu om det visar neg, våga börja provocera ? Eller vad säger läkaren?
    Då kanske hon inte är kontaktkänslig för mjölk längre ? Det är ju en rätt stor mängd de sätter på kan jag tänka mig ? Vore ju underbart :) kanske hade hon råkat få i sig ost den gången hon reagerade.. Eftersom det satt i halsvecket? Håller i allafall tummarna att hon tål mjölk via kontakt nu, ett steg i rätt riktigt , det är ni värda
    Ja, det är väl väldigt blandade känslor just nu. Samtidigt som jag är glad att det visade något så känns det ruttet att det var så "mycket" som visade. Det känns skönt att veta att jag inte bara inbillat mig alltihop men samtidigt så hade jag nästan önskat att jag gjort det. :) Men nu är jag mest bara orolig för vad de kommer säga, eller om det ska försvinna över natten. Tänker mig att de kanske tycker det är för lite blåsor, eller för lite rött eller nåt liknande och att de kommer säga att det inte är någon allergi alls. För mig känns det ju iaf som om det måste vara det för annars skulle väl allt se ut som den översta pricken? helt slät och fin.

Amanda ja, jag vet inte alls. Ska ringa hennes läkare innan jag fattar några fler beslut tror jag.
    Hennes doktor har ju alltid sagt att hon inte vill testa Amanda för något för att hon är övertygad om att inget kommer att visa ändå så jag behöver nog veta vad hon tycker först. Mjölk kommer vi ändå hålla oss ifrån till Amanda är 2 år vilket läkaren sa vid förra besöket. Känner inte att jag behöver mjölk i hennes kost ändå. Hon har ju sin neocate och hon tycker om den så. :)

Mycket möjligt att hon faktiskt åt ost den gången också, har aldrig tänkt så långt innan.
    Jag såg ju inet när hon fick ostbiten i halsvecket, utan hittade den bara där. Hon kan mycket väl ha ätit något samtidigt, eller så kanske hon blir minre och mindre känslig? Hon har ju ändå varit utan i snart 1år. (helt otroligt, har det gått så snabbt?) 

Så som bella ser ut kring munnen ser Amanda också ut till och från. Jag har faktiskt kopplat det till majs. Sen undrar jag, puffar ni henne något nu? En liten parvel jag jobbar hos blir värre i sina eksemområden när han får pulmicort. Kanske det kan förvärra på bella med?
  • mithrandil

Alrro: Nä tyvärr. Jag kommer inte ihåg. 1an och 2an är iaf mjölk. Olika blandningar eller vad hon sa. Den ena var vassle och den andra minns jag inte. Får se vad de säger imorn, ska be om att få en lapp med vad som satt vart oavsett vad de säger.