• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Prince or Princess

t0va: vi har också en sån toppenkokerska i köket! Har bara vid ett (!) tillfälle fått hem dottern med rött märke på kinden o dålig i magen. Vi har gett när de andra pedagogerna fått, fast bara vid sommaren. Har gett blommor, och ett handskrivet litet kort med hur tacksamma vi är osv. Hon började nästan gråta första gången :) blev superglad! Nu hade någon tänkt samla in pengar från alla föräldrar till jul. Tveksamt om de tänker på kokerskan då. Jag tänkte säga till att jag tycker hon ska få något med.. Nu får vår dotter ingen specialmat längre eftersom hon tål "allt" men kokerskan lagar ju fortfarande all mat.. Jag vet att hon som pratade om att samla in hade fundering på ljus eller något. Fin tvål kan ju vara trevligt med kanske, om man nu vill ge en present. Kaffe, biobiljett kanske?

• Tibell

Åhh idiot iPhone

Idag kom äntligen Bellas bajs, stenhårt :/
    Och hon äter knappt fortfarande, är stökig på nätterna och ser fortfarande inte speciellt trevlig ut runt munnen :( men jag vet att hennes "veteprickar" tar lång tid på sig att försvinna. Och nu när det blivit sån kaka av det tar det säkert längre tid. Blev likadant när vi provocerade henne för dryga året sen.
    Jag hoppas VERKLIGEN mannen lärt sig en läxa nu, att man INTE kan ge Bella smör från vårat smörpaket. Trist bara att lillhjärtat ska behöva må såhär dåligt för att polletten ska ramla ner...

• Annen81
    saffe skrev 2011-11-24 13:02:04 följande:
    Jag tycker helt klart att det visar reaktion på det ni har testat för (på 3 ställen i alla fall). Vart har ni gjort testet?
    Vi har gjort testet på allergicentrum i Linköping. Jag håller med att pricken längst upp till vänster kanske är ett gränsfall.
    Tibell skrev 2011-11-24 13:18:41 följande:
    Annen81 : har googlat lite och såhär avläser man ett patchtest

Gradering av lapptest
    0: Ingen reaktion
    +: Endast rodnad
    ++: Rodnad och palpabel infiltration av testomraÌŠdet
    +++: Rodnad, palpabelt infiltrat och papler eller veiskler inom testomraÌŠdet.

Positiv test: Rodnad samt palpabel infiltration utan (++) eller med eksemreaktion (+++)
    Negativ test: Ingen reaktion (-) eller bara rodnad utan palpabel infiltration (+)

Så är det enbart rodnad tolkas det som negativt men är det eksem/blåsor/plitor räknas det som positivt.
    Så hade din dotter inte enbart rodnad tycker jag det ska räknas som positivt..
    Jag tycker iaf att tre av testområdena är mer än rodnad, det var som blåsor eller eksem men sköterskan som avläste tyckte inte det var tillräckligt tydligt. Varför har de en kontroll med i testet om de inte ens jämför med den kan man undra? Sedan tog det ca 1 månad innan eksemen hade lagt sig så någon reaktion var det.
  • Allrona

Jag bakade pepparkakor idag. De blev faktiskt riktigt bra. Helt klart över förväntan Lätt deg att göra och lätt att arbeta med. 

Ingredienser:

75 gr smör
    1 dl socker
    3/4 dl mörk sirap
    3 tsk pepparkakskryddor
    3/4 tsk husk
    1/2 msk kakao
    1/2 dl mjölk
    Max 5 dl glutenfri mix

Vispa först smör och socker poröst. Blanda samman kryddor, kakao samt husk i en separat skål. Tillsätt sedan kryddblandningen, sirap samt mjölk till smöret. Vispa samman.
    Tillsätt mix. Var noga med att inte få för mycket mix i degen, den blir då för torr och går ej att kavla.
    Låt degen sätta sig några timmar i kylen. När det sedan är dags för att baka är det viktigt att arbeta degen varm, den trillar isär annars. Baka ut som vanligt.

Ugn 175 grader, max 7 minuter. Kakorna bränns lätt!

• mithrandil
    Jasusu skrev 2011-11-24 08:55:57 följande:
    Du är inte ensam att känna så. När jag krävde test på mitt andra barn,då mitt första hade fått positivt på en radda av ämnen så visste jag ju att det skulle bli positivt där med. Jag började böla när de läste av och sköterskan tog min hand och sa att jag absolut inte är ensam om en sådan reaktion. Man blir så lättad av att få reda på vad det är,  och att man nu blir tagen på allvar,men samtidigt så önskar man inte sitt barn så många allergier.Vi är ju många som har fått kämpa oss till att få göra dessa tester. Barnens läkare här i stan klappade mig på axeln nedlåtande och sa att mina barn är friska för blodrpovet inte visade något och att jag skulle fortsätta smörja med kortioson 3 ggr per dag,trots att det inte hjälpte.Magproblemen skulle lösas med stoppande och lösande kost.  Jag fick alltså kräva remiss till NÄL som ligger en timme bort.
    Tack för att du delar med dig! :) Jag känner mig minst sagt löjlig ibland. Ingenting är helt bra. Får man ingen respons av läkare och sköterskor och får man inga positiva provsvar så är inte det bra, får man för många positiva är inte det heller bra. Men känns skönt att veta att jag inte är ensam om alla dessa tvetydiga dubbla känslor som snurrar runt. :)

Jag har kämpat och slitit som ett djur för att bli tagen på allvar nånstans. varit hos läkare i varberg, halmstad, kungsbacka och nu NÄL. Alla säger att mina barn är så friska och krya så. När dottern var 4mån var det 5 olika läkare som sa att min dotter absolut inte har astma trots att hon lät som en perkulator hela dagarna, efter flera, flera mån fick hon tillslut sin astma bekräftad. tänk så enkelt det varit om jag sluppit gå till läkare för samma problem 7 gånger innan man blev tagen på allvar? Samma med allergierna. har tjatat och gnatat och träffat massa läkare men ingen vill göra en ordentlig utredning. Sen fick jag nog och ringde NÄL för ett par veckor sen, skrev sen egenremiss och bara dagar efter fick vi tid och nu är allt äntligen avklarat för denna gången.

Amanda hade 2 svaga reaktioner, på havre och soja. Låter helmärkligt men ska prata med vår riktiga läkare innan jag går vidare med henne.

Alexander däremot hade reaktion på allt de testade. Stark reaktion på Vete och råg ++ Medelstark på mjölk, havre och soja +(+). Men sköterskan tyckte vi snart skulle börja ge alexander mjölk eller havre i tillagad, kokad form. i ca 2-3 mån. Känns inte helt okej för mig om han har så pass stark allergi? Vad tycker ni?
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Kavat

Mithrandil, skönt med svar.

Ja, du. Frågar du mig så säger jag noway. Om man reagerar så på huden av ett ämne hur tror du då han kommer reagera när ämnet kommer i honom och går genom hela kroppen och sen kommer ut på andra sidan...

Men det är min åsikt. Det är väl bättre att försöka få dem att må så bra som möjligt. Jag hade nog inte vågat prova så snart i alla fall efter en sådan tydlig reaktion.

• Prince or Princess

Miralicia: när din dotter reagerade på d-dropparna, hur långt efter kräktes hon? Var det alltid samma antal timmar efter? Eller var det direkt?