• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Prince or Princess

Älsklingen: jag tänkte på de här majs-kexen, kanske de innehåller spår av nåt hon inte tål? Vår dietist "varnade" oss för att anv utländska produkter eftersom de kanske inte har samma regler vid tillverkningen som vi har här. (beror väl kanske på var de är tillverkade?)

• Allrona

Älsklingen - oj, vad mycket prickar! Men hon ser glad ut ändå Hoppas inte det är ngt nytt hon fått i sig så ni får fler dåliga nätter!

• mithrandil
    Allrona skrev 2011-11-22 06:26:21 följande:
    Mithrandil - nej, de sa inte varför det blev så. Hur är det med Alexander? Är han fortfarande störd av plåstret eller har han glömt bort det nu?

Tack för att du frågar. :)
    Han har nog glömt bort plåstren för när jag bytte tröja på honom innan så undrade han var det var på ryggen. Plåstret håller liksom på att släppa litegrann nu. Men han har varit överjävlig idag. Skrikit och tjutit i princip hela dagen. Han har även matvägrat hela dagen och bajsat diarre 2 gånger idag.  Amanda är iaf fortfarande helt opåverkad.  

Imorn åker plåstren av. Ska bli så skönt för detta var verkligen inget roligt Ifall hans humör beror på lapptestet. Det återstår ju att se. :)

Upplever iaf inte att någon av dom störs av klåda, så har jag otur så visar det ingeting alls.   

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Tibell

Mithrandil : finns en länk längre upp i första inlägget från mig. Sitter vid mobilen och kan inte länka igen :)

Alrro : Ja :( men vaknade bara 1 gång och var ledsen i natt. Ska be mannen höra vad de åt igår...

• Allrona

Och här fortsätter dottern upp i vikt efter att vi tog bort vete! +500 gram på ca en månad nu

• Jasusu
    t0va skrev 2011-11-21 12:01:17 följande:
    Jag har också tänkt ta tag i detta nu, vet du eller någon annan om det krävs läkarintyg och en bekräftad allergi med tester eller om det "räcker" med provokation. Vi har ju "bara" soja och havre på test och mjölk på provokation med allergimottagningen men vete har han reagerat på när han åt det och fisk verkar ju också vara något som inte går. 

Jag är rätt så övertygad om att Fk vill ha ett läkarintyg. På våra intyg så har läkaren inte skrivit hur man har kommit fram till att barnen är allergiska,dvs viilken metod som använts.

Men ett intyg måste skickas in iaf. 
  • Jasusu
    Allrona skrev 2011-11-21 11:22:13 följande:
    Är det ngn av er som har testat att begära ut beslut till ansökningar om vårdbidrag som blivit beviljade? Kan man i beslutet utläsa summor och tid för de enskilda sakerna?

Jag skickade ett inbox till dig om min VB ansökan. Hur jag tänkte mm.
  • mithrandil

Vad tror ni?

Av 7 testprickar har alexander 5 röda upphöjningar.

Ska försöka ta ny bild men det var svårt för man får inte komma nära ryggen.

Är det reaktion?

• mithrandil
    Allrona skrev 2011-11-23 06:32:37 följande:
    Och här fortsätter dottern upp i vikt efter att vi tog bort vete! +500 gram på ca en månad nu

Så glad jag blir!! Äntligen. Lilla skitehöna. :)

Snart kanske hon blir stor tjej.