• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Kavat
    Allrona skrev 2011-11-21 11:22:13 följande:
    Är det ngn av er som har testat att begära ut beslut till ansökningar om vårdbidrag som blivit beviljade? Kan man i beslutet utläsa summor och tid för de enskilda sakerna?
    Jag har fått det, men det gav inget mer. De bara slår ner på allt utan motiveringar i vårt fall...
  • Kavat
    2små2stora skrev 2011-11-21 10:15:32 följande:
    Jag sitter nu med 5 1/2 burk med Nutramigen 2 är det någon vits med att försöka vänja W som nu är 14 månader vid smaken?
    Magen hans klarar den utan problem då han sondats med 1 liter/dygn i en vecka.  
    Försök. Funkare det inte så be om Neocate. Det är nog betydligt lättare att få ner.

Vi hade problem med Profylac vid 7 månaders ålder.... Han har aldrig druckit rent, utan bara i smaksatt välling. Men alla barn är olika.
  • Allrona
    Kavat skrev 2011-11-21 12:23:30 följande:
    Ni kan skicka in ansökan nu så får ni pengarna retroaktivt från när ansökan kom in om ni får vb. Och återkomma med läkarintyg.

Jag kanske kan återkomma med resten om du inte får svar, men just nu orkar jag tyvärr inte leta i papprena.

Vi får det mesta avslaget, så mycket kan jag säga. Men man måste ju skriva med. Vissa får ju igenom utan större problem.
    Så jag kan alltså skicka in blanketten typ halvt ifylld och skicka in kompletteringar och läkarintyg senare?
  • 2små2stora

Han dricker semper och enagos mjölkfriavällingar. Tänkte förstärka dem med nutran går det inte finna det säkert någon som behöver den. Nu äter han bra igen
    Gröt + smörgås till frukost
    Frukt vid 9
    Lunch
    Mellis
    Middag
    Och välling innan han somnar

• Kavat
    Allrona skrev 2011-11-21 12:44:02 följande:
    Så jag kan alltså skicka in blanketten typ halvt ifylld och skicka in kompletteringar och läkarintyg senare?
    Japp, det finns en ruta att kryssa i om man vill inkomma senare med läkarintyg samt en ruta för fler bifogade papper, om jag minns rätt. Men det ser du ju på blanketten.
  • Bobbosmamma
    Kavat skrev 2011-11-20 15:12:06 följande:
    Vi fick rådet att undvika mjölk, ägg, soja och sädesslagen tills barnen är 3 år. Bekräftade allergier var bara ägg och sädesslag. Men sen märkte vi reaktioner på Sinlac (fruktkärnmjöl) och på Semper finmix (guar) så soja rök helt.

Med liten åt jag inte ägg eller sädesslag då eftersom det inte alls äts här hemma pga mellansonens allergier vid kontakt. Tog även bort guar och soja/baljväxter rätt snart. Han är superkänslig för fisk och mjölk. Suck!

Så jag har i princip gått rätt av efter den listan på vanligaste allergier: mjölk, ägg, soja, vete , fisk....
    Ja. Jag har liksom inte fått några råd alls förutom här ;). Kanske ska jag undvika mjölk, ägg, soja, sädesslag till hon är 3 år. Och istället ägna mig åt att försöka utöka/testa med annat. Hmm. Det låter ju kanske mer vettigt...
  • mithrandil

Hemma igen. :) tack för lyckönskningarna! {#emotions_dlg.flower}

Det gick väl skapligt men Alexander röck till när de satte lapparna och sen har han klagat på ont i ryggen och benen. Piper och skriker hela tiden och är allmänt tjurig. Det var inte så roligt med plåster på ryggen så det gäller att hålla koll på honom så att han inte pillar väck dom. :) Amanda verkar helt opåverkad av allt så det är ju skönt.

Pricktestet var lite märkligt.
    Alexander fick knappt någon reaktion ens på den som ska bli reaktion på. Hur kommer det sig?
    Amanda hade 2 kvadlar. En på den som skulle bli och ytterligare en, men sköterskan sa att det inte var någon allergi för att den var aningen mindre än den positiva. Känns ju jättemärkligt? Är det verkligen så? Att en kvadell måste vara större än positiva för att det ska räknas som reaktion? Varför fick hon ens en reaktion om hon inte är allergisk?

Nu är det bara att vänta med spänning tills lapparna åker av på onsdag morgon. Hoppas och ber att det visar något så man kan få något att gå på iaf.

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Tibell

Mithrandil : har också hört att kvaddlen ska vara lika stor som testpricken. Men hade det varit Bella och något ämne vi vet att hon inte tål hade jag nog haft det i baktanken ändå att det visade lite svagt.
    Vad var det som fick en liten kvaddel? Var den precis bredvid testpricken som blev positiv ?

Vad sa de om att Alexander inte ens fick positivt på mjölk ? Han hade ju fått nässelutslag när han fick det och direkt vad jag förstod det som ? Då brukar det väl nästan alltid visa positivt ?
    Tänkte att eftersom du egentligen var så säker på att han tålde det att nässelutslagen berodde på annat. Virus eller att han fick för stor mängd för fort, att kroppen inte riktigt hängde med ?
    Håller tummarna för det och att lillkillen trots allt tål mjölk :) skulle ju underlätta en hel del !
    Sen håller jag tummarna för att ni får mer svar på torsdag, det är ni värda

• Allrona

Mithrandil - min dotters pricktest visade heller inget på kontrollpricken men det visade på ägg. Till oss sa de att testet var ogiltigt då. Men vid senare tillfällen har de ändå hänvisat till det testet så jag vet faktiskt inte riktigt vad som gäller.

Dottern började sitt vetefria liv på dagis idag och var väl inte allt för nöjd med det. Usch, hoppas vi snart kan lägga till nått i kosten och inte bara dra bort...